Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lösenord på hemsida

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-04-14 22:23

Jag har skaffat iwebb och byggt en hemsida på min mac.
Hemsidan är för en förening och innehåller intern information och bilder.
Jag vill inte sprida informationen utanför föreningen behöver därför ett lösenord till sajten.
Var kan jag hitta en kod som jag kan lägga in på sidan som kan fungera som "lås"
Hur gör man????

Jadu. tror inte att det är så enkelt. du måste hålla på med PHP eller liknande där du skickar med lösenordet till något if-sats, så gjorde iallafall jag för ett tag sedan och antar att det är enklast för att slippa session. du måste helt enkelt avgöra hur viktig säkerheten är och koda sidan därefter.

mitt tips är nog att fråga någon som kan hjälpa dig att bygga systemet eller helt enkelt lära dig lite PHP eller dyl. vilket går rätt lätt om du har programmeringskunskaper.

Annars kanske .htaccess kan hjälpa dej.

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2008-10-31 14:28

Om "iwebb" har stöd för PHP kan jag skapa en enkelt script för verifering av inloggning.
Du kan kontakta mig via pm så löser jag det.

Du måste döpa filerna du vill lösenordsskydda till .php istället för t ex .htm eller .html.
I övrigt fixar jag resten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-31 22:19

Hur hemligt/säkert ska det vara?
Om det mest är till för att sökmotorerna inte ska hitta materialet och att man inte vill skylta med det - men inte har behov av verklig säkerhet så finns alltid publicering till en mapp som inte har någon som helst länkning till domänens startsida

Jag tillhör två föreningar där vi lite allmän, offentlig information på mindomain.se/index.html och sidor som är länkade till den. I en helt separat mapp som vi döpt till en namn medlemmar har lätt att komma ihåg tex kaffesump1964 och i finns massor av filer och mappar, startsidan heter index.html så man kommer dit genom att skriva mindomain.se/kaffesump1964

Hackarsäker? Nej, men våra medlemmar kommer ihåg det och det kräver ingen lösenordsupport. Vi tror inte att folk är så intresserade av våra foton och protkoll men vi vill inte ha dem listade av sökmotorer eller skylta med dem. Skulle någon leta sig dit så må det vara hänt. Dessutom triggas ingen av att försöka "knäcka" systemet eftersom det inte finns något ställe man ser att det finns "mer" bakom

Lite säkert är det nog för jag har två e-postadresser publicerade där som jag inte använder till något annat ochän har jag inte fått ett enda spammail till dem

Så fundera på hur säkert ni vill ha systemet och vilka "kontrollkostander" ni vill betala (lösenordsuspport, att folk inte kommer in, triggande avhackare ....)

  • Medlem
  • Thailand
  • 2009-05-28 12:55

Eftersom jag sitter i samma båt som Katinka ovan försöker jag öppna denna tråd.

Jag blev lite lockad av Katinkas lösning, men hur gör ni med de som lämnar föreningen? Har man livstids tillgång till medlemssidorna?

Sajten jag har tagit över har .asp som programspråk. Vet någon var jag skall söka i källkoden för att hitta hur lösenorden är inlagda? Jag skall alltså göra en helt ny uppsättning sidor, alternativet är Katinkas lösning eller räkna ut hur man kodar in de gamla lösenorden. I övrigt ser jag ingen anledning att ha dynamiska sidor, jag ändrar gärna i min Dreamweaver 8. Har också Interarchy som håller sqjterna synkade.

Jag har ftp-tillgång till alla sidorna på webbservern men har inte lyckats dyrka upp databasen. Man tycks behöva ett speciellt program för att komma in i den. Vilket?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-28 22:36
Ursprungligen av Stig R:

Jag blev lite lockad av Katinkas lösning, men hur gör ni med de som lämnar föreningen? Har man livstids tillgång till medlemssidorna?

Man byter medlemsmappens namn med jämna mellanrum. det blir som ett nytt "lösenord"

Ursprungligen av Stig R:

Jag har ftp-tillgång till alla sidorna på webbservern men har inte lyckats dyrka upp databasen. Man tycks behöva ett speciellt program för att komma in i den. Vilket?

Vad då för databas? MSSQL, MySQL?

  • Medlem
  • Thailand
  • 2009-05-29 09:51

Hur fungerar det med länkarna - för att man inte skall hamna i sökmotorernas garn, räcker det att det INTE finns länk från huvudsidan till medlemssidan eller krävs även det motsatta, ingen länk till huvudsidan?

Databasen är MSSQL. Blir det svårare då? Nu ligger alla sidorna på ett webbhotell, det kanske finns stöd för andra databaser också.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-31 19:48
Ursprungligen av Stig R:

Hur fungerar det med länkarna - för att man inte skall hamna i sökmotorernas garn, räcker det att det INTE finns länk från huvudsidan till medlemssidan eller krävs även det motsatta, ingen länk till huvudsidan?

Ja, så länge ingen länkar till sidorna (och ditt webbhotell inte tillåter listning av filer i kataloger - detta kan man motverka genom att ha en blank index.html/default.htm i de aktuella katalogerna) är dessa som isolerade öar och osynliga för sökmotorerna. Om man har tex Google Analytics på huvudsidan, så kan det vara så att Google registrerar varifrån man kom när man landar på huvudsidan, men jag tror inte att det påverkar själva sökmotorrobboten. Man kan ev lägga in någon typ av "no index, no follow" i sina headers på medlemssidorna, för att tala om för välartade sökrobotar att de har inget där att göra ifall de ändå skulle hitta dit.

Ursprungligen av Stig R:

Databasen är MSSQL. Blir det svårare då? Nu ligger alla sidorna på ett webbhotell, det kanske finns stöd för andra databaser också.

Jag kan inget om MSSQL, men antar att det är likartad med MySQL. Genom ditt webbhotels kontrollpanel (om de inte har något sådant, får du kontakta dem för hjälp) skall du kunna skapa användare som har behörighet att arbeta med databasen (du använder sedan den användaren för att kommunicera med databasen från dina asp-sidor) samt ha tillgång till ett webbaserat gränssnitt för att administrera databasen.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2009-05-31 20:38

Del 1 - tack det skall jag fixa till då.

Del 2 - jag har en användare i kontrollpanelen men det funkar ändå inte (MacOS-Safari/Firefox). Någonstans långt bak i hjärnan ringer en klocka som säger att man måste göra detta från windows. Känner du igen detta?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-01 23:16
Ursprungligen av Stig R:

Del 2 - jag har en användare i kontrollpanelen men det funkar ändå inte (MacOS-Safari/Firefox). Någonstans långt bak i hjärnan ringer en klocka som säger att man måste göra detta från windows. Känner du igen detta?

Om det skulle vara så att Windows krävs för att en webbtjänst skall fungera, är det inte bara märkligt och uselt, det måste framgå rimligen av instruktionerna som följer med verktyget i webbhotellets kontrollpanel.

När det gäller "användaren", bara så vi inte missförstår varandra: det är en specifik MSSQL-användare vi pratar om och inte din allmänna administrationsanvändare för webbhotellets kontrollpanel.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2009-08-19 18:23

För att avrunda tråden:
Den nya hemsidan är nu skapad och uppladdad. Databasen glömmer vi, den innehöll ingenting jätteviktigt.

Lösenordet blev Katinkas modell med en unik adress och noindex, nofollow i head-taggen. Inga länkar finns.

Medlemmarna är nöjda, om någon glömmer "lösenordet" kan man fråga grannen.

Tack för alla tips!

1
Bevaka tråden