Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vem sa att Microsoft inte är innovativa

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Såg detta och säger bara wow.

Fattar inte hur detta ska fungera men om det kommer och fungerar - då köper jag direkt.

Detta är onekligen innovativt.

http://9to5mac.com/natal

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-03 11:33

Det verkade rätt kul det där, om det inte är en fejk.

http://www.youtube.com/watch?v=GH_gDreIdcM

Live demo från E3...verkar ganska kul.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-06-03 11:49

Funkar det hälften så bra som det verkar så ska jag definitivt ha en sån.

Det där är sjukt coolt!

Nä.
Inte fan vill man klättra i virtuella lianer när man spelar tvspel. Då vill man ju halvligga i soffan med en cola på magen och handen i chipspåsen, det är ju halva grejjen.
Vill man ut och leka på riktigt, så gör man det!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-03 15:26
Ursprungligen av Electroboy:

Nä.
Inte fan vill man klättra i virtuella lianer när man spelar tvspel. Då vill man ju halvligga i soffan med en cola på magen och handen i chipspåsen, det är ju halva grejjen.
Vill man ut och leka på riktigt, så gör man det!

+1 på den.
Hela grejen är ju att slippa förta sig...

Kalla mig trög, men jag förstår verkligen inte som är "innovativt" med att styra en konsoll via kamera och bildanalys. Det har gjorts förut, så enda skillnaden är att man utgått från samma idé men moderniserat tekniken och kastat mer pengar på projektet, precis som Microsoft alltid gör när de vill imponera. Så: Imponerande, ja, men innovativt? No way.

Ursprungligen av Samuel K:

Kalla mig trög, men jag förstår verkligen inte som är "innovativt" med att styra en konsoll via kamera och bildanalys. Det har gjorts förut, så enda skillnaden är att man utgått från samma idé men moderniserat tekniken och kastat mer pengar på projektet, precis som Microsoft alltid gör när de vill imponera. Så: Imponerande, ja, men innovativt? No way.

Jag har inte sett detta förut så för mig så ser jag detta som innovativt och imponerande. Älskar inte MS men detta är onekligen ett steg framåt.

Vi pratar gärna om att Apple är innovativa - om vi använder det ordet vid Apples releaser borde vi även kunna kalla detta innovativt.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-03 13:08
Ursprungligen av draags:

Jag har inte sett detta förut så för mig så ser jag detta som innovativt och imponerande.

EyeToy

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

EyeToy

//Rob

Är detta verkligen samma sak.

Ursprungligen av draags:

Är detta verkligen samma sak.

Ja. En kamera som gör att du kan styra spelet med dina kroppsrörelser, även navigering i menyer m.m.

Microsofts nya variant kan ju mycket mer, t.ex ansikts- och röst-igenkänning, men principen är ju samma som Playstation har haft i flera år redan.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja. En kamera som gör att du kan styra spelet med dina kroppsrörelser, även navigering i menyer m.m.

Microsofts nya variant kan ju mycket mer, t.ex ansikts- och röst-igenkänning, men principen är ju samma som Playstation har haft i flera år redan.

Det måste väl innebära någon slags kalibrering ?!...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-03 14:11
Ursprungligen av LCR:

Det måste väl innebära någon slags kalibrering ?!...

Jobbigt för tonåringen i målbrottet

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2009-06-03 14:20

Hmmm...jag sällar mig nog till Gruber...

Citat:

Have you ever noticed that when Microsoft makes a product announcement that people actually get excited about, it’s almost always for a product that isn’t scheduled to ship for a year or more? The Project Natal demo sure looks cool, but Microsoft has long ago burned through its “cried wolf” credibility for me. This thing is vapory even by Microsoft’s standards. Let’s see it when it ships.

Ursprungligen av lasselu:

Hmmm...jag sällar mig nog till Gruber...

Sant, men det är onekligen innovativ uppvisning ändå. Dom har ändå visat exempel på att det går, att det sedan är långt kvar till lansering är dock sant.

  • Oregistrerad
  • 2009-06-03 15:20
Ursprungligen av Samuel K:

Kalla mig trög, men jag förstår verkligen inte som är "innovativt" med att styra en konsoll via kamera och bildanalys. Det har gjorts förut, så enda skillnaden är att man utgått från samma idé men moderniserat tekniken och kastat mer pengar på projektet, precis som Microsoft alltid gör när de vill imponera. Så: Imponerande, ja, men innovativt? No way.

Inget liknande har gjorts innan. Att få en kamera att känna igen dig är dock inget nytt - Det har TV världen haft i flera år med hjälp av greenscreen (aka bluescreen) keyframing och en någolunda smart dator.

Att med hjälp av processorkraft i realtid analysera bilder är heller inget nytt, tekniken används av ALLA "robot-som-kan-åka-själv" - bland annat rätt omfattande i NASAS projekt på en egen självkörande bil.

Apple använder själva delar av tekniken i IChat där du kan ha coola bakgrunder.

Vad som dock är HELT NYTT (för dom som inte fattar vad det handlar om) är precision, precision, precision, precision. Här har du en kamera och mjukvara som kan känna av på sub-mm nivå hur mycket du förflyttar dig, inte helt ointressant i aktionspel (men kanske inte så viktigt när du ska plocka ner äpplen från taket)...

Dessutom att göra det i den samplingen (dvs. antalet ggr/sec) som kameran uppfattar dig är unikt.

Ytterligare något som är unikt är att hålla koll på flera objekt samtidigt, och att kunna särskilja dom från varandra, det är otroligt svårt.

Innovation = Ja
Har någon annan något likadant = Nej

Ursprungligen av studiox:

Inget liknande har gjorts innan. Att få en kamera att känna igen dig är dock inget nytt - Det har TV världen haft i flera år med hjälp av greenscreen (aka bluescreen) keyframing och en någolunda smart dator.

Att med hjälp av processorkraft i realtid analysera bilder är heller inget nytt, tekniken används av ALLA "robot-som-kan-åka-själv" - bland annat rätt omfattande i NASAS projekt på en egen självkörande bil.

Apple använder själva delar av tekniken i IChat där du kan ha coola bakgrunder.

Vad som dock är HELT NYTT (för dom som inte fattar vad det handlar om) är precision, precision, precision, precision. Här har du en kamera och mjukvara som kan känna av på sub-mm nivå hur mycket du förflyttar dig, inte helt ointressant i aktionspel (men kanske inte så viktigt när du ska plocka ner äpplen från taket)...

Dessutom att göra det i den samplingen (dvs. antalet ggr/sec) som kameran uppfattar dig är unikt.

Ytterligare något som är unikt är att hålla koll på flera objekt samtidigt, och att kunna särskilja dom från varandra, det är otroligt svårt.

Innovation = Ja
Har någon annan något likadant = Nej

Ja men då blir det innovativt, ändå.

Innovativt innebär inte att allt måste vara nytt utan mer att de olika delarna används på ett nytt sätt.

Själv föredrar jag verkligheten, riktig motorsport, riktiga människor...

En bra bok i trädgården

Jag hoppas inte Apple ger sig på att försöka konkurrera på denna planhalva, tänker då på spelbranschen och de rykten som florerar om att göra Apple TV till en spelmaskin.

Ursprungligen av draags:

Jag hoppas inte Apple ger sig på att försöka konkurrera på denna planhalva, tänker då på spelbranschen och de rykten som florerar om att göra Apple TV till en spelmaskin.

Pippin...

NU har jag sett det Sony kör, då backar jag. Det är i stort samma sak. Däremot blir man mer imponerad av MS variant.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-03 14:54
Ursprungligen av draags:

NU har jag sett det Sony kör, då backar jag. Det är i stort samma sak. Däremot blir man mer imponerad av MS variant.

Så här är det.

http://www.ahajokes.com/com040.html

//Rob

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-06-03 15:10
Ursprungligen av Robo-X:

Så här är det.

http://www.ahajokes.com/com040.html

//Rob

Gammal historia i ny tappning, dock helt klockren

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-03 18:44

Man måste ände ge dem lite cred för att de lyckas så bra med att sälja in vaporware om och om igen...

Ursprungligen av macmic:

Man måste ände ge dem lite cred för att de lyckas så bra med att sälja in vaporware om och om igen...

Eller tycka synd om de som går på det, gång på gång...

  • Medlem
  • 2009-06-03 23:22

(OBS! Detta är skrivet efter 23:00. Jag tar inget ansvar för ev. felaktigheter och ogenomtänkta analyser )
På tal om innovation.. iPod är ju en mp3-spelare. Intet nytt där, de var knappast först. (Men interfacet då? Men Natal då?). iMac/eMac, en dator i en skärm. Visst, lite innovativt att stoppa in en existerande sak i en annan är det väl... Osv osv osv. Apple är ju innovativa på det sättet att de gör allt mycket bättre (eller gjorde iaf, kvalitéten har ju tydligen sjunkit på sistone). Och det är ju det som MS gör just nu.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-04 02:00
Ursprungligen av jac:

(OBS! Detta är skrivet efter 23:00. Jag tar inget ansvar för ev. felaktigheter och ogenomtänkta analyser )
På tal om innovation.. iPod är ju en mp3-spelare. Intet nytt där, de var knappast först. (Men interfacet då? Men Natal då?). iMac/eMac, en dator i en skärm. Visst, lite innovativt att stoppa in en existerande sak i en annan är det väl... Osv osv osv. Apple är ju innovativa på det sättet att de gör allt mycket bättre (eller gjorde iaf, kvalitéten har ju tydligen sjunkit på sistone). Och det är ju det som MS gör just nu.

Apple (även om de beter sig som Microsoft i vissa avseenden) lägger väldigt mycket utveckling in i minsta detalj. Microsoft (som försöker vara Apple i vissa avseenden) har inte förstått det utan släpper saker utan att finslipa de. Ta surface t ex. Det tog 3 timmar att ens få det att fungera eftersom man måsta använda ett tangentbord och mus för att få igång bordet!!!!

//Rob

  • Oregistrerad
  • 2009-06-06 15:17
Ursprungligen av Robo-X:

'
Ta surface t ex. Det tog 3 timmar att ens få det att fungera eftersom man måsta använda ett tangentbord och mus för att få igång bordet!!!!

Så din poäng är att Microsoft är korkade och aldrig kan göra något rätt pga. att någon idiot jobbar på något företag som uppenbarligen har 100.000+ som krävs för att köpa en Surface och sen inte går igång den? Jag blir mållös...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-07 00:28
Ursprungligen av studiox:

Så din poäng är att Microsoft är korkade och aldrig kan göra något rätt pga. att någon idiot jobbar på något företag som uppenbarligen har 100.000+ som krävs för att köpa en Surface och sen inte går igång den? Jag blir mållös...

Du vill inte förstå vad jag menar. Poängen är att när MS släpper något är det inte genomtänkt. Det fungerar men inte intuitivt. Det är bara att jämföra MacOS X med Windows. Inte allt är guld med Mac OS X men jag kan lova dig att nästan alla nybörjare kommer igång snabbare med en Mac än med en Windows maskin.
Surface var bara ett exempel hur Microsoft släpper saker utan att finslipa de. Hade de gjort det riktigt så skulle surface fungera på en gång utan att man måste leta efter var man ska koppla in sladden eller ställa in den med tangentbort och mus först. Att nu natal har ett bra demo betyder inte att det kommer att fungera 100%.

//Rob

Bevaka tråden