Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska studera Grafisk Design. Vilken dator (budget)?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-04-27 11:54

Jag ska studera Grafisk design. Mac är ett krav, eftersom de arbetar med Mac på skolan (jag har inget emot Mac).

Jag är student, och har inte så mycket pengar. Så vilken dator ska jag köpa? eMac är billig, men dålig efter vad jag hört. iMacen är ful och dyr, men bra. Och en PowerG4 ska jag inte ens tänka på!

Några råd?

//Foxfire

eMacen är billig OCH bra, iMacen är dyr men antagligen den coolaste och snyggaste stationära som bredvid kuben tillverkats och en PM kan du få begagnad för under 10000,-, men då snackar vi om G4 500....

iBooken är billig och trevlig, fås ny för strax över 10000,-

  • Medlem
  • 2003-04-27 13:53

Glöm inte att du som student kan köpa din dator från Apple via Mecenat - det blir kraftigt billigare.
iMac är väl föresten inte ful, knappast jämfört med eMac i a f.

/majk

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-27 13:54

Satsa på en begagnad G4 och en 17-tumsskärm. Ska du använda OS 9 eller X?

  • Medlem
  • 2003-04-27 14:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av Foxfire
... iMacen är ful och dyr, men bra...
//Foxfire

FUL!!!??? :eek: :eek: :eek:

Är du säker på att du ska studera grafisk design?

  • Oregistrerad
  • 2003-04-27 16:33

Den ser ju ut som en lampa!

Nu fick jag inte så mycket svar på den fråga jag ställde. Antagligen jag som ställde den lite fel.

Bäst prestanda till bäst pris, vad ska jag ha då? jag vill köra Mac OS X.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-04-27 16:44

Ett tips är att köpa en bärbar dator. Du får kanske inte lika mycket prestanda men det är värt otroligt mycket att kunna ta med datorn till skolan. Tycker du att skärmen är för liten, köp till en skärm, mus och tangentbord så vips har du en komplett arbetsstation.

Jag läser vid Uppsala Universitet och tar med min PowerBook till skolan nästan varje dag. Hade jag köpt en stationär dator hade jag iofs fått mer kraft men jag har inte ångrat mig en sekund.

Ett annat tips är att maxa minnet. Ska du pyssla med grafiska saker är ett rejält tilltaget minne ett måste.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-04-27 16:48

En iBook eller eMac kanske iom att du inte har så mycket pengar?

Vad är det för utbildning du ska gå?

Pluggar på en KY-utbildning i Ljungby (Grafisk Process & media) och där får vi låna bärbara macar.

Till hösten har dom planerat in att köpa Powerbook G4 1 Ghz med superdrive...

(Tala om att längta...):D

iMacen ful... nee den e cool...

  • Medlem
  • 2003-04-27 17:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av Foxfire
Den ser ju ut som en lampa!
...

Jaa, ... en snygg lampa.

  • Medlem
  • 2003-04-27 18:15

Var ligger taket för budgeteten?

  • Medlem
  • 2003-04-28 09:13

GLÖM IBOOK!

Alternativet G3 kontra G4 finns inte! Att använda en G3:a när man håller på med grafisk är inte att rekommendera... Dessutom OS X och program som Indesign, Photoshop och Illustrator. Du ska ha en G4:a

Leta efter en begagnad G4 i form av en dual 450Mhz eller köp en ny eMac... De fungerar utmärkt!

  • Oregistrerad
  • 2003-04-28 19:09

Efter vad det verkar, så är nog en eMac det bästa valet för mig.

Tack!

(avslutar tråd)

  • Medlem
  • 2003-04-28 19:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av Theo
GLÖM IBOOK!

Alternativet G3 kontra G4 finns inte! Att använda en G3:a när man håller på med grafisk är inte att rekommendera... Dessutom OS X och program som Indesign, Photoshop och Illustrator. Du ska ha en G4:a

Leta efter en begagnad G4 i form av en dual 450Mhz eller köp en ny eMac... De fungerar utmärkt!

Kvalificerat skitsnack. Du klarar dig aldeles utmärkt med de sämsta datorerna Apple säljer idag. Lägg hällre extra pengar på minne i så fall.

Ska du definitivt köpa nytt, så rekommenderar jag en iBook, eller en eMac. eMacen är nog lite av billig skit, men om du kan leva med lite smårisig bildskärm så klarar du nog det. (Jag har ingen direkt erfarenhet av den)

Jag använder en iBook/800 samt en G4/667 för daglig grafisk produktion. De fungerar precis lika bra båda två. Om du dessutom har tillgång till datorer i skolan, så spelar det väl ingen överdriven roll vad du köper... Om du skaffar en stationär dator, kan det vara läge att investera i en bärbar firewire-disk också. Inte helt fel med back-up heller.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-29 17:43

Men vad då, ska jag köpa en iBook eller en eMac. Och du sa att eMacen är konstig i skärmen.. på vilket sätt?

  • Medlem
  • 2003-04-29 18:06

Vi fortsätter i den andra tråden, va?

1
Bevaka tråden