Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Avaktivera den externa skärmen utan att dra ur sladden?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-06-05 17:30

Hallå! Jag har köpt en fin sladd så jag kan koppla min iMac till tv:n och få underbart fin HD-upplösning, Men jag vill kunna stänga av detta när jag inte använder tv:n. Väljer jag att klona skärmen får jag tv:ns upplösnign på macen och väljer jag att utöka skrivbordet får jag problem med att det glider över en massa apps till den del av skrivbordet jag inte ser. Lösningen nu är att jag måste dra ur sladden så fort jag inte vill kolla på tv, och det är ju inte så häftigt.

Min önskedröm vore om jag kunde avaktivera displayporten helt när jag inte använder tv:n och när när jag väl gör det så ska tv:n vara primary display (så front fow m.m. syns på den). Låter knepigt men bara man kan göra detta via terminalen borde det ju vara ganska lätt att slänga ihop ett litet script som sköter detta. Låter det genomförbart?

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-06-05 23:55

Och med displayport menar jag givetvis mini-dvi-utgången :|

Har ungefär samma fråga till min imac.
Märkte nämligen att på min macbook pro med displayport (minidisplayportadapter->dvi->hdmi->tv) så aktiveras skärmdubbleringen/utökningen endast när jag väljer den kanalen på TV:n. Är inte hdmi-kanalen igång så inser macen att det inte finns en extra skärm! Är ju precis så man vill ha det. Vill få det så på min imac med minidvi också.

1
Bevaka tråden