Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad innebär Veterantiteln?

Tråden skapades och har fått 127 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Danderyd
  • 2009-01-08 10:23

Eeeehh....? när är man "Veteran" ?
Någon som vet? )

Hittar ingenstans att ändra från Supporter till Veteran. Länken tar mig till en sida utan några val alls. Någon som vet ?

Ursprungligen av Lotte P:

Eeeehh....? när är man "Veteran" ?
Någon som vet? )

Björnström satt det till 200 inlägg och inget krav på att ha varit med en viss tid tror jag, vilket är på tok för lite om du frågar mig. 500-1000 inlägg + minst 1 års medlemskap skulle jag föreslå.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-08 14:56
Ursprungligen av Adrian B:

Björnström satt det till 200 inlägg och inget krav på att ha varit med en viss tid tror jag, vilket är på tok för lite om du frågar mig. 500-1000 inlägg + minst 1 års medlemskap skulle jag föreslå.

Låter mycket rimligare.

Ursprungligen av Adrian B:

Björnström satt det till 200 inlägg och inget krav på att ha varit med en viss tid tror jag, vilket är på tok för lite om du frågar mig. 500-1000 inlägg + minst 1 års medlemskap skulle jag föreslå.

Jag håller inte med, eller ja delvis. Att vara veteran har inte med antalet inlägg att göra utan mer tiden men har vart här. Har haft mitt konto sedan min första mac, 2005 ngn gång och har nästan alltid vart inne dagligen under denna tid. Men som det syns, strax över 40 inlägg "bara". Bara för att man inte är med och diskuterar var och varannan sak betyder det inte att man inte är en aktiv medlem som tar del av saker och ting som händer.

Nae, ska något ändras så borde det vara medlemsskap på X antal månader (år?) för att få den statusen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-08 15:35
Ursprungligen av glamDring:

Jag håller inte med, eller ja delvis. Att vara veteran har inte med antalet inlägg att göra utan mer tiden men har vart här. Har haft mitt konto sedan min första mac, 2005 ngn gång och har nästan alltid vart inne dagligen under denna tid. Men som det syns, strax över 40 inlägg "bara". Bara för att man inte är med och diskuterar var och varannan sak betyder det inte att man inte är en aktiv medlem som tar del av saker och ting som händer.

Nae, ska något ändras så borde det vara medlemsskap på X antal månader (år?) för att få den statusen.

Håller med i ditt resonemang. Jag har varit medlem ett par år nu men började inte diskutera något förrän jag väl hade köpt min första mac och börjat använda den. Sen blev det ett uppehåll innan jag fattade tycke för fler Apple produkter och började se helheten.

Summa sumarum, en Veteran är i min värld någon som varit medlem länge snarare än någon som diskuterat mycket. Sen kan man ju kanske fundera på att ha fler titlar eftersom det säkert finns en hel del personer här med olika specialkunskaper.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-01-08 15:46
Ursprungligen av glamDring:

Jag håller inte med, eller ja delvis. Att vara veteran har inte med antalet inlägg att göra utan mer tiden men har vart här. Har haft mitt konto sedan min första mac, 2005 ngn gång och har nästan alltid vart inne dagligen under denna tid. Men som det syns, strax över 40 inlägg "bara". Bara för att man inte är med och diskuterar var och varannan sak betyder det inte att man inte är en aktiv medlem som tar del av saker och ting som händer.

Nae, ska något ändras så borde det vara medlemsskap på X antal månader (år?) för att få den statusen.

Håller med. Eventuellt ska antalet lästa inlägg räknas in med (om det nu går att kolla upp).

Ursprungligen av glamDring:

Jag håller inte med, eller ja delvis. Att vara veteran har inte med antalet inlägg att göra utan mer tiden men har vart här. Har haft mitt konto sedan min första mac, 2005 ngn gång och har nästan alltid vart inne dagligen under denna tid. Men som det syns, strax över 40 inlägg "bara". Bara för att man inte är med och diskuterar var och varannan sak betyder det inte att man inte är en aktiv medlem som tar del av saker och ting som händer.

Nae, ska något ändras så borde det vara medlemsskap på X antal månader (år?) för att få den statusen.

Ja, alltså mitt förslag var ju att sätta en tidsgräns också, så jag håller ju med den om den punkten. Och antalet inlägg är ett yxigt sätt att räkna, för någon kan ju bajsa ur sig 200 inlägg på en dag utan innehåll medan någon annan skriver 50 inlägg på ett år som är väldigt givande.

Men å andra sidan är det ett av de få mått vi har på hur aktiv man är och jag tycker definitivt att aktivitet bör premieras på något sätt, utan aktiva medlemmar kan vi ju lika gärna slå igen. Att bara ha reggat ett konto för några år sedan och aldrig deltagit i sajten aktivt ska inte ge någon titeln veteran.

Nu har jag inte frågat Martin eller djuptdykt i vB:s admindel, kanhända att det det bara går att sätta status utifrån inlägg och inget annat och då har vi inte så mycket val.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-01-09 18:25
Ursprungligen av Adrian B:

Ja, alltså mitt förslag var ju att sätta en tidsgräns också, så jag håller ju med den om den punkten. Och antalet inlägg är ett yxigt sätt att räkna, för någon kan ju bajsa ur sig 200 inlägg på en dag utan innehåll medan någon annan skriver 50 inlägg på ett år som är väldigt givande.

Men å andra sidan är det ett av de få mått vi har på hur aktiv man är och jag tycker definitivt att aktivitet bör premieras på något sätt, utan aktiva medlemmar kan vi ju lika gärna slå igen. Att bara ha reggat ett konto för några år sedan och aldrig deltagit i sajten aktivt ska inte ge någon titeln veteran.

Nu har jag inte frågat Martin eller djuptdykt i vB:s admindel, kanhända att det det bara går att sätta status utifrån inlägg och inget annat och då har vi inte så mycket val.

Och andra lyckas ordbajsa 15 000 inlägg på 8 år

Jag tycker tiden man varit medlem skall spela större roll än antalet inlägg. Kan man inte ha båda delarna? 1000 inlägg eller medlem 2 år?

Och skall det nu finnas titlar så borde det finnas många fler, konstigt om folk med 200 inlägg och en månads medlemskap har samma titel som varit här i 8 år med över 10 000 inlägg.

Ursprungligen av Buckner:

Och andra lyckas ordbajsa 15 000 inlägg på 8 år

Jag tycker tiden man varit medlem skall spela större roll än antalet inlägg. Kan man inte ha båda delarna? 1000 inlägg eller medlem 2 år?

Och skall det nu finnas titlar så borde det finnas många fler, konstigt om folk med 200 inlägg och en månads medlemskap har samma titel som varit här i 8 år med över 10 000 inlägg.

På MacAddicts forum, numer MacLife, hade man tidigare det så att man fick en viss titel beroende på hur många inlägg man skrivt. Jag minns speciellt "Blue Plate Special" som jag fick runt 800 inlägg eller så. För några år sedan gick det över till en form där användarna kan skriva sin egen titel, inom vissa rimliga gränser och noga övervakat av moderatorerna. På så vis kan man numer växla titel efter tex vilken avatar man har, vilken säsong det är eller av andra skäl. Sedan har MacLife även möjligheten att man som användare kan lägga in en signatur. I Min signatur har jag konfigurationen på mina datorer samt ett, om jag får säga det själv, fäldigt fyndigt statement:

"Where in the name of... did I put that thing that I forgot what it was and why I was looking for it?":cool:

Nackdelen med titlar är att, om de gives efter ett visst antal inlägg, vissa ordbajsar sig fram till sina titlar. Därför vore det egentligen bättre med en variant som kombinerar antalet inlägg med antalet gånger som medlemmen är hjälpsam, försöker svara på frågor från andra medlemmar. Kunnig, expert och has no life kunde vara en vidareutveckling av detta system.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-09 01:51
Ursprungligen av glamDring:

Bara för att man inte är med och diskuterar var och varannan sak betyder det inte att man inte är en aktiv medlem som tar del av saker och ting som händer.

Är ju lite svårt det där. Massor med inlägg betyder ju inte automatiskt att man tillfört mer än någon som kommit med 100 inlägg. 100 inlägg men som är superbra istället för 2000 där 1900 är skräp. Då har man snarare gjort skada istället genom att bara addera brus.
Å andra sidan, att bara läst och inte tillför något alls även om man varit medlem i flera år tycker jag inte ska ge någon en veteran-status.

Om vi nu ska ha titlar överhuvudtaget?

Ursprungligen av acke:

...Om vi nu ska ha titlar överhuvudtaget?

Vetefan, veteran och andra titlar som inte medför några utökade befogenheter eller funktionalitet tillför väl ingen nödvändig information?

Håll forumet så rent som möjligt tycker jag. Bra att 99mac inte har dessa eländiga signaturfält som snabbt fylls av slitna skämt och patetiska visdomsord.

/vetesurdeg (och veteran än så länge)

Ursprungligen av M. Sundbom:

Håll forumet så rent som möjligt tycker jag. Bra att 99mac inte har dessa eländiga signaturfält som snabbt fylls av slitna skämt och patetiska visdomsord.

Hear, hear!

Ursprungligen av acke:

Om vi nu ska ha titlar överhuvudtaget?

De som lägger mycket av sin tid att hjälpa andra på forumet tycker jag ska lyftas fram. Ett sätt att visa att de är uppskattade.

/c

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-08 15:56
Ursprungligen av Adrian B:

Björnström satt det till 200 inlägg och inget krav på att ha varit med en viss tid tror jag, vilket är på tok för lite om du frågar mig. 500-1000 inlägg + minst 1 års medlemskap skulle jag föreslå.

Håller med.

Yes!!

Jag tycker det känns fel att kalla oss som varit med bara ett år eller mindre för veteraner. Jag har visserligen själv verkligen ansträngt mig att ge bra svar men har inte alls så mycket kunskap som en del här har. Hade varit bättre att ge den "titeln" till dom som varit här några år OCH samtidigt skrivit över 1000 inlägg. Fast jag kan förstå hur svårt det är att välja kriterier. Moderatorerna hade nog kunnat välja ut de äkta veteranerna.

Ursprungligen av Adrian B:

Björnström satt det till 200 inlägg och inget krav på att ha varit med en viss tid tror jag, vilket är på tok för lite om du frågar mig. 500-1000 inlägg + minst 1 års medlemskap skulle jag föreslå.

Enig.

Minst 1 år, och sedan borde antalet inlägg divideras med medlemsskapstiden, för att få fram ett medel per år som medlem. På så sätt skulle numer inaktiva medlemmar (som mig) gallras bort efter ett tag eftersom måttet på aktivitet skulle sjunka med tiden.

/.v

Ursprungligen av Adrian B:

Björnström satt det till 200 inlägg och inget krav på att ha varit med en viss tid tror jag, vilket är på tok för lite om du frågar mig. 500-1000 inlägg + minst 1 års medlemskap skulle jag föreslå.

Håller absolut med! Kanske är 2 år ett bra alternativ - med tanke på jubileet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-11 22:34
Ursprungligen av Adrian B:

Björnström satt det till 200 inlägg och inget krav på att ha varit med en viss tid tror jag, vilket är på tok för lite om du frågar mig. 500-1000 inlägg + minst 1 års medlemskap skulle jag föreslå.

Håller helt klart med. 200 inlägg når man ju lätt på några månader om man har mycket frågor om iPhone, och efter det känns man ju knappast som veteran (inte ens jag skulle kalla mig för veteran här hehe). ; )

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2010-04-08 22:48
Ursprungligen av Adzam 1:

Håller helt klart med. 200 inlägg når man ju lätt på några månader om man har mycket frågor om iPhone, och efter det känns man ju knappast som veteran (inte ens jag skulle kalla mig för veteran här hehe). ; )

Om du är 18 år gammal och kastade in dig själv i leken 2004, 12 år gammal... vad kallar man dig? - Helt klart imponerande!

Nae egentligen spelar det ju mindre roll om det står Veteran eller ej (för det är enda skillnaden?) under ens avatar. Det står ju även där när man blev medlem.

veteran...är inte det när man har varit med sedan 2001?

Ursprungligen av el gringo:

veteran...är inte det när man har varit med sedan 2001?

Nepp, tydligen så är det när man har skrivit 200 inlägg.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-11 18:27
Ursprungligen av el gringo:

veteran...är inte det när man har varit med sedan 2001?

Jag också har tiden med mej. Egentligen började jag kolla 99.se maj 2001 och bestämde medlemskap oktober senare

Veteran = antalet år bakom sig

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-31 00:29
Ursprungligen av REP:

Jag också har tiden med mej. Egentligen började jag kolla 99.se maj 2001 och bestämde medlemskap oktober senare

Veteran = antalet år bakom sig

Registrerad 2001-05-15 tycker jag borde få räcka för att kallas veteran

Ursprungligen av calle:

Registrerad 2001-05-15 tycker jag borde få räcka för att kallas veteran

93 inlägg på 8 år är ca 11 om året då.
bra rutet!

I den takten får du veterantiteln här.... 2017 då.
Jag lägger en päronkonjak på kylning så länge

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-31 00:48
Ursprungligen av Goflorp:

Jag lägger en päronkonjak på kylning så länge

Du noterade väl min

Å andra sidan är det väl inte så oerhört många som är aktiva sedan 8 år och som hänger kvar här?

Ursprungligen av calle:

Du noterade väl min

Å andra sidan är det väl inte så oerhört många som är aktiva sedan 8 år och som hänger kvar här?

Jag menade inte vara tyken eller elak eller så. Tyckte bara det vart kul.

Ditt inlägg visar ju tydligt att hela biten med "veteran" inte funkar så bra.
Trots du vart här så länge .

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-31 00:56
Ursprungligen av Goflorp:

Ditt inlägg visar ju tydligt att hela biten med "veteran" inte funkar så bra.
Trots du vart här så länge .

Jo jag har reflekterat över min bristande aktivitet men jag tycker jag finner det mesta jag behöver ha svar på genom sökfunktionen. Svarar gör jag gärna ifall jag känner att jag har något att bidra med.

Jag var nog lite för snabb helt enkelt. Det finns en inbyggd "titelgenerator" som endast är baserad på antalet inlägg. När man når en viss gräns så sätts titeln automatiskt. För att även ta hänsyn till hur länge man varit medlem måste jag använda en annan funktionalitet kallad användargrupp som gör det hela lite mer komplicerat.

Ge mig över helgen att kolla på detta så kanske det hänt något till på måndag!

Aktiva medlemmar är dock något som är viktigt för sajten. Helst skulle man ha flera typer av titlar beroende på vilken typ av användare man är. Vissa är ju bra på att ställa frågor - vissa ägnar sin tid åt att svara på andras frågor.

Exempel: http://stackoverflow.com/badges

Bevaka tråden