Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

F1-12 och MacBook

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har tidigare kört Logic med fast dator.

Är alla kortkommandon relaterade till F1-F12 körda om man kör MacBook?
Jag får inte t.ex. Ctrl F1-12, Alt F1-12, Command F-12 att funka heller.
Det händer en massa konstiga saker.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-30 11:35

Har du provat att koppla bort de där specialfunktionerna (volym, ljusstyrka mm) mha inställningen "Använd alla funktionstangenter med de vanliga funktionerna" (Systeminställningar -> Tangentbord och mus -> Tangentbord)?

Den lilla knappen längst ner till vänster som det står fn på är den man håller in för att få f-tangenterna att funka.

Ursprungligen av geminister:

Den lilla knappen längst ner till vänster som det står fn på är den man håller in för att få f-tangenterna att funka.

Ja, självklart! Tack.

Jag ville helst inte slå av volym/ljusreglage och sånt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-30 12:58
Ursprungligen av torsig1967:

Ja, självklart! Tack.

Jag ville helst inte slå av volym/ljusreglage och sånt.

Du får klura ut vad du använder oftast och utifrån det välja hur du ska ställa in den parametern som jag tipsade om - OM du ändrar inställningen så kommer du istället att nå ljus- & ljudknapparna genom att hålla in fn.

Lite OT ang detta: Jag stör mig på att det på MBP är fler f-tangenter uppbokade till larv än vad det var på min gamla Powerbook. På Powerbooken fanns det några "lediga" f-tangenter som då hade sin vanliga funktion - på så sätt kunde man blanda mellan ljud/ljus/etc-knappar och riktiga f-tangenter och slapp använda den där fn-tangenten lika mycket.

Med teis tips byter funktionerna plats så att man styr volym etc när man håller nere fn. Kan vara smidigt om man sitter mest i Logic eller andra program som använder F-knapparna.

Jag stör mig också på det, fast ännu mer att de flyttat runt på knapparna. F9-F12 funkade bra för Exposé, och att skyffla runt dem känns lite poänglöst.

What? Någon som faktiskt använder Exposé?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-30 20:46
Ursprungligen av geminister:

What? Någon som faktiskt använder Exposé?

Dagligen, självklart! Grym funktion.

Dock inte via f-tangent, utan via två aktiva skärmhörn.

1
Bevaka tråden