Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern skärm ligger på fel sida om den interna

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Bakgrund:
Hejsan, och jag börjar med och be om ursäkt om detta problem kan verka bagatell artat. Nånting e skumt med min externa och laptopskärmen, Jag har en Macbook Pro 15.4 med Leopard, och en Nec Multisync Lcd 1970nxp som extern skärm. Jag använder även min Tjock-Tv en "nyare" Panasonic som extern för att se på fim på... Jag har Nec skärmen som primär och laptopens skärm som sekundär. (ingen skärm dubblering)

Problem: När jag växlar mellan skärmarna, m.a.o när jag drar musen från den ena till den andra, så har den helt plötsligt bytt hål, förut drog jag öven musen till höger, som skärmarna står brevid varann, men nu vill den helt plötsligt att jag ska dra åt andra hållet?? När jag nu drar musen åt vänster så byter den till laptopens skärm som är sekundär (dvs där jag har chattprogram och Itunes osv)... Varför har den bytt håll, och hur i h.vete får jag den att byta tillbaka håll??

mycket förbryllad och hoppas på svar!

Mvh. Mathias Widgren

  • Medlem
  • 2009-06-04 13:17

Hjälper Systeminställningar - Bildskärmar någonting. Där bör du fina dina skärmar hur de står och vilken som är på höger respektive till vänster om din skärm. Dra och flytta som du vill.

Nopes

Hjälper ingenting. Visst jag har givetvis möjlighet att byta vilken skärm som ska vara primär och sekundär och jag kan göra dubblering, men ingenting om varför muspekaren nu ska dras åt vänster för att komma till den andra skärmen...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-06-04 14:23

Det ska bara vara att placera skärmarna i inställningar så att de står som de står på skrivbordet och sedan placera menyraden på den som ska vara primär.
Beroende på hur du har placerat skärmarna i inställningar går det att dra muspekaren antingen åt höger eller vänster. Går inte det vet jag inte alls.

Förtydligade rubriken lite. "Hjälp! Extern skärm som lever sitt eget liv!" säger inte så mycket om vad frågan egentligen handlar om.

Försök sätta rubriker som tydligt visar vad tråden handlar om.

/Mod

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-04 14:52

I Systeminställningar/Bildskärmar/uppställning ska du DRA den mindre skärmen, som motsvarar din laptop, till samma sida om den stora skärmen som din laptop står på. Sedan fungerar det som det ska med muspekaren.

Tusen tack!

Efter en liten mindre flytt i bild-inställningar funkar det superfint, tacktack snälla forummedlemmar, vad som orsakar de ofrivillga ändrandet i inställningarna är ju oxå rättså intressant, det verkar som att det uppstår när jag byter mellan externa skärmarna, då och då så ändrar sig oxå mhz från 75 till 60 osv... vilket medför att bilden på teven blir svartvitt, då den innan har funkat fint i färg, även upplösningarna verkar slumpas fram efter sladdbytena... skumt!

1
Bevaka tråden