Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skärmdumpar blir randiga

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-04 23:57

Jag switchade från PC för ungefär 3 månader sedan och är supernöjd med min Macbook Pro. Det enda problem jag upplevt är dock när jag ska göra skärmdumpar.

CMD+SHIFT+3 och 4 blir bilder på skrivbordet, men dessa är randiga och återger inte alls skärmen. Distortion helt enkelt, till oigenkännelighet.

Har googlat och sökt på problemet men det verkar som att jag är ensam i världen om det. Hade gärna visat en bild på hur det ser ut men.. ehm.. moment 22.

Tacksam för svar!

Du kanske skulle visa en bild så att vi kan se och då kanske kan hjälpa dig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-05 02:05

Hej Extence, vad kul att du gett macen en chans till! Såg på ditt tidigare inlägg att ditt försök för två år sedan resulterade i att du troligtvis gladde någon annan här med en fin rabatt på en splitter ny Macbook Pro. Välkommen tillbaka!

Vilket bildformat sparas skärmavbilden som; jpg, pict, tiff etc? Det går att ändra om det är det som strular, enklast via tredjeparts-program, tex Onyx. (jag minns inte ens vilket format som är default)

En bild säger oss mer än tusen ord, varför är det moment 22? Du kan bifoga bild till ditt inlägg när du skriver svar i denna tråd genom att trycka på knappen Avancerat läge. (du kan även ändra i forum-inställningarna så att "avancerat läge" eller "WYSIWYG-läge" alltid ska vara förval när du skriver inlägg)

Välj sedan att "bifoga fil till inlägget" (då måste din bilden vara max 100 k) eller om din bildfil är större så lägg den någon annanstans på internätet och bifoga länk.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-05 08:03

Png är standard. Hur och med vilket programm öppnar du den sparade bilden? Jag har aldrig hört talas om att bilden blir randig. Och varför kan du inte visa bilden?

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-07 13:18

Hej igen och tack för alla svar!

Jag testade idag igen, och nu verkar det fungera för tillfället. Men problemet har kommit och gått litegrann, så det kommer säkert tillbaka.

Tittade i papperskorgen och hittade en av de trasiga bilderna och bifogar här i inlägget. Gjorde en liten tankevurpa förut, självklart kan jag ju bifoga bilden här. (Tänkte ta en skärmdump på själva ikonen förut )

Filen sparas som PNG som sagt.

Du har inte flera programvaror i burken för att göra skärmdump?
det finns ju många "captureprogram". Ngt annat som har med skärm att göra? Konstiga kalibreringsgrejor? Kolla i Inställningar/Konton/Startup om du har en massa "helpers" igång.

Som totalidiot tolkar jag bilden ovan som
1) Minnesfel i grafikminnet... men bilden ser ju inte ut så i vanliga fall - utan bara när man kopierar ur bildminnet. Så fel i avläsningen av ngn anledning.

2) datorn får så mkt att göra att den knäar när "bilden" skall tas.

Jag hade provat köra Hardware test, bara för att kunna utesluta.

Installera om systemet kan vara bra, Arkivera och installlera.

1
Bevaka tråden