Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Verax och MDD

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tyska Verax har nu en egen lösning på gång för de bullriga MDD-macarna, återstår att se OM detta kan vara bättre än Apples egen som nu börjat levereras. Följande specar tycks gälla från dom - kommer att släppas strax efter mitten av april:

This is how the New Low Noise Power Mac G4 looks. The main changes are:

* Active cooling of the twin processors with two Verax fans
* Channeling of air that is used to cool the processors to the outside of the housing
* Replacement of the 120 mm fan with an 80 mm Verax fan

We have achieved our goal of a quiet operation with a continuous, even cooling supply. We were able to replace the big noise maker, the 120 mm fan, with a smaller, much quieter one. Only the 60 mm fan for CD/DVDdrive units remains. It does not produce much noise.

The passive heat sink was replaced by an active one. 2 Verax fans cool the CPUs and transport the warm air through the ventilating duct out of the housing. The internal air temperature is thereby reduced. The air duct cools the RAM memory at the same time as well.

No limitations are created by the Low Noise Kit in regard to additional up- grades. Active cooling and air channeling allow for the installation of additional drives, just as in the original Mac. The low internal temperature permits the use of an 80mm axial fan producing a lot less noise than the 120 mm unit. Some air circulation has to remain.

STÖRRE BILDER HÄR!

[ 12. mars 2003, 00:28: Meddelandet ändrat av: [email protected] ]

Vad är skillnaden i kostnaden jämfört med Apples kostnadsförslag.

rolloq

Verax har inte berättat det ännu så vi kan bara vänta tills prylarna finns att beställa. Skulle gissa att bara de 3 fläktarna kan kosta omkring 40 dollar - hoppas det stannar under 7-800 kronor.

  • Medlem
  • 2003-03-12 02:42

Har du tittat på bilderna? De har sågat i både den blåa lådan och G4 lådan. Skruvar sticker upp, och det ser allmänt risigt ut. Min gissning är att det där skräpet kommer lossna och göra kaffeved av hela datorn.

Nej, det sitter kanske... men det är då ingen tjusig lösning. De har inte ens torkat bort de oljiga tumavtrycken från "spegeln" inför fotograferingen.

Oj va positiv man kan vara... säkert är bilderna bara från deras demolabb - om dom var helt klara för leverans så hade dom ju kunnat laggt upp andra bilder. Visst det blåa suger, det håller jag med om men kan inte se att dom skulle ha sågat i stälva datorn. Hur som så är det bra att det fanns de som aktivt försökte hitta en bra lösning.

www.g4noise.com har Verax lite mer uppgifter som kan vara bra att känna till...:

Click on a photo to get a closer look !

What Verax told us :
What we did:

*
We changed the heat sink
*
2 x 80 mm Verax fans are used to cool the twin CPU and the memory sticks
*
we designed an air guidance to exhaust the hot air from the heat sink through the back wall
*
2 x 65 mm fans are replacing the original fans in the power supply
*
we replaced the 120 mm fan by an 80 mm axial fan

Finally we reached our goal of a dramatic noise reduction at acceptable cpu - temperatures. The Verax solution resulted in lower cpu-temperatures than we measured at the original Power Mac. We could eliminate the most noisy component: the 120 mm fan. But, some air circulation in the housing is necessary. We had to provide a small axial fan for this. It works at a rather low rpm. This is possible as the overall temperature level in the Verax - Mac is lower than the temp. level in the original Mac. We did not yet measure the noise reduction, but I feel that the reduction is about 20 dB(A). We did not exchange the fan at one side wall. It is not a major noise generator.

We will exhibit the low noise Mac at the CeBIT fair in Hannover next week (Hall 24, Booth B18).

I have still 3 things to do:

*
Produce the tools which allow to manufacture the Verax Kit. This will take again 4 weeks:
Please note: The Verax Kit will be available in about 5 weeks, mid of April.
*
I have to talk with Apple Germany with the aim of authorizing the Apple service to assemble the Verax Kit.
*
Calculate prices.

Intressant, jag har den nyare Powermacen och tycker att den bullrar hejdlöst den också. det här ser ju intressant ut.

Jag har funderat mer än en gång på om de verkligen har satt i de nya fläktarna..... köpte en ljudhuv men det räcker inte, det skall inte behöva vara så här....

Det är helt sjukt att man skall behöva titta på tredjepartslösningar av Apples klanterier. När man tryckt i en sån där (och förbrukat garantin) återstår ändå problemet med att datorn inte är tillräckligt skärmad invändigt och därför inte går att använda för t ex ljudproduktion.

Som norrlänning kan man bara säga, "int e det bra int"....

  • Oregistrerad
  • 2003-03-20 11:11

Det som är trevligt med Verax lösningen är att dom flyttar ut den varma luften direkt där bak, istället för att snurra runt den i lådan som Apple´s standard fläkt och hoppas att luften slipper ut genom den kulspruteperforerade baksidan.

Så mycket talar för att temperaturen internt kommer att sjunka rejält till glädje för PCI-kort och övriga komponenter.

g4noise har en quicktime-fil med Verax på CeBIT.

Synd bara att de inte får testa den i ett tyst rum, på en mässa kan jag tänka mig att till och med MDD:n skulle vara rätt tyst på grund av allt bakgrundsljud.

Det verkar som om Verax har bekräftat i ett kundmail att den nya lösningen för Powermacen skall passa till både MDD och FW800, det låter lovande tycker jag....

Jag har fått bekräftat av veraxfans i USA att de nya kitten kommer att passa min Powermac 1.25 FW800.

Priserna har även publicerats på g4noise.com och förhandsbeställningar accepteras av veraxfans.com för nordamerika.

Det finns tre olika paket att välja mellan. En där man byter ut strömagget, en där man byter CPU-fläktarna och den tredje som innefattar de båda ovanstående alternativen.

Priset kommer att bl lite styvt och kommer förmodligen debatteras friskt men som jag ser det så är en tyst dator ovärderlig.

- 269USD för det kompletta paketet
- 189USD för CPU-paketet
- 119USD för nätagget

Tilläggas ska att Tyska Verax inte offentliggjort de europeiska priserna och amerikanska priserna är mig veterligen enbart preliminära.

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2003-04-28 09:38

1800:- för lite fläktar och en värmesköld låter väldigt saftigt

  • Oregistrerad
  • 2003-05-22 20:22

Man kan beställa från tyskland nu. http://www.pcsilent.de/en/products/quiet_mac.asp

Undrar hur svårt det är att modifiera sin nätdel och om det är nödvändigt att hitta någon kvallifiserad tekniker att fixa detta. Föresten är någon bra på att räkna om euro till svenska priser... förmodar att AppleCare ryker all världens väg OM man väljer ett Veraxkit, eller ?

Senast redigerat 2003-05-23 09:55
  • Oregistrerad
  • 2003-05-23 05:10

Näddelen känns som den enklare delen. Sedan kan man alltid återställa den till ursprungsläget om den behöver lämnas in...

Önskar att rätt verktyg medföljer ifall man ska motera Veraxkitet - gör det de ? Har nu beställt hela paketet, blev 263 euro med moms och frakt. Kursen låg idag på 9,16 så det går lös på 2.409:08

Olle

Senast redigerat 2003-05-23 10:33
  • Oregistrerad
  • 2003-05-23 20:46

Tror att det räcker med fläkterna till nätdelen till min. Får se hur länge det dröjer innan den anländer. Är det inte för många före i beställningskön så borde den vara här om en vecka.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-05-24 01:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av Olle@mac.com
Önskar att rätt verktyg medföljer ifall man ska motera Veraxkitet - gör det de ? Har nu beställt hela paketet, blev 263 euro med moms och frakt. Kursen låg idag på 9,16 så det går lös på 2.409:08

Olle

Jag hoppas du tar MÅNGA bilder på _alla_ delar och under hela installaionen!

  • Medlem
  • 2003-05-25 00:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av Buckner
Jag hoppas du tar MÅNGA bilder på _alla_ delar och under hela installaionen!

Ja Olle, lägg upp det som test eller nåt!;)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Buckner
Jag hoppas du tar MÅNGA bilder på _alla_ delar och under hela installaionen!

Ska göra vad jag kan, förmodligen med stillbilder eller om jag kan låna hem en PD150 så skulle det kunna bli rörligt. Såg på Verax sidor att dom sänder beställningar på enbart måndagar och tisdagar så jag hoppas ha grejerna till nästa helg då jag är ledig.

Har nog vilat upp mig till nästa helg efter att nu ha varit på Skagen och "Fregatten" - blev några Hoff till kultgänget "Sussie & Leo" som spelat där i minst 20 år... ni som seglat dit vet vilket ös det brukar vara. Notera högra bilden att det var så trångt att folk stod på borden och dunkade takten i taket...

Beställde mitt idag, det skall bli intressant att höra om dammsugaren verkligen kan bli tyst, i så fall skall Apples R&D-avdelning skämmas.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-26 15:09

Dom skickade grejerna redan idag.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-26 15:36

Var har ni beställt ifrån? Vad blev totalen med frakt o allt?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Melker Lindström
Var har ni beställt ifrån? Vad blev totalen med frakt o allt?

Exkl. ev. svensk TULL så ser det ut så här:

Från: <[email protected]>
Datum: Fre 23 Maj 2003 10.27.39
Till: <[email protected]>
Ämne: PCSilent - Order confirmation

Many thanks for your order at www.PCSilent.de.

With this mail we confirm the receipt of your order in our online shop.
Please, check all details and please inform us about faults immediately.

Your order
==========
Product : Verax Apple Kit M10 + M11
Amount : 1
Price/piece : 245.00 Euro
Total : 245.00 Euro

Shipping costs: 18.00 Euro
Total : 263.00 Euro

Payment
=======
We charge the amount to your credit card xxxx xxxx xxxx 8329.

Additional
==========
VAT No. :
Comments :

Delivery
========
All deliverable orders are send out from monday to friday with 'Deutsche
Post AG'. When the products leave our house, we´ll inform you by email.

Right of return
===============
Please take into account that you have the possibility of giving ordered
goods back (in faultless condition) within 14 days against refund of the
purchase price. Corresponding forms are enclosed in every shipment. When
required you find them additional in our service area.

If you have any questions regarding your order don´t hesitate to contact
us.

Yours www.PCSilent.de -Team

Hiller & Hinken GmbH
Leher Heerstr. 77
D-28359 Bremen
fon +49 (0)421 20440-0
fax +49 (0)421 20440-45

  • Oregistrerad
  • 2003-05-26 21:29

Inte mycket tull på varor inom EU, så 263 euro är nog vad det kostar.:)

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-05-26 21:54

En glad ägare ger sin syn på sitt nya Verax-system till hans MDD 867:

http://www.g4noise.com/news/1053600301.htm

Bevaka tråden