Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snabbare Sawtooth?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har läst att man kan snabba upp sin G4 Sawtooth med ett firmware-hack. Dock sägs det att det kräver PC133-minnen för att funka. Testade på min Cube och nu står det faktiskt 533 Mhz istället för 400 och systembussen är 133 istället för 100. Är det nån som vet om en Sawtooth verkligen blir snabbare eller om det är bluff. Så här gör man i alla fall:

1. Boota i OpenFirmware genom att hålla nere Cmd + Opt + O + F.
2. Skriv nvedit och tryck retur
3. Skriv följande script exakt och tryck Retur efter varje rad.
" /" select-dev
7efdc44 " clock-frequency" get-my-property 2drop !
" /cpus/PowerPC,G4@0" select-dev
1fca0554 " clock-frequency" get-my-property 2drop !
7efdc44 " bus-frequency" get-my-property 2drop !
1fbf711 " timebase-frequency" get-my-property 2drop !
4. Tryck Cntl + C för att avsluta editorn
5. Spara scriptet genom att skriva nvstore occh tryck retur.
6. Använd scriptet genom att skriva setenv use-nvramrc? true och tryck Retur.
7. Boota om genom att skriva reset-all och tryck Retur.

Vill man återgå till det som var tidigare eller om man ej får det att funka kan man tydligen zappa p-ramet. (Cmnd + Opt + P + R

Det vore kul att få reda på om det funkar och om datorn faktiskt blir snabbare.

Var har du läst detta? Jag blir sugen att prova.

  • Medlem
  • 2003-04-26 11:16

Det är väl bara att köra ett benchmark? Skillnaden borde väl vara några procent, och klart märkbar.

Är det någon som har en länk till hur man överklockar en DA G4/667? Jag är helt övertygad om att den går att få upp i 733... Jag har sett lite länkar tidigare, men jag var inte teknisk nog att kunna följa instruktionerna.

Jag har läst det på sajten Accelerate Your Mac (www.xlr8yourmac.com), men jag vet inte var där. Enligt uppgift så ska det bara funka på just Sawtooth och tillsammans med PC133-minnen. Dock ska det enligt uppgift inte kunna förstöra nåt om man testar, eftersom man ska kunna återställa helt med att zappa p-ramet, men det vet jag ju inte säkert.
Det vore kul med en rapport från någon med Sawtooth om det ger någon hastighetsskillnad och i så fall hur mycket.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-04-26 16:59

Jag har en Sawtooth 450 och är villig att testa men måste man öppna datorn för att se om man har 133-minnen? Syns inget i ASP vad jag kan se... jag har en 128a och två 256or.

Jag vet inte hur man kan se om minnena är 100 eller 133. Men du kan ju alltid köra nån benchmark först och sen prova scriptet, köra benchmark igen och se om din mac är snabbare. Kör du scriptet kan du i vilket fall se i systeminfo att cpu och buss har högre Mhz. Det tror jag iofs inte nödvändigtvis behöver innebära att din dator är snabbare än tidigare. Det får du nog testa med Xbench eller nåt. Rapportera hur det gått för dig.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-04-26 19:09

Jag har en Sawtooth som jag gärna skulle testa det på.. Men alla mina minnen är dock inte 133.. Två är 133 och två är 100 tror jag, tror ni att det går i alla fall?

Jag efterlyser härmed ett program för att kolla vad för RAM man har i! Jag har en G4/400 AGP (sawtooth?), och jag behöver fart som bara den! Jag är villigt testobjekt. Obducera mera.

Ram moduler: 64 + 128 + 256

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-04-26 23:44

Det är ju inte helt säkert, men man kan nog räkna med att dom flesta 256mb-moduler är PC 133, iallafall om dom är inköpta på senare tid i någon lokal datorbutik.
Det brukar ofta sitta ett litet klistermärke på minnet där det står om det är PC 100 eller PC 133... kanske lite omständigt att öppna och kolla, men jag tror det är enda sättet faktiskt.
Sen finns det ju chans att en del PC 100-minnen kan hänga med i 133 mhz buss, men vissa kan ju bli väldigt ostabila också, så det är ju inte att rekomendera kanske.

  • Medlem
  • 2003-04-27 11:08

Finns det något liknande Firmwarehackhack för G3 iMacs eller andra burkar? Eller är det bara sågtandare och kubar som detta funkar på?

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-04-27 12:20

Med tanke på att kuben lanserades med antigen en 450Mhz CPU eller en 500Mhz CPU så känns det ju rätt konstigt att "Innan hade jag 400Mhz, och nu efter hacket har jag 533Mhz i min kub".

Skrivfel, eller bara båg?

Skrivfel! Min är en 450 mhz. Tack för påpekandet.
Detta hack funkar inte på G3, inte på kub heller egentlgen, i den bemärklsen att den inte blir snabbare. Såvitt jag förstår så visar det bara en högre klockfrekvens och en snabbare buss. Det är bara på just Sawtooth det faktiskt ska funka med högre prestanda och då i samband PC133-minnen. Skälet till att det ska funka med Sawtooth och inga andra modeller är att Sawtooth ska ha haft nåt "time-base problem" som detta hack ska fixa till. När någon med Sawtooth har testat detta vore det kul med en rapport. Även om man testar det och råkar ha PC100-minnen så förstör det inget i alla fall.

Jag har en 350mhz sawtooth med 512mb pc133 minne.
jag provade "firmware-hacken". efter att ha skrivit de två första raderna fick jag "ok". efter att jag skrivit tredje raden(" /cpus/PowerPC,G4@0" select-dev) fick jag dock ett felmeddelande("can't open device").
någon som vet varför?
har gjort några test med Xbench och det skulle vara kul att se om man kunde få en prestandeförbättring så här enkelt?
vet inte om den ursprungliga klockfrekvensen har någon betydelse?
någon som vet värför datan säger nej??

gjorde fel först men sedan tror jag att jag lyckades följa instruktionerna. dock utan resultat.

Vilket bench-app ska man använda, jag ska testa men gärna veta om det blir ngn skillnad.

Lyckades du spara scriptet, aktivera det och starta om i OpenFirmware?
Det står inte OK efter varje gång man skriver scriptraderna om jag minns rätt. Däremot såtr det OK, efter man har tryckt på tangenterna Cntl + C.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-04-27 15:46

Whoa.. Körde hacket på min 350 mhz, nu står det 533 mhz i Om den här datorn.. Känns faktiskt som den är snabbare, hoppas det är så också

Citat:

Skrevs ursprungligen av ill_chrill
Vilket bench-app ska man använda, jag ska testa men gärna veta om det blir ngn skillnad.

Inga tips?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-04-27 16:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av ill_chrill
Inga tips?

CocoaBench kan du ju testa.

som sagt jag inledde med att göra ett fundamentalt misstag. jag skrev inte nvedit först. andra gången tror jag jag gjorde rätt. lyckades spara skriptet mm. men när jag startade om var allt som vanligt. att starta i Openfirmware innebär det att man ska hålla inne firmwareknappen på datan eller endast tangenterna kringla,alt,o,f vid start? Det känndes som om jag gjorde rätt förra gången men något fungerade inte som det skulle. därför ställer jag dumma frågor som den ovan.
funkar det för andra borde det ju funka hos mig??

Buppen!
Du ska bara hålla nere tangentbordskanpparna vid uppstart. Inte knappen på datorn.

tja scriptet fanns kvar(kunde läsa alla rader genom att trycka på piltangenterna). det verkade vara ok.
jag försökte aktivera det genom att skriva.
setenv use-nvramrc? true
och det stod "ok"
sedan bootade jag om genom att skriva
reset-all
datan gjorde som jag sa men mhz:en va fortfarande 350.
jag har följt instruktionerna efter bästa förmåga. tror jag har gjort som det är tänkt. kollade upp mina minnen. står på båda att de är pc133.
har ni några fler idéer om vad jag kan tänkas göra fel skulle jag bli glad. borde ju som sagt fungera för mig...

  • Oregistrerad
  • 2003-04-28 18:33

Är det ingen risk att det blir för varmt när man ökar klockfrekvensen så pass mycket?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-04-28 19:03

Här är iaf sidan på xlr8:

http://www.xlr8yourmac.com/G4ZONE/sawtooth/SawtoothCPUdesign.html

Verkar som om det bara är bussen som går att snabba upp, man minskar multipeln så att inte processorn ryker.

Står inget direkt om prestandaökning förutom att Copybits ökar med 40%... vad det nu betyder. Man kan inte heller använda mer än 2 minnesplatser tydligen

Jag skippar nog det...

hade såklart skrivit av scriptet fel. en bokstav var fel. som vanligt var det min tafflighet som gjorde det besvärligt.
nu står det 533 mhz på min med.
körde några xbench test innan ska köra några nya nu och se om det är någon skillnad. uppgifterna kommer senare ikväll.
tack för all hjälp!

körde några test med Xbench före och efter.

före(@350 mhz, 100 bus):

test 1 = totalt 42.90, CPU Test 34.32, Memory Test 51.77
test 2 = totalt 41.65, CPU Test 30.53, Memory Test 51.09

efter(@533 mhz, 133 bus):

test 3 = totalt 42.80, CPU Test 35.20, Memory Test 50.28
test 4 = totalt 42.48, CPU Test 34.26, Memory Test 50.14

som synes blev resultaten inte riktigt vad man hoppats på.
kanske tittar jag på fel siffror men jag kunde inte se något tydligt mönster på andra mätvärden heller.
ska läsa lite mer om saken tror jag...

Lamt!

Ändrade min 450 till 533 utan märkbart resultat.
Enligt CocoaBench blev datorn ngt sämre och enligt Xbench ngt bättre.
Jag testade samanlagt 40 ggr för att eliminera programmens opålitlighet.

Alla mina 4 minnesplatser funkar btw.

Nägon som vet vad Copybits är?

Kan ngn förklara varför det står Machine speed 533MHz och Bus speed 100MHz i system-infon? Har det blivit ngt fel? Ska det inte va 133MHz?

Kan det vara så att du har PC100-minnen eller att du använder fler än två minnesplatser.

Läs även ny artikle om detta på http://www.macnytt.com/news/index.lasso?news_id=5944&part=shownews.inc&s=

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-04-30 09:26

Jag kan ha fel, men är inte detta ett sätt att tala om för den interna klockan att man höjt systembussen via ett processoruppgraderingskort, typ.
Alltså så att klockan ska gå rätt med den nya processorn?

Tycker artikeln på http://www.xlr8yourmac.com/G4ZONE/sawtooth/SawtoothCPUdesign.html (vars länk inte funkar jus nu, typiskt!) visar på detta (?)

Men jag har ju haft fel förr...

tja de på macnytt verkar ju övertygade om att prestandan förbättras. men jag vet inte. överklocka en processor från 350-533 med firmwarehack?? funderat på att köra lite fler tester och sedan stänga av scriptet och köra igen.
får se när jag får tid för det...

Bevaka tråden