Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finns i uppdateraren: MacBook Pro SMC Firmware Update 1.3

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-05-29 10:57

About MacBook Pro SMC Firmware Update 1.3
This SMC Firmware update adjusts the fan behavior in MacBook Pro systems (15-inch and 17-inch) when running under high workload conditions.

http://support.apple.com/downloads/MacBook_Pro_SMC_Firmware_Update_1_3

Justerar fläkten?

Till vad?
Ökad känslighet? mindre känslighet?

retar mig på fläktjävlen som det är.

Ngn som kan bekräfta vad som sker?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-05-29 11:48

Jag tyckte jag läste i någon av dialogrutorna när jag uppdaterade att den skulle bli tystare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-29 11:51

Så det är inga problem med uppdateringen? Inga fläktar som fastnar på högvarv eller stängs av helt?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-29 12:08

Antagligen ökar denna uppdateringen fläkthastigheten så våra nvidia-gpu inte skall brinna upp?

Jag kommer inte att uppdatera om jag inte vet vad som är meningen med uppdateringen. Min MBP fungerar som den skall så varför försöka fixa något som redan fungerar.

Skulle den skadas på grund av överhettning så har jag min apple care och den lär väl gälla oavsett vilken version av SMC-programvaran jag har.

Kan man backa sån härt? Känner som PutteSWE, varför mecka med det om det funkar?

jag menar. om man inte är nöjd, kan man backa en version ?

Jag tror inte det går att backa, såvida inte Apple fixar ett specifikt program för just detta.

En del rapporterar (på t.ex. macrumors) att datorn tillåts bli varmare innan fläktarna drar igång jämfört med innan uppdateringen.

Om det stämmer borde datorn bli tystare i genomsnitt. Fast livslängden blir kanske lidande (Apple tycker väl att folk väntar för länge med att "uppgradera" till Unibody).

(Denna uppdatering diskuteras även i denna äldre tråd http://www.99.se/powerbook-macbook-pro/243641-min-macbook-pro-aer-kokhet-risk-foer-skador-3.html)

"datorn behöver inte denna uppdatering" , OK......

Jag som gått och nästan hetsat upp mig lite - så att fläktarna nästan gick igång

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-05-29 17:28

Jag uppdaterade och allt är som vanligt i min mening. Jag har alltid fläktarna på 2800-2900 rpm så det är nog ingen fara här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-29 20:17

Jag körde uppdateringen och kollade temperatur och fläkthastighet när jag körde Skype med video igång. Jag tyckte fläktarna gick igång lugnare och jämnare och följde temperaturökningen bättre än förut. Både CPU och GPU höll sig runt strax över 75 °C, kanske 80 °C ett litet tag i början.

  • Medlem
  • 2009-05-29 23:48

Inget fungerar längre

Jag laddade ned uppdateraren av Firmware och körde den enligt instruktioner. Startade om datorn - MBP 2,4 - och datorn stannade i uppstartsprocessen när skrivbordet kommit fram. Kan nu inte stänga datorn eller starta om den. Någon som har ett tips vad jag kan göra för att få kontakt med min Mac igen?

bosse

  • Medlem
  • 2009-05-30 00:13
Ursprungligen av Bosse:

Jag laddade ned uppdateraren av Firmware och körde den enligt instruktioner. Startade om datorn - MBP 2,4 - och datorn stannade i uppstartsprocessen när skrivbordet kommit fram. Kan nu inte stänga datorn eller starta om den. Någon som har ett tips vad jag kan göra för att få kontakt med min Mac igen?

bosse

Plockade ur batteriet så att datorn slog av. När jag startade om igen, vilket nu gick, fick jag meddelande att uppdateringen misslyckats och att jag skulle försöka igen. Djärv som jag är uppdaterade jag igen och nu fungerade det. Suck av lättnad!
bosse

köpte mig precis en Macbook Pro 15". 2,93 Ghz upplever den väldigt sval och tyst, frågan är om den nya updaten redan ligger i min dator är det ngt jag kan kolla innan man kör installeraren ?

... datorn behövde inte uppdateringen

Nya MBP, dvs "unibody" behöver inte uppdateringen. Endast modellerna "late 2007" och "early 2008" (enligt länken ovan).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-02 15:40
Ursprungligen av M. Sundbom:

Nya MBP, dvs "unibody" behöver inte uppdateringen. Endast modellerna "late 2007" och "early 2008" (enligt länken ovan).

Det är väl bara dom (MBP late 2007 - early 2008) som har GF8600-chippen det är problem med, så det verkar rimligt.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-02 15:53

Fungerade utmärkt på min sommar '07 MacBook Pro. Jag gissar på att när datorn blir varm går fläktarna snabbare igång vilket förmodligen är bättre för nvidia kortet. Men jag har inte märkt något förändring 2000rpm på båda fläktarna vid normal användning 66°C.

//Rob

1
Bevaka tråden