Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Göra backup av Time Capsule-disk?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2009-05-31 11:46

Har en 500GB TC v2 som jag egentligen vill spegla. Det finns ju en archive-funktion men den gör ju ingen inkrementell backup utan gör verkligen en filkopia varje gång den körs. Dessutom måste jag tömma disken varje gång jag kör archive plus att det tar ett par timmar varje gång. Det bästa hade ju varit om man kunde göra typ en TM-backup av TC-disken. Någon som kan klargöra?

Är det inte lättare att bara klona (första gången) och därefter uppdatera inkrementellt (följande gånger) med SuperDuper? (Eller antagligen också CarbonCopyCloner). Själv har jag köpevarianten av SD som klarar just inkrementell kloning - bara det som är ändrat kopieras. Det är möjligt/troligt att SD/CCC kan schemaläggas för automatisk kloning. Har inte haft det behovet själv, så har inte kollat.

Hemtankning via exvis www.macupdate.com eller www.versiontracker.com

Retrospect som brukar följa med vid köp av LaCie-diskar lär också vara bra.

  • Oregistrerad
  • 2009-05-31 13:55

Tack för tipset! Nackdelen är väl att man måste ha en dator igång för at det ska fungera. Lite märkligt att det inte finns någon sådan funktion inbyggd i TC.

Det är kanske ändå är obra att göra en inkrementell backup av TM _samtidigt_ som den uppdaterar sig själv?

I så fall bör man nog göra backupen då TM inte är aktivt (vilket man väl kan ställa in i TM - vet ej då jag fortfarande kör Tiger). Alltså exempelvis ställa in TM att den inte kör nattetid och sedan låta SD gå igång exvis kl 01 för att göra en daglig klon av TC-disken. Datorn måste ju vara igång förstås (eller ställas in på väckning på viss tid) men SD kan få datorn att automatiskt gå i vila efter fullbordad kloning.

  • Oregistrerad
  • 2009-06-02 19:17

Köpte SD utan att ha läst igenom funkationaliteten tillräckligt noga. Tyvärr fungerar den inte med annat än lokala volymer som source så för mitt behov (backup på hela TC-disken) fungerar det tyvärr inte. Kanske går att lösa med rsync?

Varför inte spegla den lokala volymen med SD istället för TC? Då får du det bästa av två världar: En backup som går att "backa" (TM) och en som går att boota (SD). I båda fallen har du alltid backup på det senaste.

  • Oregistrerad
  • 2009-06-03 09:06

Problemet är alltså inte att ta backup på lokala volymer utan på den delade disken i TC:n. Kör med ett rsync script för att lösa det nu, en workaround till apple fixar nåt native stöd i TC:n.

1
Bevaka tråden