Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ändra timeout-tiden vid avstängning?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-06-01 19:46

En sak till (med anknytning till avstängning)... Kan man ändra gällande Time Out-tid vid Log Out/Shut Down i OSX på något vis?

Jag har flera applikationer som tar rätt lång tid att stänga av och vid en Shut Down av OSX blir det ofta Time Out...

Nu vill jag inte bvara petimeter men jag tycker en av finesserna med att ha en Mac är att jag i princip aldrig stänger av den. Den går i vila när den behöver, vill, och kan. Stänga av - inte gjort sedan i höstas eller så.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-06-02 08:01

OSX är inte speciellt bra på att "rensa ur" arbetsminnetminnet efter avslut av vissa applikationer, så en omstart kan vara att föredra ibland. Det finns även andra scenarior där det kan vara rent nödvändigt att en automatiserad Shut Down fungerar.

Det är dock inte detta jag vill diskutera här. Jag vill bara veta ifall det går att ändra tiden för Time Out.

Ovanstående 3 inlägg har flyttats hit från en annan tråd.

Lägg inte in nya frågor i en tråd som handlar om något annat. Och lägg frågor i rätt underforum. Den andra tråden låg i Safari-forumet - detta är inte en Safari-fråga.

/Mod

Jag tror inte att det går att påverka timeout-tiden.

Men, kommandot Shutdown i Terminalen har ju en del flaggor man kan sätta.
man kan säg "now" eller en tidpunkt osv, "no questions asked" osv.

Borde det inte gå göra ngt "script-aktigt" som utför ett lämpligt kommando?

shutdown -h 5

Tar ner systemet efter 5 minuter

Ursprungligen av Goflorp:

shutdown -h 5
Tar ner systemet efter 5 minuter

Frågan handlar inte om när datorn ska stängas av.

Det handlar om att avstängningen tar för lång tid, att alla applikationer inte hinner stängas inom en viss tid, och att avstängningen därför avbryts.

Ursprungligen av Goflorp:

...Borde det inte gå göra ngt "script-aktigt"...

Jo, man borde kunna göra ett Apple-script som går igenom alla öppna program, och avslutar dem, ett efter ett. Och sen, när det är klart, så gör den "Shutdown".

Borde väl gå att fixa det med på samma sätt

Skicka Kill till vissa applikationer först.
Sedan börja Shutdownprocessen

  • Medlem
  • 2009-06-03 15:24
Ursprungligen av Goflorp:

Borde väl gå att fixa det med på samma sätt

Skicka Kill till vissa applikationer först.
Sedan börja Shutdownprocessen

Det bör räcka med att döda processen "WindowServer"
och sen logga ut!

Hittar lite info här, men mest är det prat runt problemet:
http://forums.macosxhints.com/archive/index.php/t-53452.html

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-06-03 17:27

Ett problem med att döda processer är att programmen inte avslutas korrekt och det är tyvärr ingen godtagbar lösning för mig...

Jag tror dessvärre att Jesper har rätt här. Det verkar som att timeout-tiden är hårdkodad i OSX. Jag hittar ingen info. om att den ska gå att ändra, men om någon skulle känna till nå't hemligt knep får han/hon gärna hojta till...

Dum Workaround:

Eller så kan man ju stänga av sina program först i tur och ordning.
Det tar ju inte mkt ork att högerklicka på Docken, eller ALT-Tabba och ge programmen option-Q.

SEN när det är klart kan man stänga ner sin burk.

Vill man ha det totalautomatiserat så blir det nog ngn scriptlösning.

Fast vissa program tar ganska lång tid att avsluta.

Har man bara enkla program som stängs på sekunders så
är det snabbt och enkelt att göra en shutdown och så stängs
allt först och sedan datorn, som när jag stänger ner mina
barns datorer (tydligen går inte detta att göra själv om man
är barn), men om man har program som tar en lång tid att
avslutas måste man stå där och vänta innan man kan göra
en shutdown.

Jag förstår problemet mycke t väl men har ingen lösning tyvärr.

LCR

Bara för att "jag gör inte så" så betyder inte det att sättet passar
alla andra... oavsett om det handlar om datorer, bilar eller musik.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-06-04 09:22

Själva Shutdown-kommandot består väl egentligen av ett eller flera script (som signalerar till aktiva program att de ska stängas av), så det är ju f*n att man inte kan ändra Timeout-tiden...

Visst fan går det, vi skall bara hitta HUR.

Sedan att HUR kanske är förbaskat komplicerat är en annan sak.

Kanske är det så enkelt som att ställa en variabel i systemet.

Men innan man hittar det där HUR så är det ju görsvårt.

Jag vägrar tro att 60s ligger hårdkodat in i systemet.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-06-04 14:59

Ja, vi får väl hoppas att någon vet (och vill avslöja) hur man fixar det då

Jag tror att det är svårt. Jag vet inte riktigt vad Goflorp menar med att "ställa en variabel i systemet", men om vi snackar variabler i plist-filer verkar inte ens Rob Griffman (som driver macosxhints) känna till något sätt att ändra timeout-tiden på.

http://forums.macworld.com/thread/85991

Håller dock med om att det borde gå att ändra.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Jag tror att det är svårt. Jag vet inte riktigt vad Goflorp menar med att "ställa en variabel i systemet", men om vi snackar variabler i plist-filer verkar inte ens Rob Griffman (som driver macosxhints) känna till något sätt att ändra timeout-tiden på.

http://forums.macworld.com/thread/85991

Håller dock med om att det borde gå att ändra.

Man kan ju peta på en del saker i systemet genom att i Terminalen
skriva ngt synerligen kryptiskt

Det finns ju ngn "hacker-rad" för att få eller slippa genomskinlig meny (det var ett problem ett tag).

sudo defaults write /System/Library/LaunchDaemons/com.apple.WindowServer 'EnvironmentVariables' -dict 'CI_NO_BACKGROUND_IMAGE' 0

Det borde ju vara ngt liknande för detta, typ;

sudo write /System/blablabla ... ShutdownCounterUntilArmageddon=60

ShutdownCounterUntilArmageddon=666

Jo, vissa element och beteenden i programs gränssnitt styrs ofta av .plist-filer som i ditt exempel (om.apple.WindowServer.plist). Ibland går de att ändra (xml). Att stänga av en dator (på rätt sätt) är nog mer komplicerat än så. Jag har ingen större koll men gissar att förutom att stänga av alla program/processer ska kommunikation med nätverk, hårddisk, usb, minne m.fl. lågnivåprocesser avslutas efter konstens alla regler. Då gäller nog kompilerad d.v.s. binär kod (är det det du menar med hårdkodat?) snarare än xml.

Så jag tror inte att ett enkelt terminalkommando kan fixa detta. Men det borde gå at att skriva ett program som gör allt det där fast lite senare men det är väl inget som prioriterats hos Apple. Själv stänger jag bara locket.

Ursprungligen av M. Sundbom:

ShutdownCounterUntilArmageddon=666

Jo, vissa element och beteenden i programs gränssnitt styrs ofta av .plist-filer som i ditt exempel (om.apple.WindowServer.plist). Ibland går de att ändra (xml). Att stänga av en dator (på rätt sätt) är nog mer komplicerat än så. Jag har ingen större koll men gissar att förutom att stänga av alla program/processer ska kommunikation med nätverk, hårddisk, usb, minne m.fl. lågnivåprocesser avslutas efter konstens alla regler. Då gäller nog kompilerad d.v.s. binär kod (är det det du menar med hårdkodat?) snarare än xml.

Så jag tror inte att ett enkelt terminalkommando kan fixa detta. Men det borde gå at att skriva ett program som gör allt det där fast lite senare men det är väl inget som prioriterats hos Apple. Själv stänger jag bara locket.

Givetvis gör kommandot allt det komplicerade som du beskriver ovan, det är ju bara den lilla variabeln man vill ända. Ett nytt värde på den till 180 och allt är frid och fröjd.

INGEN programmerare är väl så korkad att de skriver ngt i stil med

For I=1 to 10000
Do (something_funny) with I
Next

Man skriver väl för tusan

For I=Start to Stop
Do (something_funny) with I
Next

I ovan exempel på "pseudokod" är det "hårdkodat" i första fallet.

Själv är jag nog för okunnig för att avgöra var gränsen går för att klassa en programmerare som korkad. Det kan vara så enkelt som du säger, men jag har letat, fövisso på ett amatörmässigt sätt, i systemets innersta vrår utan att hitta en adekvat variabel för att skruva på timeout-tiden. Sedan Tiger har ju allt fler plist-filer blivit binära och kan alltså inte editeras "för hand".

Vi börjar nog bli lite OT? Trådskaparen vill ha hjälp i sinnevärlden medan vi för ett ganska hypotetiskt resonemang om hur saker borde vara. Liksom två bifigurer i Platons dialoger som tror sig ha kunskap om sakernas ideala tillstånd. Vi kommer antagligen snart bli överbevisade av någon oändligt vis person. Men tills dess: Pax för att vara Sokrates för jag vill har rätt!

Du kan la vad han då. Han fick la svepa en bägare med gift va?

OT maybe lite. Men ändå kanske ett tips som kan få en att leta i rätt riktning.

1
Bevaka tråden