Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Debatt: Anti-switchers

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .

När Apple tog steget ifrån MacOS 9 till MacOS X måste man varit både lycklig över att äntligen kunna erbjuda ett operativsystem i toppklass tekniskt och samtidigt lite oroliga över om man skulle behålla hela sin kundbas efter övergången.

Apple-kampanjen med "switchers" där PC-användare berättar om varför dom tagit steget ifrån en krånglig datorvärld till någonting som "bara fungerar" av sig själv. Jag är säker på att det är många som sneglar på snygga Powerbook datorer och som fastnar för hela "Mac-konceptet". Tänk bara vilken skön community som finns kring Mac-världen!

Men något som vi nästan aldrig diskuterat är dom som byter åt andra hållet - något jag kallar för "anti-switchers" i denna artikel. För den som sitter med en äldre Mac (se pågående omröstning på vår förstasida) och kör MacOS 9 eller tidigare system kan det vara en ganska stor omställning att gå över till UNIX-baserade X.

Jag kan villigt erkänna att jag har hamnat i konstiga situationer då och då där jag inte har en aning om vad jag ska göra för att fixa det. Särskilt pinsamt är det då jag är hos kunder och fungerar som konsult/hjälpreda. Tidigare har jag skrivit om min frustration kring att behöva använda terminalen - textbaserade kommandon för att göra viktiga saker. Jag vill inte bli tvingad att lära mig UNIX.

Den som går ifrån OS9 till OS X måste lära om sig en stor del av dom dagliga funktionerna och kommer troligen behöva göra en nyinvestering i datorparken.

Hur stor del av användarbasen kommer gå ifrån tidigare MacOS till OS X? 95% 85% 75%? Jag vet att det finns 99mac medlemmmar som har eller är på väg att byta till "den mörka sidan" och därför tycker jag frågan är akut och mycket relevant.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-26 10:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Björnström
Den som går ifrån OS9 till OS X måste lära om sig en stor del av dom dagliga funktionerna och kommer troligen behöva göra en nyinvestering i datorparken.

Men om man byter till PC så måste man ju också lära om det mesta. Och det är större skillnader mellan Mac OS 9 och Windows än det är mellan Mac OS 9 och Mac OS X.

Och det är samma sak med programmen. Om man byter till Windows kan man inte köra ett enda program som man hade tidigare, men om man byter till Mac OS X så kan några program gå att köra native eftersom de är carboniserade och resten av programmen fungerar i classic.

Och om man byter till Windows så måste man köpa en ny dator och kanske några nya tillbehör, men om man byter till Mac OS X så går det att köra på den dator som man har, om den inte är för gammal.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
Men om man byter till PC så måste man ju också lära om det mesta. Och det är större skillnader mellan Mac OS 9 och Windows än det är mellan Mac OS 9 och Mac OS X.

Och det är samma sak med programmen. Om man byter till Windows kan man inte köra ett enda program som man hade tidigare, men om man byter till Mac OS X så kan några program gå att köra native eftersom de är carboniserade och resten av programmen fungerar i classic.

Och om man byter till Windows så måste man köpa en ny dator och kanske några nya tillbehör, men om man byter till Mac OS X så går det att köra på den dator som man har, om den inte är för gammal.

Detta kan bli en kul diskussion....

Jag själv, precis som Martin, blev ställd inför detta knepiga val mellan OS 9 och OS X, och med i det paketet så kommer en hel del extranummer som jag inte riktigt ville ta tag i, ett av dom var just "jag vill inte tvingas att lära mig UNIX"....

För mig så var det antingen att gå över till OS X (vilket är detsamma som PC för mig) eller att vara kvar i OS 9 och inte få det jag ville ha, eller att helt sonika gå över till PC för att få det jag eftersöker...

Jag har varit en PC-ägare nu i 4 månader, och jag har faktiskt aldrig jobbat mer än nu.
Nu tänker ni "aha, det är sant, det är mera jobb med PC...", men det var inte så jag menade...
Tvärtom, det har varit ännu mera glädje att jobba eftersom jag har fått de verktyg jag velat ha och eftersökt hur länge som helst...

nåja, det fanns ett litet krux kvar, men det löste jag med en gammal G3/350....

Och det har faktiskt inte varit några problem alls, det hela har faktiskt rullat på otroligt smidigt och problemfritt.
Visst, logiken i Apples system 9 finns inte fullt ut i Windows XP, men Windows XP slår UNIX med hästlängder när det gäller inställningar för systemet...

Att jag inte haft några problem kanske beror på att jag hårdpluggade i 2 och en halv månad innan om hur allt funkar, vad man bör göra och inte, vilka delar man ska köpa och vilka man ska undvika, innan jag faktiskt gick och köpte mina prylar och byggde ihop min egen PC.
Det kanske beror på att jag inte installerat en massa skräp såsom typ "åhh, kolla en ny skärmsläckare, den provar vi"..
Det kanske beror på att Windows XP inte längre är ren dynga såsom operativsystemen för PC varit innan...

I vilket fall som helst, jag har fått det jag velat ha utan några som helst problem, jag har tvärtom fått en hel del extragodis som jag inte räknade med innan, jag har fått ordentliga verktyg som gör att jag slipper spara var och varannan minut, jag har en Mac kvar för vissa delmoment i mitt jobb och slutligen så har jag faktiskt fått en riktigt bra och stabil lösning för allt mitt arbete...

Och kanske viktigast av allt, jag har sluppit lära mig UNIX...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-26 12:45

Jag använder Windows dagligen, och det fungerar, men det är inget system för framtiden och måste ersättas precis som Mac OS 9.

Windows har nått slutet av sin utveckling. Microsoft måste hitta på något nytt annars kommer de att bli överkörda. Mac OS X och Linux utvecklas mycket snabbare och blir bara bättre och bättre, och det finns inget som kan stoppa den utvecklingen. Men vart är Windows på väg? Det är det ingen som vet.

Vadå - att "man måste lära sig UNIX"?! Jag har kört OSX sedan 10.0 deltid - och sedan 10.2 heltid. Inte har jag behövt lära mig UNIX!?

Jag kan förstå om folk går över till den mörka sidan - i en kombination av billigare hårdvara och att det faktiskt finns maaaasssooor med program till Windows - men efter OSX har det börja hända mycket.

Har jobbat på Windows - 98, NT och XP - ingen större skillnad dem emellan - tycker jag. Och det mest negativa är "känslan". Det känns platt och oinspirerande...klumpigt helt enkelt. Inte för att OSX är felfritt, men bara när man skriver text känns det helt annorlunda och det ser "bättre" ut helt enkelt. OSX & Mac erbjuder en bättre helhetskänsla och är mer konsekvent!

så det så

Citat:

Skrevs ursprungligen av 12moons
Detta kan bli en kul diskussion....
Visst, logiken i Apples system 9 finns inte fullt ut i Windows XP, men Windows XP slår UNIX med hästlängder när det gäller inställningar för systemet...

Eh, nej. Knappast. Det mesta i XP går ju för bövelen inte att ställa in. De flesta smaker av UNIX är ju däremot konfigurerbara ända ner till att man kan bygga om kärnan om den inte gör som man vill...

Citat:

Att jag inte haft några problem kanske beror på att jag hårdpluggade i 2 och en halv månad innan om hur allt funkar, vad man bör göra och inte, vilka delar man ska köpa och vilka man ska undvika, innan jag faktiskt gick och köpte mina prylar och byggde ihop min egen PC.
Det kanske beror på att jag inte installerat en massa skräp såsom typ "åhh, kolla en ny skärmsläckare, den provar vi"..
Det kanske beror på att Windows XP inte längre är ren dynga såsom operativsystemen för PC varit innan...

Det kanske beror på att du inte gör någonting som tänjer på gränserna för vad din maskin klarar av?

Själv utvecklar jag ganska mycket i windowsmljö och anser att jag kan systemet bra. Ändå stöter jag hela tiden på nya underligheter.

Så är det inte när jag arbetar med UN*X.

Citat:

Och kanske viktigast av allt, jag har sluppit lära mig UNIX...

Visst är det så. Du råpluggade ju Windoze istället, eller hur?

Visst har Apple säkert förlorat en hel del kunder som inte vill byta till OS X, men samtidigt har det tillkommit väldigt många nya kunder som aldrig tidigare skulle kunna tänka sig köra Mac.

Man behöver dock verkligen inte kunna Unix för att köra OS X. Jag känner flera som switchat från Windows till Mac och, jag lovar, de har ingen aning om vad Unix är, har aldrig startat terminalen eller hackat configfiler men använder ändå datorn till mycket mer än vad de gjorde i Windows.

Jag själv (som är Unix-människa) använder inte terminalen så mycket som man skulle kunna tro. Allting fungerar i OS X för mitt dagliga arbete ändå.

Ciryon

Det där med att man MÅSTE lära sig unix ÄR och förblir en myt - används mer än ofta av både windows ägare samt de som krampaktigt håller sig kvar vid os9.

Jag är f.d. pc användare och har jobbat med alla de os som finns där av den berömde gates, dock ej uppriktigt testat linux fullt ut.

Visst kan det hända att det underlättar med unix kunskaper men jag har dock kännt mig TVINGAD att utnyttja dessa för att jobba i osx.

Min kollega som är kring 60 och som jobbat i os9 och tidigare hela sitt liv sitter nu idag i osx och han har definitivt inte några unix kunskaper. Det jag hör han svära sig mest över är vår berömde Gates och hans office paket.

Och detta snack om att osX tvingar dig till en massa mappar såsom musik, filmer, dokument osv - ursäkta mig men för de icke dator kunniga tror jag detta är toppen, det enda min kollega stör sig över är att de ligger långt ner i filstrukturen, och att han vill ta bort vissa av dom för att skapa egna - men det är inget problem, så varför bråka om en sådan bagatell.

Och sen undrar jag varför de som beklagar sig på X tycker att det i stället skulle satsas på, för det är utan tvekan så att os9 är ett dött system, så de som inte tycker om X - vad skulle Apple satsa på istället, undrar jag mig.

Och när det gäller de som är antiswitchers så tror jag att de byter först o främst pga mac datorerna är dyrare. Inte pga osX, rätta mig om jag har fel.

Kanske också för att arbetsstationerna är sega ijämförelse, om de var minst lika snabba och till ett någorlunda konkurenskraftigt pris så lovar jag att fler som sitter på pc stationer skulle gladeligen byta, för många fluktar ofta avundsjukt på osX och det unix som ingår.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-27 00:30

Att påstå att man måste kunna massa Unix för att köra Mac OS X är som att påstå att man behöver kunna massa MS-DOS för att köra Windows.

Terminalen är bara till för om man vill göra speciella och komplicerade saker som inte går att göra i gränssnittet. Och det är absolut inget som man behöver som vanlig användare.

Jag anser mig vara en person som gärna trixar och fixar och gör komplicerade saker med datorn, men jag har ALDRIG behövt göra något i Terminalen. De enda gånger jag har öppnat Terminalen är när jag av ren nyfikenhet har försökt lära mig lite Unix.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-27 00:35
Citat:

Att påstå att man måste kunna massa Unix för att köra Mac OS X är som att påstå att man behöver kunna massa MS-DOS för att köra Windows.

Rajje han före. Precis vad jag tänkte säga. Man kan ju använda Windows utan att kunna ett skvatt om DOS, Regedit eller Enhetshanteraren, så varför skulle man nödvändigtvis behöva lära sig Unix om man vill använda Mac OS X? Det är ungefär lika dumt som att säga att man måste lära sig ResEdit om man vill klara sig i Mac OS 9 och tidigare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-27 00:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av draags
Och detta snack om att osX tvingar dig till en massa mappar såsom musik, filmer, dokument osv - ursäkta mig men för de icke dator kunniga tror jag detta är toppen, det enda min kollega stör sig över är att de ligger långt ner i filstrukturen, och att han vill ta bort vissa av dom för att skapa egna - men det är inget problem, så varför bråka om en sådan bagatell

Man tvingas inte till att använda dessa mappar. Jag använder dem aldrig.

Man tvingas väl inte till att använda "Mina dokument" och "Mina bilder" i Windows?

Men de kan som sagt vara en bra och logisk sortering och inte bara för nybörjare. Och varför stör han sig på att de ligger långt ner i filstrukturen? Om man ska skriva en sökväg så börjar man den bara med ~ och om man ska komma till mappen trycker man bara cmd-skift-H (i både Finder och i dialogrutor).

Nu är jag osäker, men man kan väl skapa nya mappar i hemkatalogen, även om man inte kan radera standardmapparna?

jo jag har sagt detta om att han kan lägga en genväg på exempelvis skrivbordet.

så nu kör han den varianten.

  • Medlem
  • 2003-04-27 14:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av 12moons
... Att jag inte haft några problem kanske beror på att jag hårdpluggade i 2 och en halv månad innan om hur allt funkar ...

+

Citat:

Skrevs ursprungligen av 12moons
Och kanske viktigast av allt, jag har sluppit lära mig UNIX ...

= Du kan Windoze XP(aine).

Eller om du vänder på det.

Du hårdpluggar Unix i 2,5 mån. + du slipper XP = Du kan Unix.

Enkel ekvation, den beror bara på dina preferenser.

Jag har haft tur. Var tvungen att lära Unix på skolan innan Mac OS X kom.
Du anar inte hur tacksam jag är för detta idag.

  • Medlem
  • 2003-04-27 14:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av 12moons
...men Windows XP slår UNIX med hästlängder när det gäller inställningar för systemet...

Säg detta till "geeks" som sitter i Unix- och Windoze-nätverk, ... :D:D:D ... om du vågar. Du kommer se reaktionerna, ...LOL.

Jag kör mac os x sedan i höstas (switcher) och jag har inte behövt använda terminalen och sånt någon gång. Jag använder datorn till mer nu än jag gjorde med windows. Har den som hemdator och till svartjobb

På jobbet (mest macar där) kör jag windows 2000 på en P4 mestadels (funkar riktigt bra och är grymt stabil). Den levererades med XP förinstallerat, men det pajassystemet startade jag aldrig datorn med. i med 2000 cd och boota från den direkt.

Kör även lite system 9 på jobbet.

Att man måste kuna UNIX för att köra Mac OS X är som många redan sagt inte sant. Dock är det en kraftig fördel om man kan UNIX när det gäller problemlösning, det händer ibland att rättigheter (vanligaste problemet jag stött på) och dylikt krånglar.

Vi får dock inte glömma att Mac OS X bara är strax över 2 år, allt kan inte fungera helt smärtfritt efter så kort tid.

UNIX-freak som jag själv är så har jag inga problem med det, jag älskar UNIX-grunden i Mac OS X. Den öppnar så många vägar som tidigare aldrig skulle finnas för Macen.

Citat:

Du hårdpluggar Unix i 2,5 mån. + du slipper XP = Du kan Unix.

Tro mig, du kommer inte långt på 2,5 månader. Det tar mycket tid och krävs mycket erfarenhet för att "kunna" UNIX. Jag har själv sysslat med UNIX i 2-3 år nu och kan inte säga att jag är någon guru på långa vägar.

Det uppstår fortfarande problem där jag bara tänker "Vad i helvete..?" och får falla tillbaka på en mer UNIX-kunnig kompis.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
Att påstå att man måste kunna massa Unix för att köra Mac OS X är som att påstå att man behöver kunna massa MS-DOS för att köra Windows.

Terminalen är bara till för om man vill göra speciella och komplicerade saker som inte går att göra i gränssnittet. Och det är absolut inget som man behöver som vanlig användare.

Det tycker inte jag är hela sanningen.

- På min Powerbook tappade jag kontrollen över skrivbordet, jag hade inte rättigheter att flytta ikoner etc. Allt fler program började krascha hejvilt eftersom rättigheterna troligen var skadade. Jag körde skivverktyget för att fixa rättigheterna och den hittade massor av fel men problemen försvann inte. Det slutade att Glemme fick komma till mig efter arbetstid och göra några sjuka rader i terminalen för att fixa det (tömma någon slags cache?).

- Jag har skrivit tidigare om MacOS X Server, där måste man tillbringa gott om tid i terminalen för att få det att snurra.

12moons var en inbiten hardcore Macanvändare (såvitt jag har förstått när vi drack öl) och han har bytt till XP för att Mac är för svårt - observera det chockerande i det jag just skrev. Han är långt ifrån ensam och därför är denna debatt så givande.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2003-04-28 08:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
Nu är jag osäker, men man kan väl skapa nya mappar i hemkatalogen, även om man inte kan radera standardmapparna?

Radera på hur mycket du vill, är du bara administratör på datorn får du ta bort vad du vill i hemmakatalogen..
men skyll inte på mig om alla dina inställningar försvinner om du flyttar på Library/Bibloteks mappen

Däremot kan man inte byta icon på standardmapparna, och många av mina användare saknar färgsättning av mappar

  • Medlem
  • Gävle
  • 2003-04-28 09:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Björnström
- På min Powerbook tappade jag kontrollen över skrivbordet, jag hade inte rättigheter att flytta ikoner etc.

- Jag har skrivit tidigare om MacOS X Server, där måste man tillbringa gott om tid i terminalen för att få det att snurra.

12moons var en inbiten hardcore Macanvändare (såvitt jag har förstått när vi drack öl) och han har bytt till XP för att Mac är för svårt

Med Cocktail och BatChmod hade du inte behövt hjälp.

Jag tycker nog att man ska skilja på OSX klient och OSX server i en sådan här diskussion. Servrar är lite speciella om man vill få det som det ska vara, började med ASIP och kör nu OSX server, och det är närstan lika lurigta att ställa in båda.

Enda riktiga problemmet på serversidan är att Unix syn på rättigheter och filer/mappar inte alltid överensstämmer med Finder... :-/

Martin: Varför har ni inte :-/ som smile? Jag saknar den!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Creops
Med Cocktail och BatChmod hade du inte behövt hjälp.

Enda riktiga problemmet på serversidan är att Unix syn på rättigheter och filer/mappar inte alltid överensstämmer med Finder... :-/

Jag har inte testat dom där programmen, varför finns det inte i X?

Det är inte det enda riktiga problemet med X Server, tro mig. Vi gjorde tre seriösa försök att flytta 99mac till X men gav upp och nu är den servern såld. Läs mer om det här: http://www.99mac.com/forum/showthread.php?threadid=2472

(jag tycker vi låter denna diskussion handla om X klient och anti-switchers)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-28 09:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Björnström
Det tycker inte jag är hela sanningen.

- På min Powerbook tappade jag kontrollen över skrivbordet, jag hade inte rättigheter att flytta ikoner etc. Allt fler program började krascha hejvilt eftersom rättigheterna troligen var skadade. Jag körde skivverktyget för att fixa rättigheterna och den hittade massor av fel men problemen försvann inte. Det slutade att Glemme fick komma till mig efter arbetstid och göra några sjuka rader i terminalen för att fixa det (tömma någon slags cache?)

Jo, men det var tex en sån här situation som jag menade med "speciella och komplicerade". Och att lösa det problemet är väl inte något som alla användare behöver kunna? På alla system kan det ju uppstå problem som man inte vet hur man löser och som man får lösa genom att fråga någon annan eller ringa support. Och som sagt, man kan använda Cocktail (och jag tycker det är dåligt att det programmet inte följer med Mac OS X!).

  • Medlem
  • Gävle
  • 2003-04-28 09:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Björnström
Jag har inte testat dom där programmen, varför finns det inte i X?

Om du menar, varför finns dom inte grafiska i X? Gissningsvis av samma anledning som att dom inte finns det i unix/linux, systemet borde fixa allt sånt, man ska veta vad man gör, ingen som haft tid. Apple har ju i alla år lutat sej mot att det finns drivna utvecklar som skriver en massa små trevliga program som gör vårt Maccande lite lättare.

Men visst finns det många dumheter i X, inget snack om saken. Det borde tex finnas ett "light-Finder" som gömde alla "svåra" mappar för användarna, så dom bara såg Homes och Program.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Creops Men visst finns det många dumheter i X, inget snack om saken. Det borde tex finnas ett "light-Finder" som gömde alla "svåra" mappar för användarna, så dom bara såg Homes och Program.

Rätta mig om jag har fel, men är inte det precis vad alternativet "Begränsad Finder" gör redan idag?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2003-04-28 10:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av Samuel K
Rätta mig om jag har fel, men är inte det precis vad alternativet "Begränsad Finder" gör redan idag?

Rätta mej gärna om jag har fel men fanns inte det alternativet bara i OS9?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Björnström
och han har bytt till XP för att Mac är för svårt - observera det chockerande i det jag just skrev. Han är långt ifrån ensam och därför är denna debatt så givande.

Jag tror det är på det här sättet: Mac har blivit svårt för de som tidigare var mycket duktiga på Mac. För "vanliga" användare är Mac lika enkelt som alltid, eller kanske ännu enklare. För de som vill fortsätta vara duktiga på Mac (alltså verkligen överkurs-duktiga) måste man lära sig lite nya saker.

Själv har jag aldrig stött på något problem i Mac OS X som kräver Unix-kunskaper för att lösa (om det nu inte är något jag själv orsakat p.g.a. Unix-hackande ).

Ciryon

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-04-28 14:27

Saxat från hjälpen i OSX:

Citat:

Om du vill aktivera Begränsad Finder öppnar du Systeminställningar och klickar på Konton. Markera användarkontot och klicka på Behörighet. Markera sedan Använd Begränsad Finder. Du bör också markera vilka program du vill att användaren ska kunna öppna.

Om du vill ställa in andra saker medan användaren är inloggad, väljer du Kör fullständig Finder från Finder-menyn. När du är klar, väljer du Återgå till Begränsad Finder från Finder-menyn.

Exempelbild på begränsad Finder:

Visst är x86-processorer snabbare och visst är WinXP färggladare än OS X. Bara problemet att medan Apple släpper snabbare och snabbare maskiner och system så gör MS tvärtom. Provat en av de senare säkerhetsfixarna? -30%.

En annan sak: "slippa lära mig...". Den som gör saker för att slippa behöver inte Mac utan en hög med ursäkter. Jag har lärt mig lite Unix, eftersom jag vill prova FilmGimp och andra fantastiska delar av den fria världen. Det gick någorlunda smidigt sudo så. Jag var nyligen tvungen att öppna terminalen i Win2000Pro för att ordna upp nätverksadresseringen. Jag fick gå in i setup för att trixa efter att ha bytt ett grafikkort i en XP-maskin (det heter PLUG-AND-PLAY..). Behöver jag säga att jag aldrig behövt göra något liknande när jag bytt kort i Mac (jo "uppgraderat" flashminnet på ett ATA/66-kort och på ett PC-grafikkort - jag var för snål för att betala priset för Macvarianten). Den som inte vill lära sig något rekommenderar jag att köpa ett trasigt kylskåp.

Citat:

Skrevs ursprungligen av thorman
Det kanske beror på att du inte gör någonting som tänjer på gränserna för vad din maskin klarar av?

Visst är det så. Du råpluggade ju Windoze istället, eller hur?

hahahaha... visst, grabben....

jag jobbar med ljud o musik, så jag tänjer verkligen på gränserna när det gäller CPU kraft och datorer....

Det verkar inte som om du läste det jag skrev.
Jag pluggade inte Windows i ett par månader, bara läste in vad man ska köpa och inte köpa när det gäller hårdvara, t.ex. moderkort och BIOS...

Och som Martin mycket riktigt skrev, jag har alltid varit "hardcore" när det gäller mina datorer, vare sig det är Macar eller PC....

Och till sanningen hör också att jag inte pissar på Macen såsom många pissar på PC, det är bara det att jag kommit ur sandlådan och sett att det finns andra maskiner än Macen....
Oftast är dessa maskinerna lika bra och i många fall bättre, iallafall för mina ändamål....

så kom igen nu...
erkänn bara...
alla vill ha en PC egentligen....

Citat:

Skrevs ursprungligen av 12moons
så kom igen nu...
erkänn bara...
alla vill ha en PC egentligen....

NEJ!!! Det är en AMIGA alla vill ha!!!

http://www.ggsdata.se/Amigaone/amigaone.html

Slår ut allt som finns Skämt och sidå, kul att se att även gamla lik lever.

Själv så försöker jag bli av med mina gamla macar nu, för att under en tid bara ha PCissar hemma. Vil dock, som jag tidigare skrivit, ha tag på en go G3 med himskans massa minne som jag kan lära mig OSX på. Nån som vill skänka en till mig?!?!?!:rolleyes:

Jag kan bara tala för mig själv.. jag hade inte rört vid en Mac om inte OS X hade funnits. Jag har bootat 9an ett par gånger, och jag tycker bara det är hemskt. Som windows 95 på Mac känns det som :rolleyes:

Så här är en som om inte riktigt switchat (ska dumpa PC för gott senare i år) så i varje fall lockats att köpa Mac för OS X.
Alla system förlorar och vinner väl ett par användare vid varje ny OS-release.

Personligen känns det som om att UNIX & Open Source är mer framtiden är WindowsXPee, om man vill gå framåt så lär man sig OS X, inte XP

Bevaka tråden