Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Det eviga problemet med lacken..

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-04-28 02:37

Så här i efterhand inser nog Apple att det inte var så smart att lacka en titandator.. Jag har haft min PB15 i lite mer än ett år och har behandlat den varsamt. Trots detta har det blivit lite repor här och var, och på ett ställe har färgen lossnat helt..

Därför letade jag efter färg och hittade TiPaint, men efter att ha läst i forum på nätet blev jag avskräckt.. Flera har aldrig fått färgen och de andra klagar på att mängden är i minsta laget.. Andra påstår att den lossnar efter ett tag.

Så.. jag undrar så här innan jag ska sälja min PB (och köpa en ny i alu utan lack) om någon har något annat tips? Nån som blandat ihop nåt eget som matchar??

I förra veckan såg jag en webbsite som sålde ultratunna laserskurna aluminium-plattor (tror jag det var) som man kunde klistra fast på de utsatta delarna på TiBooken. Det fanns plattor för handledsstöden, lockets ovansida osv...
Mitt minne sviker dock som vanligt, så jag hittar inte URL:en till webbplatsen just nu. Någon annan kanske kan hjälpa till.

/M

Köpa tunn aluplåt (~0.5mm) och saxatill snygga bitar - klistra.
Kanska nån kan posta snygga förslag?, mallar som man kan skriva ut

  • Oregistrerad
  • 2003-04-30 00:34

Funkar det med vanlig aluminiumfolie?:D

  • Oregistrerad
  • 2003-04-30 01:26

Läste i ett annat forum att liknande färg som den i TiPaint är billig. Visst, det vore väl lite tidskrävande att hitta samma (och hur testar man? men någon kanske redan gjort jobbet. För TiPaint tänker jag inte köpa.. vill inte bli blåst på 300 spänn..

Allvarligt talat tycker jag det är ett problem.. hur lätt är det att sälja en dator som man varit försiktig med men där inte lacken är som ny? Tur att Apple insett det själva..

  • Avstängd
  • 2003-04-30 01:38

Jag har haft båt i aluminium.
Mitt anrop på VHF var Ali ium ium.
Lack på aluminium är inte bra Det låser in fukt som resulterar i korrision.
Prata med gamla flygplanstekniker eller båtbyggare.
Det finns ett etsande specilalmedel.
Min båt hette Alpha 24.
På Lidingö finns en firma som tillverkar rostskyddsfärg de har en silver/aluminumfärg.
Det kan vara så enkelt att Clas Olsson har nå´t. Luftigt ej täckande.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-30 01:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pirre
Lack på aluminium är inte bra Det låser in fukt som resulterar i korrision.

Lacken på Powerbokken ligger iofs på titanium.
De nya i aluminium är tack och lov inte lackade.
Men det kanske du visste..

Citat:

Skrevs ursprungligen av kitesurf
Köpa tunn aluplåt (~0.5mm) och saxatill snygga bitar - klistra.
Kanska nån kan posta snygga förslag?, mallar som man kan skriva ut

Skitbra idé!

  • Avstängd
  • 2003-05-01 16:24

Fråga de äldre Typ 70 80 bast.
Man skall aldrig lackera metall utan väldigt bra förarbete,
metall värmer man upp för att öppna porerna sedan tillsätter man olja Låt svalna. torka bort överflöd.
Fråga resandefolket. Gårdfarihandlare , Romer , ( Zigenare ) Walloner som är yrkesmän/kvinnor

1
Bevaka tråden