Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stresstesta grafikkortet i MacBook?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag kör en 13" MacBook (sen 2008 aluminium, 2.4Ghz, 2Gb ram), och har märkt att den tyvärr kraschar lite slumpat när man kör tyngre 3d-spel på den. Det yttrar sig så att den låser sig helt och hållet, och det enda man kan göra är en power off/on för att starta om. Systemloggar mm visar inga exceptions eller liknande. Krascherna sker helt slumpat, ibland nästan direkt och ibland efter 1-2h.. eller någonstans där emellan.

Jag har övervakat temperaturen och ser ingen ökning då den kraschar (ligger konstant på ca 80 grader).. Dessutom har jag provat starta den helt "kall" då den stått avslagen över natten och direkt startat ett spel (i det här fallet WoW), och efter 20 sekunder på login-skärmen kraschade den igen. Så det verkar inte vara överhettning iaf.

Jag har kört inbyggda hardware-test-grejjen som går att köra vid uppstart, samt ett memtest-program i det mest nitiska läget, som båda rapporterar att allt funkar till 100%.

Kvar är då grafikkortet som verkar vara det som spökar. Hur bör jag gå till väga? Jag skulle vilka kunna bekräfta det genom att köra något slags stresstest för grafikkortet, men har efter myket googlande inte hittat något vettigt. Har ni några förslag på ett sådant program? Eller bör jag ta med min mac till närmaste appleåterförsäljare och försöka få de fixat/bytt på garantin? Eller gör de inget åt det så att jag får leva med mina krascher?

Om du kan styrka att krascherna beror på hårdvarufel så kan du lämna in den. Om inte så kommer Apple troligtvis hävda att applikationen är buggig.

Mjo, det är precis därför jag vill hitta ett sätt att stresstesta grafikkortet, så man ser att den kraschar konstant efter några minuters hård belastning eller när man använder funktion X på grafikkortet.. Men tyvärr verkar det inte finnas några vettiga grafikkorts-stresstest till mac =/. Måste man rent av köra bootcamp och testa med ett windowsprogram kanske?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-12 12:33

Ingen som vet något program eller liknande som kör grafikkortet på max?

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-09-12 19:31

Jag har tyvärr inget svar på program för stresstest.

Men jag upplever exakt samma sak. Jag har en Macbook Uni 2008. 2,0 Ghz, 4 Gb ram. Det händer bara i spel och det känns helt random, verkar som du sa inte bero på överhettning.

Dock har jag inte upplevt problemet i boot campat XP, vilket iofs kan bero på att jag inte ofta kör grejer i boot camp eller att jag kanske haft "tur" i XP. Alternativt kan problemet ligga i Mac OS eller dess drivrutiner? Har du, Kermit stött på problemet i win?

Har du hittat någon lösning sen i juni?

1
Bevaka tråden