Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur monterar jag Airport-kortet i min PowerMac?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det verkar vara svårt att få in ett Airport Card i sloten för detta kort i min dator. Det är en PowerMac G4 MDD (2x1GHz)

Hur gör jag för att sätta kortet på plats utan att fördärva något?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-04 12:50

Är det ett Airport eller AirportExtreme? Din MDD 1.0 DP stöder det äldre Airport.

Vad har du för problem? Man skjuter änna in kortet från "utsidan". Se bild här, dock för äldre modell av G4, men jag tror det ser ut så i din också.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=42712

Aha! Jag såg inte öppningen från utsidan. Nu har jag fått in kortet och den fungerar kanon! Jättestort tack för hjälpen.

Försöker få min dotters Power mac G4 att svälja ett airportkort.
Har ett nyköpt/begagnat card 802.11.b, så det ska väl funka, men datorn går inte igång efter att jag installerat kortet.
Är det möjligt att sätta kortet fel, dvs är det jag, kortet eller datorns som dummar sig.
10.4 och som sagt en g4, mirrordrived, 1,25:a som inte beter sig nämvärt konstigt i andra sammanhang.
Tips på felsökning.
Jag har kört in kortet med streckkoden uppåt och anslutit den lilla kabeln. Ut och in med kort/kabel ett antal gånger, men tji.
/U

Ursprungligen av nyulrika:

Försöker få min dotters Power mac G4 att svälja ett airportkort.
Har ett nyköpt/begagnat card 802.11.b, så det ska väl funka, men datorn går inte igång efter att jag installerat kortet.
Är det möjligt att sätta kortet fel, dvs är det jag, kortet eller datorns som dummar sig.
10.4 och som sagt en g4, mirrordrived, 1,25:a som inte beter sig nämvärt konstigt i andra sammanhang.
/U

Hej!
Tack för all hjälp och tips på felsökning, det visade sig att det var varken jag eller kortet som var dumt utan piggarna i datorn som satt snett. Ett stort tack även till Anders som jag köpte kortet av han har varit tomten själv i snällhet.
Så god jul till er alla från tanten Ulrika

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-24 13:05
Ursprungligen av nyulrika:

Hej!
Tack för all hjälp och tips på felsökning, det visade sig att det var varken jag eller kortet som var dumt utan piggarna i datorn som satt snett. Ett stort tack även till Anders som jag köpte kortet av han har varit tomten själv i snällhet.
Så god jul till er alla från tanten Ulrika

Alltid dessa piggar;) både i juletid och icke juletid .

Skönt att det löste sig. Som sagt var det är ytterst sällan som Airportkort är trasiga.

Går det att starta datorn om du tar ut kortet igen?

Japp, kortet har varit ute och inne 3 gånger nu och datorn startar som vanligt, så antingen är det väl fel på kortet, eller helt enkelt fel kort, eller....
/U

Om det passar kan det inte vara fel kort. Det finns två olika kort; Airport (802.11b) och Airport extreme (802.11g). Det första är ett PCMCIA-kort, och det andra är ett mini-PCI.

Hur långt kommer den med kortet i? Börjar lampan ens att lysa? Hörs startljud eller hårddisk?

Tack för intresset, hade hoppats på att min lilla fröken här hemma skulle ha en egen uppkoppling i jul, så jag skulle slippa henne på min dator, men så lätt verkar det ju inte vara.
Lampan lyser sedan nada, är väl troligtvis kört, köpt kortet begagnad, så det är väl inte så mycket att göra, ny dator till dotternm, blir en dyr jul....
/U

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-22 02:00
Ursprungligen av nyulrika:

Tack för intresset, hade hoppats på att min lilla fröken här hemma skulle ha en egen uppkoppling i jul, så jag skulle slippa henne på min dator, men så lätt verkar det ju inte vara.
Lampan lyser sedan nada, är väl troligtvis kört, köpt kortet begagnad, så det är väl inte så mycket att göra, ny dator till dotternm, blir en dyr jul....
/U

Tråkigt att det inte vill fungera. Det ska fungera och ett airport kort borde inte låsa datorn. Har inte upplevt detta.

Tryck in kortet hårt.

Zappa PRAM dvs håll nere 3 tangenter vid uppstart ; Zappa PRAM - Got-a-Mac

Väldigt sällsynt med trasiga airport kort men det förekommer .

lycka till..

Tack, jag kollar om den drar igång efter zappning, tryckt in kortet har jag gjort, men kan väl försöka lite till....
/U

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-12-22 08:05

Du kan testa att reseta PMU d v s trycka på CUDA-knappen på moderkortet. Det är en liten svart knapp inte större än ett knappnålshuvud. Jag minns inte exakt var det sitter på MDD:n.

Det kan också vara värt ett försök att byta PRAM-batteriet.

Ursprungligen av Macus:

Du kan testa att reseta PMU d v s trycka på CUDA-knappen på moderkortet. Det är en liten svart knapp inte större än ett knappnålshuvud. Jag minns inte exakt var det sitter på MDD:n.

Det kan också vara värt ett försök att byta PRAM-batteriet.

Zappat, men fortfarande kör den inte igång, har försökt hitta i G4 manualen info om den lilla knappen, men inte hittat, någon som vet, gärna med en illustration, är inte helt bekväm med pillande inuti burken, i alla fall inte i att trycka på knappar jag inte känner, vem vet fyrverkeri...Nytt batteri kommer jag nog inte åt idag, men klocka och de o sånt funkar som det ska.
/U

Hittade pmu knappen själv, men tyvärr ingen framgång, dator drar inte igång med kortet på plats, men utan kort låter den som den gamla vidtunneln den är.
Läge för att kolla med han som sålde kortet om han möjligen har ett till och om jag kan få byta, det äe ju i alla fall jul.....
Tack för all hjälp, får väl ha dottern hängandes på min under julen och själv kolla Kalle, för tyvärr kommer nog inte tomten med en ny denna jul.
/U

Köpte ett nytt batteri för säkerhets skull, men fortfarande drar den inte igång.
Gissar på att tipsen är slut.
/U

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-22 23:33
Ursprungligen av nyulrika:

Köpte ett nytt batteri för säkerhets skull, men fortfarande drar den inte igång.
Gissar på att tipsen är slut.
/U

ja tyvärr.

GOD JUL I ALLA FALL...

Lånar tråden lite, har en Power Mac G4 Digital Audio som jag skulle vilja sätta in ett trådlöst nätverkskort i, går det i den modellen?

  • Medlem
  • 2009-12-23 08:56
Ursprungligen av xrayed:

Lånar tråden lite, har en Power Mac G4 Digital Audio som jag skulle vilja sätta in ett trådlöst nätverkskort i, går det i den modellen?

Ja, det går att sätta in ett Airportkort, dvs ett långsamt 802.11b-kort som du egentligen inte vill ha. Det är rätt svårt att få tag på (begagnat), det är dyrt och långsamt. Det du vill ha är ett kort som stödjer 802.11g som maxar på 54Mb/s, då går det att surfa utan större problem.

Här----> WiFi Hardware Compatible with Desktop Macs Running OS X ser du en lista för olika slags kort som stöds i Macen, där de flesta är 802.11g-kort. Som du ser är en del PCI-kort och en del är USB-pinnar. Eftersom din G4 inte har USB2 i grundutförande antar jag att det är bäst att ha ett PCI-kort.

Enklast blir det om du köper ett kort som stöds av Apples egna Airportdrivrutiner, de andra drivrutinerna kostar pengar (de flesta iaf), då funkar det rakt av utan strul. Ett sånt kort som också finns till försäljning här i Sverige till vettigt pris, är t ex Belkins F5D7000 som du hittar på Prisjakt här---->Belkin F5D7000 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Trådlösa nätverkskort

Eftersom jag inte kollat några av de andra korten som också stöds av Airportdrivisarna så finns det kanske både bättre och billigare kort ändå där? Jag har inte heller någon egen erfarenhet av de här korten och ger inga garantier för att det funkar, däremot köpte jag nyligen ett Cardbuskort till en bärbar G4 och hade då stor hjälp av Lowendmacs listor och länkar.

Hoppas det löser sig.

P.S. nyulrika kan också få sitt problem löst med ett nytt billigt PCI-kort istf det gamla Airportkortet.

Tusen tack giggs, beställer ett på stubinen.

1
Bevaka tråden