Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låg upplösning Imac

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Helt plötsligt visar min Imac som är tre år gammal bara 256 färger (tror jag) och är kornig och låg i upplösning. Vad har hänt? Problemet blir värre och värre, finns det något jag kan göra?

Ursprungligen av Järntorget:

...och låg i upplösning

Vilken upplösning är den inställd på?

Och lite mer bakgrundsinformation hade varit bra...
Vilken iMac-modell är det? Vilket grafikkort? Vilket operativsystem kör du? osv

Det är en iMac G5, modell PowerMac 8,2. Den är inställd på 1680x1050 och miljontals färger. System 10.4.11.

Under "om den här datorn finns följande under Grafik/Bildskärmar:
ATI Radeon 9600:
Styrkretsmodell: ATY,RV351
Typ: Bildskärm
Buss: AGP
Kortplats: AGP
VRAM (totalt): 128 MB
Tillverkare: ATI (0x1002)
Enhets-ID: 0x4150
Revisions-ID: 0x0000
ROM-revision: 113-xxxxx-117
Bildskärmar:
iMac:
Bildskärmstyp: LCD
Upplösning: 1680 x 1050
Djup: 32 bitars färg
Inbyggt: Ja
Core Image: Stöds
Huvudbildskärm: Ja
Spegel: Av
Uppkopplad: Ja
Quartz Extreme: Stöds
Bildskärm:
Status: Ingen bildskärm ansluten

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-04 09:34

Hur menar du låg upplösning? Enligt system profiler står det 1680x1050. Kan det vara så att du har råkat zooma in på skärmen? Tryck på ctrl och scrolla med musen neråt.

//Rob

  • Medlem
  • Hjo
  • 2009-06-04 09:42
Ursprungligen av Robo-X:

Hur menar du låg upplösning? Enligt system profiler står det 1680x1050. Kan det vara så att du har råkat zooma in på skärmen? Tryck på ctrl och scrolla med musen neråt.

//Rob

eller kanske alt eller kommando och scroll

Låg upplösning i alla bilder i Photoshop, skärmbild, ikoner, ALLT. Grusigt, kornigt, ingen kontrast, helt enkelt. Jag blir galen. Som att datorn själv ställt om sig till 600x800 och 256 färger, men i inställningarna står det 16080x1050 och miljoner färger.

Det där med scrolla på skärmen fattar jag inte, vad ska jag scrolla?

En bild hade nog underlättat...

Kan du inte ta en skärmdump och lägga in här? Eller ta ett foto av hur det ser ut på skärmen.

Men jag håller nog med Robo-X i teorin om att du har lyckats aktivera zoom-funktionen.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-06-05 11:37
Ursprungligen av Järntorget:

Låg upplösning i alla bilder i Photoshop, skärmbild, ikoner, ALLT. Grusigt, kornigt, ingen kontrast, helt enkelt. Jag blir galen. Som att datorn själv ställt om sig till 600x800 och 256 färger, men i inställningarna står det 16080x1050 och miljoner färger.

Det där med scrolla på skärmen fattar jag inte, vad ska jag scrolla?

Genom att hålla in CTRL + att man använder scrollhjulet på musen zommar man in/ut bilden på skärmen om ex ser dåligt eller har liten skärm.
När den är inzoomad syns inte hela bilden den blir istället av dålig kvalitet, suddig osv.

Aha då fattar jag scrollgrejen. Men det gör man ju bara i ett specifikt program, tex Firefox. Skärmbilden följer ju inte med på det. Sedan är ingenting uppzoomat på min skärm, allt är lika stort som vanligt. Jag ska göra en dump och lägga upp, sitter på en annan maskin just nu. Återkommer. Men jag tar gärna emot fler tips!

Om det bara gäller specifika program så skulle det kunna vara fel någonstans i Mac OS Xs grafiklager, t. ex. att man av misstag tagit bort viktiga filer som Quartz behöver. Börja med att undersöka om felet är relaterat till något hos ditt användarkonto genom att skapa ett helt nytt konto som du loggar in med. Om felen inte uppträder då är det relaterat till något hos ditt användarkonto, enskilda inställningar exempelvis. Om det ändå uppträder kan det vara nödvändigt att installera Mac OS X på nytt.

Det är inte alls särskilt svårt eller krångligt att installera om Mac OS X. Man startar från installationsskivan för Mac OS X, väljer alternativet att arkivera och installera under installationen så finns alla program, användarkonton och filer kvar men en ny systemmapp installeras. Inga filer tas egentligen bort utan de som byts ut flyttas till mappen Previous Systems på hårddisken från vilken man kan plocka tillbaka filer om det behövs, men oftast behövs det inte eftersom inga personliga filer eller programfiler ska ligga i systemmappen. Vissa program som t. ex. tidigare versioner av Adobes program misslyckades med det och ville att man återställde en fil som de hade lagt där. Hårddisken raderas enbart vid installationen om du själv uttryckligen väljer att det ska göras.

Jag anar att du kommit åt kontrastinställningen under Hjälpmedel i Systeminställningar. Se till att "förbättra kontrast" står på Normal (alltås längst till vänster i skjutreglaget).

1
Bevaka tråden