Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Första screenshoten från 10.3 Panther

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Here it is:
http://www.apple-x.net/panther/pantherpiles.jpg

Ser inte så mycket ut för världen, men det fina ligger väl inte på desktopen kan ja tänka mig. Man ser piles i varje fall

  • Medlem
  • 2003-04-26 22:58

Är fruktansvärt sugen på 10.3! Hoppas att den är lika bra som 10.1 -> 10.2. Fast den får gärna vara ännu bättre!

/majk

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-04-26 23:58

Vad är det här "piles" för något?

Edit: Hittade en tråd om det nu. Ska läsa igenom den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-27 00:02

Och vad ska man ha det till?

Vad ska det översättas till: staplar? Högar? Packar? Drivor?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-04-27 00:10

Mitt analoga skrivbord är ju konstant belamrat med "piles". Däremot inga mappar...

Edit: Med det menar jag att det verkar som en logisk idé att erbjuda detta även på det digitala skrivbordet. Hoppas det går att använda på ett smidigare sätt än de högar jag sparar på analogt...

Skapa piles från File-menyn!

Usch! Wow... Är det bara jag som sitter och väntar på fler Panther-leaks kommer up så vi får fler screenshots på dessa nya funktioner?

Tydligen ingen Brushed Metal-look på Findern heller. Det var bull, och det lät som bull från första början också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-27 00:29

Men gem då? Jag vill ha gem. Och häftklamrar, hålslag, stämplar, blyertspennor, pennformerare, kautschuk, reservoarpenna, tejp, björnklister, tippex, brevpapper, kuvert, kuvertfuktare av skumgummi och såna där knottriga gummitutor man har på fingrarna när man bläddrar.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Men gem då? Jag vill ha gem. Och häftklamrar, hålslag, stämplar, blyertspennor, pennformerare, kautschuk, reservoarpenna, tejp, björnklister, tippex, brevpapper, kuvert, kuvertfuktare av skumgummi och såna där knottriga gummitutor man har på fingrarna när man bläddrar.

Testat photoshop?

vilken röra man skulle kunna ställa till med bland mappar och filer!! tror det är bra med flytta/byt namn och ny mapp och papperskorg.. eller?

  • Medlem
  • 2003-04-28 12:46
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Men gem då? Jag vill ha gem. Och häftklamrar, hålslag, stämplar, blyertspennor, pennformerare, kautschuk, reservoarpenna, tejp, björnklister, tippex, brevpapper, kuvert, kuvertfuktare av skumgummi och såna där knottriga gummitutor man har på fingrarna när man bläddrar.

jag vill nog helst ha såna där små gråa korvar det blir när man suddat för mycket.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-04-28 13:44

Appropå "piles..."

( Piles = Hemorojder... )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-28 13:49
Citat:

jag vill nog helst ha såna där små gråa korvar det blir när man suddat för mycket.

He he, och såna där gröna suddgummin med orangerött streck i som man hade i skolan. Och björnklister som luktade så konstigt. Och pennvässare som käkade upp en hel penna på ett kick.

Senast redigerat 2003-04-28 15:12

Jag håller mig till "STÄDA!!!" mappar när desktopen blir full med textutdrag och bilder...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-28 14:06

Var finns kommandona Dammsug, Ta bort kaffemuggar och Torka av skrivbordet?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-04-28 14:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Var finns kommandona Dammsug, Ta bort kaffemuggar och Torka av skrivbordet?

Jag tror de kommer fortfarande att heta "formattera skivan".

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Men gem då? Jag vill ha gem. Och häftklamrar, hålslag, stämplar, blyertspennor, pennformerare, kautschuk, reservoarpenna, tejp, björnklister, tippex, brevpapper, kuvert, kuvertfuktare av skumgummi och såna där knottriga gummitutor man har på fingrarna när man bläddrar.

mondo65 - om du inte redan ger ut diktsamlingar, så måste du lova mig att göra det i framtiden!

Nicklas

Så här skulle Piles kunna se ut! (En flash animation)

Till sidan

Edit: Såg att det fanns i en tråd längre ner om Piles :rolleyes:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-04-28 21:53

Verkar vara fejk tycker jag. Jag tror inte att apple kommer att utforma piles-grejen på det sättet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-04-29 10:47

Man undrar hur skulle det se ut och om man har 40-50 dokument och undermappar i en sådan mapp (pile)? Trams.
Apple!
- Först och främst vill vi ha nyare och snabbare (2-3 ggr) maskiner att köra det befintliga OS på!
Fixa buggarna i Jaguaren först!

Citat:

Skrevs ursprungligen av malen
Man undrar hur skulle det se ut och om man har 40-50 dokument och undermappar i en sådan mapp (pile)? Trams.
Apple!
- Först och främst vill vi ha nyare och snabbare (2-3 ggr) maskiner att köra det befintliga OS på!
Fixa buggarna i Jaguaren först!

Det är Apples innovationer som gör dom till det där extra. Tänk om någon hade avrått Jobs från att lansera iPod med motiveringen att det är snabbare maskiner vi behöver? Hemska tanke.

Apple *vet* att vi vill ha snabbare maskiner, förstås. Men det går inte att trolla med knäna. Apple är ingen processortillverkare. Det har varit dåliga tider på den fronten. Men det finns en ljusning nu och det kommer att hända saker i år som ändrar om detta, det tyder allting på.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-04-29 11:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Det är Apples innovationer som gör dom till det där extra. Tänk om någon hade avrått Jobs från att lansera iPod med motiveringen att det är snabbare maskiner vi behöver? Hemska tanke.
Apple *vet* att vi vill ha snabbare maskiner, förstås. Men det går inte att trolla med knäna. Apple är ingen processortillverkare. Det har varit dåliga tider på den fronten. Men det finns en ljusning nu och det kommer att hända saker i år som ändrar om detta, det tyder allting på.

Ja, ja förstår vad du menar men samtidigt så man ser att det händer mycket på den sk leksaksfronten (iPod, iTunes o dyl) men inte mycket på den tunga sidan.
Det är trots allt de "tunga användarna" Apple lever på.
Jag gnäller inte, har en iPod själv och det är kula grejer men för den anvädare som har sin Mac för att utföra ett arbete det känns faktiskt ganska trist nu.
Det vad Apple skyltar med för fullt nu och allt det uppståndelse kring iTunes och musiktjänster....bla, bla, bla, det borde vara biprodukter och inte huvudnummer.

- Apple har flyttat till sandlådan.
Så ser den professionella marknaden på det hela.
De kommer att ha mycket svårt att bli tagna på allvar.
Den ljusning du pratar om borde ha kommit tillsammans med lanseringen av Jaguar. Det skulle vara en vändning för Apple.

malen:

xserve OCH mac os x server
+
har haft förmånen att arbeta lite med en 2x1,25Ghz.. och intefan är den sandlåda. dom är ju helt sjukt snabba.

vad exakt är det du önskar dig mer?

Senast redigerat 2003-04-29 19:15
  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-04-29 13:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av AUTOMATTI
malen:

xserve, mac os x server
+
har haft förmånen att arbeta lite med en 2x1,25Ghz.. och intefan är den sandlåda. dom är ju helt sjukt snabba.

vad exakt är det du önskar dig mer?

Den sk Mac OSX Server, den har sitt namn och det är Xserve
+

När man mjölkar en trött 4 år gammal processor och bara skruvar upp den lite då och då - kallar du det för utveckling?
Dat vad Apple+Motorola har "utvecklat" uder de senaste 4 åren det tar Intel på ett år.
Alltsså skruvat upp hastigheten lite grann.
Vad önskar jag mer?
Den kommande ( kanske i början av nästa år) PPC970 processor tillsammans med snabbare buss- och minne borde har kommit för ett år sen. Det är det jag önskar mig och inte en fjantig hastighetsökning på 400 MHz på en uråldrig teknik.
Man ska inte stirra sig blint bara på vad Apple ska ha nästa år utan man bör även se vad andra redan har.
Om du öppnar ögonen då får du se att den kommande processor i själva verket är lika snabb som det vad Intel har redan på marknaden. Det är verklighet.
Visst man kan tycka att iPod är ett jättestort framsteg men den professionella marknaden väntar på något annat.

jah håller med dig Malen om att de som jobbar på den professionella marknaden vill ha tunga proffs burkar.
det har jag väntat på nu länge och hoppas på att detta kommer.

men det är väl ändå inte apples fel att motorola har fastnat i sirap.

vad ska dom göra. - dom är nog väldigt medvetna om att de är segare idag.

och istället för att invänta någon ny processor i en solstol på bahamas och dricka drinkar med färgglada paraplyer så röker istället S. Jobs mumsigt söta rullar med skivindustrin och spånar fram kassasucceer för den större massan, såsom ipods, imacar, ibooks, pbooks 12" osv vilket i längden blir mycket cash i kassan.

Och som kanske läggs i utvecklingsbidrag till en eventuell räddning ur den pinsamma situation de besitter med sin G4.

pc världen med windows har lekt länge i sandlådan med spelutbudet och office paket med datorkurser som definitivt har gynnat B. Gates så var inte för hård mot det nu Apple gör, för det gagnar nog även de stora proffslirarna.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-04-29 21:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av draags
och istället för att invänta någon ny processor i en solstol på bahamas och dricka drinkar med färgglada paraplyer så röker istället S. Jobs mumsigt söta rullar med skivindustrin och spånar fram kassasucceer för den större massan, såsom ipods, imacar, ibooks, pbooks 12" osv vilket i längden blir mycket cash i kassan.

Visst men för den delen av marknaden som SJ ville så gärna (jag hoppas det) övertyga om att Apple är ett företag med en potential - för de det är sak samma.
Det är föga övertygande argument att "...det är inte Apples fel det är Motorolas...".
I bästa fal så gör de så här att de köper Wintel lösningar för stora pengar och kollar då och då om SJ har rökt färdig och kommit ut ur sandlådan med fickpengar som tröst in i den vuxna världen elle inte.
Jag nämner inte oförmågan att kunna leverera snabbt nya modeller. Det ämnet har man tagit upp här flera gånger.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-04-29 21:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av malen
Man undrar hur skulle det se ut och om man har 40-50 dokument och undermappar i en sådan mapp (pile)? Trams.
Apple!
- Först och främst vill vi ha nyare och snabbare (2-3 ggr) maskiner att köra det befintliga OS på!
Fixa buggarna i Jaguaren först!

Ja, varför skulle man ha det? Det är ju bara att välja det som passar - piles eller mappstruktur.

Skulle Apple sluta utveckla MacOS tills det kommer ny hårdvara? Varför?
Känns som om det är hög tid att gå vidare med ett nästan 30 år gammalt gränssnitt, eller?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-04-29 21:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av tobot
Ja, varför skulle man ha det?

Jag bara undrade hur skulle det se ut med 50tal dokument i en sådan pile när man klickar på den.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-04-29 22:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av malen
Jag bara undrade hur skulle det se ut med 50tal dokument i en sådan pile när man klickar på den.

Men grejen är ju att man kan välja hur man vill sortera sina dokument. Men vem vet, Apple kanske har kommit på nån jättesmart pile-lösning för så många dokument.

Men screenshottarna verkar ju vara så genomtänkta, därför tror jag att det är fejk

  • Medlem
  • Piteå
  • 2003-04-30 01:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
He he, och såna där gröna suddgummin med orangerött streck i som man hade i skolan. Och björnklister som luktade så konstigt. Och pennvässare som käkade upp en hel penna på ett kick.

kanske jag som använde suddet felaktigt men jag suddade med mitt sudd....satt inte och luktade på de;)

  • Oregistrerad
  • 2003-04-30 01:43

Brev-tyngder så att piles inte fladdrar iväg när man öppnar SoftWindows!

1
Bevaka tråden