Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dela 3g-bredband m.h.a. airport extreme?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-29 14:21

Hej.

Jag kommer snart sitta i den (o)delikata situationen att jag bara har 3g-nät hemma.

Jag funderar på om det på något sätt går att dela ut detta till flera användare. Har sett att det finns 3g-routers, både från leverantörerna som man stoppar in simkortet direkt i samt sådana som man kan plugga in donglen i. Men jag vill gärna fortsätta använda min airport extreme.

Så här ser setupen ut idag,

Jag jobbar på min laptop. Min flickvän är här varannan dag ungefär med en macbook hon med, så ofta är vi två som behöver nätåtkomst.

Undern tvn står en mac mini som agerar skrivarserver och mediaspelare. I samma skåp som mac minin och skrivaren står även airporten.

Går det att på något sätt koppla upp 3g-modemet på mac minin och dela ut internetåtkomsten baklänges ut mot airporten? Har för mig att jag läst att det går om man kör med ethernet.

Någon som lyckats med detta, har närmare beskrivning samt rapport om hur det fungerar?

Det är för övrigt Tre med modemet huawei e169 om det gör någon skillnad.

Tack på förhand (:

Du kan via internetdelning i OS X göra det du vill. Man anger att man skall dela ut modemets internetenslutning via Airport. Dock delar man ut det via Airportkortet i själva datorn, vet inte hurvida man kan haka på en airport extreme också, eventuellt om man ansluter den till datorns nät som en brygga.

Har kört med 3G och Airport-delning själv och det fungerar ganska bra, lite buggigt ibland dock..

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-29 16:09

Det du behöver är en 3G-gateway. Ericsson w25 är mycket bra och går att få tag i för dryga tusenlappen om du söker på prisjakt.

En 3G-gateway fungerar som en vanlig trådlös router, men istället för att ansluta den till internet via ethernet eller ADSL så sätter man i sitt simkort och den ansluter över 3G-nätet.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-29 16:38

Fonera 2 ska också kunna det.

//Rob

Jag har en Ericsson W25 och är mycket nöjd! Den har dessutom uttag för extern antenn om din mottagning är dålig.

http://www.fixedwirelessterminal.com/ericsson_w25/index.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-29 17:59

Tack för tipsen!

Jag är dock medveten om att det finns 3g-routers. Men jag har avverkat ganska många routers innan jag stannade på airporten, och jag vill gärna fortsätta med den

Känns väldigt stabil att skyffla filer mellan datorerna hemma. Annars hade jag nog köpt en subventionerad 3g-router tillsammans med abonnemanget istället för modem.

Finns det ingen pryl som fungerar som modem/omvandlar 3gmodemets signal till ethernet så att det fungerar som om det satt ett adslmodem inkopplat i routern?

Eller som sagt om någon lyckats dela ut uppkoppling från en dator till en airport. Det gör inget om jag behöver använda sladd eftersom dom ändå står brevid varandra!

Senast redigerat 2009-05-29 18:21

Jag är på landet just nu och jag brukar göra så här;

3G Modem kopplat till en trött iBook. iBook i sin tur kopplar jag upp och sätter på internetdelning till ethernet. Och till ethernet-uttaget kopplar jag en ännu tröttare D-Link-wlanrouter. På D-link-wlanroutern stänger jag av DHCP och ställer in SSID och nätverksnyckel. Färdigt.

Så i ditt fall hade jag satt 3G-modemet i Mac Minin (som får vara på 24/7) och sedan stänger av DHCP på din AirPort-station. Easy peasy!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-26 17:39

Tack för tipset!

Har äntligen fått ändan ur och testat.

Problemet är att jag inte får internetdela när jag är ansluten på 3gmodemet på mac minin (se bild).

Får heller inte igång ethernetuppkopplingen till routern när jag är inloggad på 3gmodemet.

Btw, jag antar att ethernetkabeln mellan minin och airporten måste gå in i 'uplink'-porten på airporten? Och detta gör att mac minin degraderas till att bli ett dedikerat modem som inte kan delta i nätverket på vanligtvis med skärmdelning, fildelning, skrivardelning etc?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-06-26 20:48

Om jag inte har fattat det helt fel så försöker du nu dela ut din Internet-anslutning (som kommer via 3G-donglen) via - just det - din 3G-dongel. Du ska byta från HUAWEI till Built-In Ethernet. Jag ser också att du har samma buggiga driver som tillverkar en hel del HUAWEI Mobile-interface. Troligen inget allvarligt men tillräckligt irriterande...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-27 21:25
Ursprungligen av frazze:

Om jag inte har fattat det helt fel så försöker du nu dela ut din Internet-anslutning (som kommer via 3G-donglen) via - just det - din 3G-dongel. Du ska byta från HUAWEI till Built-In Ethernet. Jag ser också att du har samma buggiga driver som tillverkar en hel del HUAWEI Mobile-interface. Troligen inget allvarligt men tillräckligt irriterande...

Problemet är det bara finns det alternativet i rullistan. När donglen är uppkopplad så "slår den ut" ethernet & wifi?!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-07 23:29

Efter att ha gått berserk i menyerna lite lyckades jag få den att gå med på att dra igång airport och 3gmodemet samtidigt.

Nu funkar det ju dock bra att använda min egen macbook som hotspot och skippa routern helt. Nätverk med övriga datorer, skrivardelning etc funkar fint.

Så egentligen är routern överflödig? En dator måste ju ändå alltid vara på och tillgänglig för att det ska funka.

Hej! Ursäkta bumpen men jag har exakt samma problem. Huawei 3G-dongle samt att så fort jag kopplar upp med den så gråas internetdelning ut. Minns du hur du gick berserk?

1
Bevaka tråden