Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att få MYST V fungera på en Intel-Mac!

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-04 22:07

Hej!

Sedan Apple uppgraderade sina mac'ar med Intel-processorer så fungerar det inte att spela MYST V på någon av dessa nya maskiner... Eftersom UbiSoft/Cyan valt att lägga hela MYST-serien på is sedan ett år tillbaka så har det heller inte kommit någon programuppdatering som fixar detta... Dock säljs spelet fortfarande på marknaden och ingenting står det där om att det inte fungerar på de senste mac-modellerna! Eller har jag missat något? Någon som har fått det att fungera ???

  • Oregistrerad
  • 2009-02-05 01:35

Du kan ju testa att googla 'myst v intel mac' och spana in de första träffarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-11 21:23

Haha, ni är för sköna...
Hade det ändå varit så enkelt!
Jag frågar på det här forumet för att få experthjälp...
(not: MYST - END OF AGES har inte fått några uppgraderade patch-filer för mac sedan april 2006)
Jag vet att det ev. går att fixa via terminalen, men eftersom det kräver GODA kunskaper av den som försöker så vänder jag mig till den som ev. kan ha gjort detta och fått det att fungera!

Söka på Google har jag redan gjort i timmar.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-11 23:10
Ursprungligen av Clavius:

Haha, ni är för sköna...
Hade det ändå varit så enkelt!
Jag frågar på det här forumet för att få experthjälp...
(not: MYST - END OF AGES har inte fått några uppgraderade patch-filer för mac sedan april 2006)
Jag vet att det ev. går att fixa via terminalen, men eftersom det kräver GODA kunskaper av den som försöker så vänder jag mig till den som ev. kan ha gjort detta och fått det att fungera!

Söka på Google har jag redan gjort i timmar.

Vad vill du fixa med terminalen? Det finns en intel patch på den här länken

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-12 16:01

Nix! Det är samma patch-fil som alla andra länkar hänvisar till (den är från 2006). Den fungerar inte i senaste Intel-macen... Iallafall har jag aldrig lyckats få den att fungera.

  • Oregistrerad
  • 2009-02-13 10:36

Eftersom du har googlat i timmar antar jag att du redan läst de här trådarna som tog mig två minuter att hitta:

http://forums.ubi.com/eve/forums/a/tpc/f/3471054943/m/4171013914?r=4171013914#4171013914 (kolla längst ner på sidan)

http://mystonline.com/forums/viewtopic.php?t=16343&postdays=0&postorder=asc&start=15&sid=ba3c3ea54ea29013316c140d570709e4

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-13 17:20

Jepp!
'Lucas Carlson's Procedure' är känd, men fler än jag kan inte få den att fungera på de senaste macarna... Därför undrar jag OM det finns någon som faktiskt HAR lyckats (och inte bara hänvisar till länkar hit och dit utan att veta om det fungerar) och hur han/hon då gjorde!??

Börjar kännas mörkt

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-17 18:09
Ursprungligen av Clavius:

Jepp!
'Lucas Carlson's Procedure' är känd, men fler än jag kan inte få den att fungera på de senaste macarna... Därför undrar jag OM det finns någon som faktiskt HAR lyckats (och inte bara hänvisar till länkar hit och dit utan att veta om det fungerar) och hur han/hon då gjorde!??

Börjar kännas mörkt

Jag har installerat Myst V på min Macbook Pro med Leopard 10.5.7 och använde den här guiden. Fungerade felfritt vet inte vad det är som ska vara annorlunda med nyare Macar. Jag tror nog felen beror nog på användarna som inte vet riktigt hur terminalen fungerar och skriver inte kommandon riktigt.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-23 22:33

Sparkade ikväll igång MYST V på min gamla PowerBook 1.5 GHz PowerPC... Inga problem!
Synd bara att jag inte kan köra den på iMac'en eller på PowerMac Intel Dual...
Speciellt då dessa är kopplade till min nya videoproj!

MYST ligger i dvala. Hoppas någon skakar liv i världens bästa datorspel... Snälla!

Lite OT, men jag vill minnas att jag försökte rippa originalskivorna till Riven till image-filer så jag kunde ha alla inne på hårddisken utan att behöva ha CD:n brummande hela tiden (och slippa byta skivor fram och tillbaka). Men jag lyckades aldrig få det att fungera om jag mindes rätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-19 23:02

Ger mig lite hopp! Skall kika på detta när jag får tid över...

(jo, jag tror också att det är många som inte kan hantera terminalen - som delvis undertecknad. Tyvärr känner jag ibland att man inte orkar ställa så många 'novisa' frågor här då det bemöts med spydiga kommentarer att 'man bör söka upp all information själv'... Jag tror många väntar på sina svar i den frågan. Under tiden försöker jag hitta svaren...).

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-20 00:44
Ursprungligen av Clavius:

Ger mig lite hopp! Skall kika på detta när jag får tid över...

(jo, jag tror också att det är många som inte kan hantera terminalen - som delvis undertecknad. Tyvärr känner jag ibland att man inte orkar ställa så många 'novisa' frågor här då det bemöts med spydiga kommentarer att 'man bör söka upp all information själv'... Jag tror många väntar på sina svar i den frågan. Under tiden försöker jag hitta svaren...).

Att använda terminalen kan vara svårt men om man skriver in kommandon som beskrivet så är det inte så svårt. .

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-22 00:45

Hm, du har förmodligen rätt...men ändå har jag ännu inte fått det här att fungera.
Kanske det beror på något annat.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-22 02:53
Ursprungligen av Clavius:

Hm, du har förmodligen rätt...men ändå har jag ännu inte fått det här att fungera.
Kanske det beror på något annat.

Var strular det?

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-22 22:56

Återkommer när jag sitter vid hem-datorn igen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-30 23:07

Fixar det inte... har inte de grundläggande kunskaperna i terminalen som krävs.

T.ex.: spelar det någon roll om jag använder programmet 'Terminal' under 'verktygsprogram' i programmappen, eller skall jag starta upp i terminalläge??

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-30 23:11
Ursprungligen av Clavius:

Fixar det inte... har inte de grundläggande kunskaperna i terminalen som krävs.

T.ex.: spelar det någon roll om jag använder programmet 'Terminal' under 'verktygsprogram' i programmappen, eller skall jag starta upp i terminalläge??

Det går utmärkt att starta programmet från verktygsprogramm mappen. Det är faktiskt bara att följa guiden. Fungerar det inte så skriv var det strular för dig.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-31 21:23

Ok, ger det ett nytt försök...

Är det korrekt uppfattat att de kommandoraderna som anges i guiden kopieras och klistras in i terminalläget (alt. skrivs)?! När jag gör detta första gången så efterfrågas password (antar att det är datorns eget) - men det går i detta läge inte att skriva något...

Vi börjar där.
Du får ha tålamod med min okunskap.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-31 21:29

Vilket kommando vill du skriva in? Som jag ser det finns det inget kommando som kräver lösenord. Varje kommando skrivs rad för rad. Första kan man hoppa över. Alltså cd ~ behövs inte. Öppna terminalen och skriv in kommandon rad för rad och efter varje rad tryck på enter.

mkdir myst5 && cd myst5
jar xfv /Volumes/Myst\ V\ EOA/setup.jar
cp -r /Volumes/Myst\ V\ EOA/support .
cp -r /Volumes/Myst\ V\ EOA/setup/60f3b48b952a00f915ae4b48fe453c29/md5 60f3b48b952a00f915ae4b48fe453c29
curl -O http://www.steike.com/code/java-reverse-engin...
unzip jadap158.zip
./jad com/installshield/wizard/service/file/PureJavaFileServiceImpl.class
open -t PureJavaFileServiceImpl.jad

Är de riktiga kommandon. 60f3b48b952a00f915ae4b48fe453c29 är ett md5 nummer och kan skilja sig på din skiva beroende på version.

//Rob

Senast redigerat 2009-05-31 21:40
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-02 19:15
Ursprungligen av Robo-X:

Vilket kommando vill du skriva in? Som jag ser det finns det inget kommando som kräver lösenord. Varje kommando skrivs rad för rad. Första kan man hoppa över. Alltså cd ~ behövs inte. Öppna terminalen och skriv in kommandon rad för rad och efter varje rad tryck på enter.

mkdir myst5 && cd myst5
jar xfv /Volumes/Myst\ V\ EOA/setup.jar
cp -r /Volumes/Myst\ V\ EOA/support .
cp -r /Volumes/Myst\ V\ EOA/setup/60f3b48b952a00f915ae4b48fe453c29/md5 60f3b48b952a00f915ae4b48fe453c29
curl -O http://www.steike.com/code/java-reverse-engin...
unzip jadap158.zip
./jad com/installshield/wizard/service/file/PureJavaFileServiceImpl.class
open -t PureJavaFileServiceImpl.jad

Är de riktiga kommandon. 60f3b48b952a00f915ae4b48fe453c29 är ett md5 nummer och kan skilja sig på din skiva beroende på version.

//Rob

Hur får jag tag på det nummer som finns på min version?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-01 00:49

Ok. Intressant...

Efter fjärde raden frågar den efter password.
Detta även efter att jag klistrat in kommandon, rad för rad och tryckt enter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-01 00:52

Efter fjärde försöket kom jag vidare...(!)
Nu frågar den efter 'replace jad?'
Alternativen är yes/no/all/none och rename.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-01 01:33

Alltså du ska skriva en rad. Och trycka enter. Svårt att säga vilket kommando du har problem med eftersom du inte skrev vilket kommando du kopierade.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-02 19:09

Efter kommandoraden

sudo cp -r /Volumes/Myst\ V\ EOA/support .

frågar den efter password, men det går i det läget inte att skriva något mer utan bara att avsluta.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-02 19:28

Du kan öppna skivan i Finder och kolla där i Setup mappen. Där finns en mapp med ett nummer det är ditt md5 nummer. Bara att kopiera och byta ut det andra numret på båda ställen.

//Rob

Du säger att du inte kan skriva lösenordet. Du blandar inte ihop det med att det faktiskt inte SYNS att du skriver lösenordet och att det ändå tar det...? För så fungerar terminalen när du skriver lösenord. Alltså, även om det inte syns så skriver du lösenordet och trycker Retur.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-02 22:13

Det trodde jag också först, men det fungerar ej.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-02 22:32

När jag kommer till raden
http://www.kpdus.com/jad/macosx/jadap158.zip
skall jag ladda ner den filen och vart skall jag lägga den?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-02 22:48

Det står i instruktionerna: ''if you get a "permission denied" error, the file jad does not have its execute bit set. So, the line chmod u+x jad should be inserted between unzip jadap158.zip and ./jad com/installshield/wizard/service/file/PureJaveFileServiceImpl.class''

Har provat detta men får felmeddelande: 'cannot find zipfile directory in one of jadap158.zip or
jadap158.zip.zip, and cannot find jadap158.zip.ZIP, period.'

Filen ligger på mitt skrivbord.

Bevaka tråden