Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svagt flimmer vid DVI till HDMI

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-01 17:07

Jag har min Mac Mini (2009) ansluten till min TV (Sony 46W4500) via en DVI till HDMI-kontakt. Bilden är perfekt bortsett från en sak, svepfrekvensen på tvn.

Idagsläget kör jag på NTSC 60 Hz, och ibland märker jag samma fenomen som tidigare uppstod på budget-CRT-skärmar; ett subtilt, knappt märkbart flimmer. Inte så att rörelserna hackar, utan mer att man märker själva svepfrekvensen.

Jag har testat alla upplösningar som systemet erbjuder (både PAL och NTSC) men det händer inget annat än att upplösningen ändras.

Är det någon här som har en lösning på problemet?

Det märks framför allt om man ser TV'n i ögonvrån va?

Är det inte därför det finns CRT-TV's med 100Hz? För att slippa flimret från 50Hz (eller 60Hz på NTSC) ?

Tror inte du kan komma förbi det så länge du kör den uppdateringsfrekvensen.

Om man kan komma förbi det med adapters är svårt sia om.

PAL och NTSC är ju just fasta frekvenser.
Du skall förbi att Minin ser skärmen som en TV, den skall ju se den som en Datorskärm.
Tror att just HDMI-kopplingen gör att TV'n tror den skall agera TV.

Inte mkt jag kunde göra känner jag. Men avvakta lite, vi har många här som är väldigt duktiga.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-01 18:18
Ursprungligen av Goflorp:

Det märks framför allt om man ser TV'n i ögonvrån va?

Jo precis så är det, samt när det är mörkt i rummet. Att min TV är utrustad med 100 Hz-teknik verkar kvitta, det tar ändå inte död på flimret.

Hmmm...bara jag får tid ska jag testa med SwitchRes men jag tror knappast att det löser problemet. Ska titta närmare på det där du säger om att lura TV:n vara en skärm.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-06-01 18:23

Dåliga och för långa kablar kan ge flimmer, har du möjlighet att prova annan kabel så är det nog en bra början.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-01 19:03
Ursprungligen av Mija:

Dåliga och för långa kablar kan ge flimmer, har du möjlighet att prova annan kabel så är det nog en bra början.

Även när det, som i det här fallet, handlar om digitala signaler? Är inte digitala signaler antingen på eller av?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-06-01 19:23
Ursprungligen av nightjar:

Är inte digitala signaler antingen på eller av?

Jo. Men... signalerna kan blir mer av än på om dom blir för svaga pga för lång kabel eller för dålig kvalitet, HDMI har ingen felkontroll av att skickad data kommer fram som den ska.

Sök på HDMI och sparkles.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-02 08:13

Jag tror dock inte att det beror på kablaget utan på grafikkretsarna i datorn. Några "sparkels" har jag inte och bilden är perfekt bortsett från "uppdateringsflimret".

Testade igår med SwitchResX, men utan resultat (jag kunde inte ens ändra svepfrekvensen av någon underlig anledning). Laddade även hem DisplayConfigX men varningsmeddelandet i programmet, om att man kan sabba skärmen med felaktiga inställningar, gjorde att jag avhöll mig från att testa programmet vidare.

Jag börjar tro, precis som Goflorp, att kruxet är att få dator/tv att tro att det är en dator som skickar bildskärmssignalen och inte en tv. Känns surt att ett sådant här enkelt problem inte har någon enkel lösning.

Om ingen här har något råd så får jag väl stå ut med flimret...

1
Bevaka tråden