Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firewirekontakt-extern HD & ny MBP 15

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-05-25 22:12

Hej!
Jag har nu köpt en ny MBP 15" 2.4 MHz och vill ansluta mina externa HDs samt DV kameran.

Vilken FW kabel ska jag köpa? Har vanliga 9 stifts FW port på de externa HDs samt ljudkortet (FW410 M-Audio). Här är länken till några olika varianter jag hittade:

http://www.evernote.com/pub/Homesick/Firewire400800

Det hade varit enklast för mitt att köpa en adapter och använda mina gamla FW kablar, men jag undrar om någon av er har testat antingen adaptern eller sladden från Kjell & CO.

Ska Belkin vara _så_ mycket bättre? Dessutom så tillkommer porto när man köper den på Apple Store.

Jag kör mest mot externa HDs vid backup eller enklare inspelningar i Garage Band, högst 2 kanaler samtidigt.

Tack tack...

Jag har tagit en kloss, puttat i den i min MBP 15" Alu tjohejsan Late 2008 FW800-port.

Sedan har jag min gamla kabel från adaptern till en FW400disk (2,5" eGo)

Funkar som ett spjut.

Letade kabel länge innan och hittade inget. Fick fel kabel två gånger på Clas Ohlson

Köpte adaptern på MacForum efetr att ha beskrivit problemet för en i personalen.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-05-31 10:34

Hittat - Kjell & CO hade sladden

Tack för ditt tips!

Nu har jag dock köpt en 9 till 6 pins firewiresladd:
FW-81-K

Kjell & CO har den, 129,- kostar min lösning. Kanske inte så robust & gedigen som Belkin eller Lacie m.m. men men...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-05-31 10:42

Man bör kolla på kabeln hur den är konstruerad innan man blir bländad av utseendet. Macforum i Göteborg säljer en kabelserie av färgglada, platta kablar som säkert är mjuka, följsamma och fina men uppenbarligen måste sakna den avskärmning som behöver för bästa prestanda.

Ursprungligen av planB:

Man bör kolla på kabeln hur den är konstruerad innan man blir bländad av utseendet. Macforum i Göteborg säljer en kabelserie av färgglada, platta kablar som säkert är mjuka, följsamma och fina men uppenbarligen måste sakna den avskärmning som behöver för bästa prestanda.

Jag har tre FW400-kablar,

1) en vit skitsnygg väldigt tunn, lika tunn som en headset-sladd, 6 pol i varje ända
2) En mycket grövre kabel, hård, gjord för tredje världskriget, 6-6 pol
3) En genomskinlig, man ser nätstrumpan under. 6-6pol

Aldrig någonsin märkt någon skillnad på dessa tre rent praktiskt.
Vi pratar lika överföringshastigheter, inga störningar, inga fel etc.

Så, avskärmning? Tja, om man lägger dem längs med 220V då kanske.
Eller bakom spisen då, längs med 400V ...
Eller om man envisas med att sitta INNE i ett ställverk.

Hela halva världen går ju runt på UTP - Unshielded Twisted Pair isället för STP (Shielded) så avstörning var nog a bigger issue runt 1980.
Då vart det 12V i minst i princip varenda kabel och en massa ström = mkt magnetfält.
Idag är spänning/ström mindre och genererar mkt mindre magnetfält.

1
Bevaka tråden