Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tysta en vanlig PowerMacG4 (inte en "vindtunnel")

Tråden skapades och har fått 107 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har en vanlig G4 (Sawtooth, 500MHz) och jag tycker att den låter på tok för mycket. Efter att ha ögnat igenom tidigare diskussioner kring detta ämne på 99mac.com har jag fått en mängd olika tips på vad man kan göra.

Första steget för mig är att jag har beställt två tysta Papst-fläktar:

  • Papst 80mm fläkt, 10-19dBa, temperaturreglerad (8412NGMLV) för 279 kr. Den ska jag sätta i strömförsörjningen.

  • Papst 120mm fläkt, 26dBa, 55.3CFM (4412FGL) för 195 kr som jag ska sätta i chassit.

Båda är inköpta från GTEK Cooling.

OBS! Jag har ingen aning om de kommer att passa eller om detta kommer att funka, men jag testar eftersom jag inte har något att förlora.

Sedan har jag sett att det är många som klipper/filar bort de galler som sitter framför fläktarna. Gör det verkligen någon skillnad?

Fler frågor:
Det sitter en liten fläkt på mitt AGP-grafikkort. Går denna att byta ut mot en kylfläns eller en tystare fläkt?

Om jag har råd tänkte jag byta ut hårddiskarna mot de tystaste som finns på marknaden. Vad ska jag leta efter?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-04-11 12:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av Thomas Kahn
Jag har en vanlig G4 (Sawtooth, 500MHz) och jag tycker att den låter på tok för mycket. Efter att ha ögnat igenom tidigare diskussioner kring detta ämne på 99mac.com har jag fått en mängd olika tips på vad man kan göra.

Första steget för mig är att jag har beställt två tysta Papst-fläktar:

  • Papst 80mm fläkt, 10-19dBa, temperaturreglerad (8412NGMLV) för 279 kr. Den ska jag sätta i strömförsörjningen.

  • Papst 120mm fläkt, 26dBa, 55.3CFM (4412FGL) för 195 kr som jag ska sätta i chassit.

Båda är inköpta från GTEK Cooling.

OBS! Jag har ingen aning om de kommer att passa eller om detta kommer att funka, men jag testar eftersom jag inte har något att förlora.

Sedan har jag sett att det är många som klipper/filar bort de galler som sitter framför fläktarna. Gör det verkligen någon skillnad?

Fler frågor:
Det sitter en liten fläkt på mitt AGP-grafikkort. Går denna att byta ut mot en kylfläns eller en tystare fläkt?

Om jag har råd tänkte jag byta ut hårddiskarna mot de tystaste som finns på marknaden. Vad ska jag leta efter?

Fläktarna passar om dom är av rätt storlek men det förutsätter jag att du kollat...

att ta bort "gallret" på nätagget kan göra enorm skillnad så det är att rekomendera nu när du ändå inte har nån garanti, men om du pratar om ett galler med runda stänger är skillnaden inte hörbar

beroende på vad du har för grafikkort så kan du ersätta med en passiv kylare för just det grafikkortet, eller om du köper en hyffsat stor kylfläns och sätter på...fläkten kan du byta precis som alla andra fläktar.. se bara till att ha samma eller högre luftflöde på alla fläktar du ersätter med som orginalet har..

ska du ha tysta diskar ska du ha Seagate Barracuda V

Citat:

Skrevs ursprungligen av Buckner
Fläktarna passar om dom är av rätt storlek men det förutsätter jag att du kollat...

att ta bort "gallret" på nätagget kan göra enorm skillnad så det är att rekomendera nu när du ändå inte har nån garanti, men om du pratar om ett galler med runda stänger är skillnaden inte hörbar

beroende på vad du har för grafikkort så kan du ersätta med en passiv kylare för just det grafikkortet, eller om du köper en hyffsat stor kylfläns och sätter på...fläkten kan du byta precis som alla andra fläktar.. se bara till att ha samma eller högre luftflöde på alla fläktar du ersätter med som orginalet har..

ska du ha tysta diskar ska du ha Seagate Barracuda V

Det är svårt att hitta kompletta tekniska specifikationer på maccarna tycker jag. Jag vill ha allt från volttal, dimensioner och luftgenomströmning på fläktar till rekommenderad arbetstemperatur innuti lådan etc. Det har jag inte hittat. Men jag tror att de fläktar jag har beställt ska passa. Det som kan hända är att de nya fläktarna inte har tillräckligt hög kapacitet och då får jag väl försöka hitta något annat.

Jag läste någonstans att fläktar som sitter monterade på grafikkort generellt är av ganska låg kvalitet och att det kan löna sig (ljudmässigt) att byta ut dem. Problemet är igen att jag inte vet kapaciteten på den nuvarande fläkten på mitt grafikkort.

Ska kolla på gallret i nätagget och även i den interna chassifläkten. I chassit kan man ju lungt klippa bort gallret, men det finns risk för att det blir fult om jag gör det där bak på datorn.

Angående Seagate Barracuda V så har jag varit inne och kollat på den. Det blir nog nästa inköp på min väg mot en tystare PowerMac G4.

Tittade också på http://www.whynoi.se som är en utmärkt sida för tips och produkter. Jag är lite sugen på att skaffa deras hårddiskvaggor med gummiupphängning, men de är så sketans dyra! Borde gå att fixa något själv om man är lite händig med plåt och gummisnoddar. Grejerna sitter ju ändå inne i maskinen, så det är ingen som ser om det blir lite taffligt.

Fler tips tack!

Är det någon som har testat att isolera själva lådan med ljuddämpande material? Gick det överhuvudtaget att göra i en G4? Bökigt? Steg temperaturen?

  • Oregistrerad
  • 2003-04-11 14:51

Skumma lite på xlr8yourmac.com där kan det finnas tips:rolleyes:

Om du ska ersätta fläkten på grafikkortet med en kylfläns, kolla först att datorn startar med den fläkten urkopplad. Jag har testat detta på en G4:a 400, och datorn ville inte starta om inte fläkten var ikopplad.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-04-11 17:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mattias A
Om du ska ersätta fläkten på grafikkortet med en kylfläns, kolla först att datorn startar med den fläkten urkopplad. Jag har testat detta på en G4:a 400, och datorn ville inte starta om inte fläkten var ikopplad.

det där kan man komma förbi..

  • Oregistrerad
  • 2003-04-14 07:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av Buckner
att ta bort "gallret" på nätagget kan göra enorm skillnad så det är att rekomendera nu när du ändå inte har nån garanti, men om du pratar om ett galler med runda stänger är skillnaden inte hörbar

Men gallret framför den stora fläkten som riktas mot moderkortet (när lådan är stängd, förstås)... blir det bättre eller sämre att fila ett stort hål i stället? Någon anledning måste väl Apple ha haft när de byggde en sådan "snygg" konstruktion...

Kahn: Har Du fått fläktarna än? Installerat med positivt resultat? Var de de tystaste fläktarna med avseende på blås? Jag söker tystare fläktar som är MINST lika starka.

Citat:

Skrevs ursprungligen av attila
Men gallret framför den stora fläkten som riktas mot moderkortet (när lådan är stängd, förstås)... blir det bättre eller sämre att fila ett stort hål i stället? Någon anledning måste väl Apple ha haft när de byggde en sådan "snygg" konstruktion...

Kahn: Har Du fått fläktarna än? Installerat med positivt resultat? Var de de tystaste fläktarna med avseende på blås? Jag söker tystare fläktar som är MINST lika starka.

Det blir ju aningen bättre eftersom luften inte hindras av en massa plåtjox. Det som Apple hade i åtanke när de satte dit det var säkert en kombination av följande:

A) Hålla klåfingriga händer borta från fläkten.
B) Minimera risken att någon kabel trycks in i fläkten när man stänger lådan
C) Möjligtvis ge lite extra stadga åt plåtlådan som fläkten sitter i.

Angående fläktarna så har jag inte fått dem ännu så jag vet inte hur resultatet kommer att bli. Just nu håller jag på och mäter lite temperaturer för att få någon sorts referens. Om rumstemperaturen är 21 grader så ligger utblåsluften från nätagget på ca. 28 grader. Inuti lådan är det ungefär detsamma; runt 28-29 grader. Är det någon annan som har mätt? Kan detta stämma? Observera att jag enbart har testat med ingen eller måttlig användning - inte stressat macen.

De fläktar som jag har köpt är tysta av två anledningar. Dels har de glidlager vilket ger en något kortare livslängd, men gör dem tystare, dels tror jag att de inte levererar riktigt lika mycket blås. Men detta kan jag inte verifiera eftersom jag inte har några specifikationer på ursprungsfläktarna. En av dem (80x80 som sitter i nätagget) är dessutom temperaturstyrd så om datorn inte går varm går den ner i varv automatiskt.

Hittade förresten en guide som visar hur man plockar bort fläkten från ATI Rage Pro 128-kortet. Det är lite meckigt, men kan vara värt att testa. Det är ju ett rätt gammalt kort så det kanske inte gör så mycket om man råkar "grilla" det.

http://www.rage3d.com/radeon/cooling/

I denna guide visar de dock hur man sätter på en fetare fläns och en fetare fläkt vilket jag inte har lust med, men man kan ju kolla lite hur de gör ändå.

Annars såg jag att ATI har kommit med ett kort för Mac som ser ut att sakna fläkt:

RADEON 9000 PRO MAC EDITION

Det kanske kan vara något. Dock är jag inte så sugen på att lägga ut pengar på det om jag kan undvika det.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Buckner
det där kan man komma förbi..

Om man är van att svinga en lödkolv borde det gå att löda på ett moststånd av lämpligt värde mellan de båda pinnar som fläkten normalt ansluter till. Då bör kortet tolka det som om det finns en fläkt där fast det inte gör det.

Angående xlr8yourmac.com så verkar det inte finnas någon webbplats där längre eller så är mina DNS:er i olag.

Jag har bytt fläktarna i min Sågtand mot 80 mm Papst och 120 mm Panflo. Lådan "brummar" inte längre, men man kommer inte riktigt ifrån det vinande ljudet.

Jag har även plåtsaxat bort gallret på nätagget.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
Jag har bytt fläktarna i min Sågtand mot 80 mm Papst och 120 mm Panflo. Lådan "brummar" inte längre, men man kommer inte riktigt ifrån det vinande ljudet.

Jag har även plåtsaxat bort gallret på nätagget.

Aha! Vad har du för specifikationer på din 120 mm Panflo?

Det vinande ljudet är antagligen en kombination av småfläktar (grafikkort och CD-brännare) och hårddiskar. Det är därför jag vill bli av med fläkten på grafikkortet. Sedan får vi se vad jag gör om det fortafarande viner.

Har du lagt in dämpande material mellan fläkt och chassi också? Fick tipset att tunt läder kunde funka (det är inte så stora utrymmen man har till sitt förfogande).

  • Oregistrerad
  • 2003-04-15 09:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av Thomas Kahn
Angående xlr8yourmac.com så verkar det inte finnas någon webbplats där längre eller så är mina DNS:er i olag.

Nu lirar det;)

Bara för att kolla mailade jag Whynoi för att höra efter om de har funderat på att informera om hur man tystar sin Mac och välja ut anpassade produkter för detta ändamål.

Bl.a. fick jag detta till svar:

Citat:

Vi har haft flera förfrågningar just om detta och har försökt att finna olika lösningar, tyvärr så har vi inte hittat så mycket och vi har tyvärr inte själva tid/möjlighet att utveckla lösningar. Vi har även kontaktat Apple angående detta och dom känner inte ens till problemen.

De var även intresserade av att få in tips, men med reservationen att de är försiktiga med att tipsa om modifikationer som kan resultera i personskador eller skador på utrustning (som att t.ex. byta fläkten i nätaggregatet och löda fast motstånd till fläktar).

Det kan man förvisso förstå, men om man är inne och moddar sin Mac så måste man ju ta lite risker.

I helgen installerade jag de nya Papst-fläktarna i min G4. Det gick ganska smidigt, men kontakterna passade inte så jag var tvungen att fixa till egna av lite elektronikskrot jag hade hemma.

De fläktar jag fick hade tre poler: röd - matarspänning, blå -jord och en extra kabel, vit, för RPM-indikering. Macen har bara två poler: matarspänning och jord.

Det funkar som sagt, men det tråkiga var att det knappt gjorde någon skillnad ljudmässigt. Dock upptäckte jag att det var en bra idé att skuva loss lite saker där inne och inspektera. Bakom den stora chassifläkten sitter ett galler som var helt igenkorkat med damm. Så om du är lite händig och har en några år gammal dator så kan det vara en bra idé att öppna och ta bort dammet även om du inte ämnar byta fläktar. Jag passade också på att dämpa fläktarna mot chassit med lite fönstertätningslist. Tror inte att det gjorde någon nämnvärd skillnad dock.

Nu hoppas jag på att den nya Barracuda V-hårddisken ska fixa oljudet. Den ska komma vilken dag som helst.

Själv har jag en Quicksilver 733 som jag håller på och tystar.
Jag började med att klippa bort alla fläktgaller. Det som sitter på strömförsöjningen var dessutom inte i linje med plastgallret som sitter utanpå. Likadant är det med hålen vid processorfläkten. Valde därför att helt ta bort plastbaksidan. Den syns ändå inte.
Sedan har jag beställt den senaste hårddiskmodellen Seagate Barracuda 7, som ska vara ännu tystare än V-modellen.
Jag har Quicksilvermodellen med NVidia GeForce 2MX-kort som saknar fläkt. Kan vara ett tips att leta efter om man vill bli av med en fläkt.
Det finns ett koreanskt företag som heter Zalman http://www.zalman.co.kr/english/intro.htm som producerar en hel del intressanta produkter.
Dels olika kylsystem utan fläkt för grafikkort. http://www.xp-data.com/product.asp?p=1462 och http://www.datorprylar.com/default.asp?mainframe=http://www.datorprylar.com/produkt_detaljer.asp?ID=3386 De är rätt så stora och verkar kräva att en pci-plats är tom vid grafikkortet.
Dels en kylfläns med ordentlig kylning till processorn. Eftersom den är effektiv krävs endast en långsam och tyst fläkt. http://www.xp-data.com/product.asp?p=1139
Sedan har de en kylfläns som inte ska behöva någon fläkt alls och som verkar ännu enklare att montera, välj mellan att limma eller skruva fast. http://www.datorprylar.com/default.asp?mainframe=http://www.datorprylar.com/produkt_detaljer.asp?ID=3386 Problemet är att processorfläkten är den enda fläkten som drar in kall luft i lådan. Och tar man bort den behöver antagligen den stora lådfläkten vändas om för att dra in luft i stället. Hur bra det är vet jag inte.
När det gäller fläktarna tycker jag annars det svåraste verkar vara att fixa kontakterna. Som jag har kunnat förstå av att inspektera kontakterna och läsa andras beskrivningar av fläktbyten så är det bara processorfläkten som har en vanlig 3 pins-kontakt som även pc-folket använder. Både strömförsörjnings- och lådfläkten måste då alltså anpassas.
Funderar på att helt enkelt köpa fläktarna och betala någon för att anpassa och montera dem. Finns det någon mac- eller pc-butik i Stockholm som är bra på sånt här?
Bra sidor med tips på modifikationer är:
http://www.g4noise.com/listen_see/mods.php
http://www.xlr8yourmac.com/systems/quicksilver_noise/quieting_quicksilver_noise.html
http://www.xlr8yourmac.com/systems/quicksilver_noise_2/quieting_quicksilver_3.html
http://www.xlr8yourmac.com/G4ZONE/G4_fan_noise.html
Generella tips:
http://www.7volts.com/quiet.htm

Jo, just det. Har tittat runt lite grann efter fläktar. Och följande tycker jag verkar bäst. Någon som har erfarenhet av någon av dem?

Papst 60 mm temperaturstyrd till processorfläkten.
Upp till 3900 rpm. Luftflöde: 17,1 cfm. Mellan 14 och 27 dB(A).
295 kronor på Whynoi.se.
Alternativt Zalman NB32J. Stor kylfläns utan fläkt.

Papst 80 mm till strömförsörjningen.
1500 rpm. Luftflöde: 19,4 cfm. 12 dB(A).
I minsta laget men enligt uppgifter på Whynoi.se ska den räcka för mina behov. (Jag har bara en processor, som inte är överklockad, ett grafikkort, en cd-brännare, och om några veckor endast två Seagate Barracuda 7-diskar. Det ska inte krävas särskilt mycket luft för att svalka det.)
164 kronor på Gtek.se. 172 kronor på Whynoi.se.
Alternativt en Thermaltake Silent Hurricane.
1500 rpm. Luftflöde: 23,7 cfm. 15 dB(A).
129 kronor på Gtek.se.

Till lådan hittar jag ingen riktigt bra. Det närmaste är Papst 120 mm temperaturstyrd.
Upp till 1600 rpm. Luftflöde: Upp till 55,3 cfm. Upp till 26 dB(A).
492 kronor på Whynoi.se.

Jag har funderat lite grann på att köpa Magic Fleece. En självhäftande oantändbar, 12 mm tjock ljudätande matta. Problemet är att det inte finns så mycket rena ytor i en G4 att fästa den på. Är det någon som har testat det här eller liknande material i en G4? Det ska finnas ett tunnare material som man kan klistra fast mellan plåtlådan och plastchassit men då måste man montera bort moderkortet för att komma åt chassit på dörrsidan. Låter alldeles för komplicerat.

Även jag saknar ordentlig information från Apple. Fick tag på den interna servicemanualen för Quicksilvermodellerna i går och där finns inte särskilt mycket mer information än i den vanliga handboken. Bättre instruktioner för hur saker och ting ska bytas, men dåligt med hårda fakta om fläktar, strömförsörjning och annat.

Är det någon som sänkt ned botten delen av datorn i ett kylslingeförsett kar fyllt med syntetisk motorolja?

Jag letar för fullt efter ett snyggt kar och kylaggregatet från ett litet kylskåp

Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
Är det någon som sänkt ned botten delen av datorn i ett kylslingeförsett kar fyllt med syntetisk motorolja?

Nej, men vattenkylning är på väg.
Kommersielt projekt:
http://www.xlr8yourmac.com/systems/watercooled_MDD_G4/watercooled_mdd_g4.html
Hobbyhack:
http://homepage.mac.com/rgazaway/WaterCooledG4/WaterCooledG4.html

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelle Sten
Dels en kylfläns med ordentlig kylning till processorn. Eftersom den är effektiv krävs endast en långsam och tyst fläkt. http://www.xp-data.com/product.asp?p=1139

KLIPP

När det gäller fläktarna tycker jag annars det svåraste verkar vara att fixa kontakterna. Som jag har kunnat förstå av att inspektera kontakterna och läsa andras beskrivningar av fläktbyten så är det bara processorfläkten som har en vanlig 3 pins-kontakt som även pc-folket använder. Både strömförsörjnings- och lådfläkten måste då alltså anpassas.
Funderar på att helt enkelt köpa fläktarna och betala någon för att anpassa och montera dem. Finns det någon mac- eller pc-butik i Stockholm som är bra på sånt här?

Den solfjäderformade kopparflänsen för processorn var riktigt läcker (dyr dock). Undrar bara om den passar på en G4-processor? Vad har G4:an för fästen egentligen?

Angående kontaktmecket så tror jag inte att du behöver anlita någon för det om du är lite händig (vilket du verkar vara). När jag satte in nya fläktar så var det dels fråga om att det inte var kompatibla kontakter (hona/hane), dels antalet pinnar. Men om man t.ex. har två honkontakter så är det bara att klippa av två små bitar av ett koppargem, trycka in dessa i ena honkontakten och sedan koppla till den andra honkontakten. Sedan tar man lite eltejp och surrar ihop det hela så sitter det fint och detta utan att du har gjort någon åverkan på originaldelarna.

Den koppling som brukar bli över på fläkten är RPM-givaren och den kan man bara strunta i. Om man är riktigt snajdig kopplar man på en mätare som visar hur snabbt fläkten snurrar. Det är dock överkurs.

Är det inte hona/hona så klipper man med fördel av den koppling som satt på den ursprungliga fläkten och löder ihop den med sladdarna på den nya fläkten. Skydda lödningarna med krympslang eller eltejp så att det inte blir några kortslutningar. Eller så har man kopplingar som passar i sina skrotgömmor. Man kan t.ex. hitta bra grejer i gamla hårddisklådor.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Thomas Kahn Undrar bara om den passar på en G4-processor? Vad har G4:an för fästen egentligen?

Kylflänsen verkar sitta fast med två stora "clips" till höger och vänster. Zalmans sitter fast med en sådan i mitten. Så det kanske krävs lite modifikation för att få den att passa mitt över processorn.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelle Sten
Problemet är att processorfläkten är den enda fläkten som drar in kall luft i lådan. Och tar man bort den behöver antagligen den stora lådfläkten vändas om för att dra in luft i stället. Hur bra det är vet jag inte.

Jag är inte 100% säker på hur det ser ut i en Quicksilver, men det är definitivt ingen bra idé att vända på en fläkt så att den drar in luft om luften innan den kommer in i lådan måste passera något som alstrar värme, t.ex. en processor eller ett nätaggregat.

Om du gör det kommer temperaturen i hela lådan att stiga och det vill du inte.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Thomas Kahn Jag är inte 100% säker på hur det ser ut i en Quicksilver, men det är definitivt ingen bra idé att vända på en fläkt så att den drar in luft om luften innan den kommer in i lådan måste passera något som alstrar värme, t.ex. en processor eller ett nätaggregat.

Processorfläkten är den enda fläkt som drar in luft i Quicksilvermodellerna nu. Att i stället låta den stora lådfläkten dra in luft i stället för att skicka ut kall luft skulle vara ett alternativ då eftersom den inte passerar några varma saker. Problemet är att den kalla luften som färdas uppåt mot processorn hinner värmas upp av hårddiskar och grafikkort.
Jag vet inte.
Andra tankar om luftströmmar från en modifierare:
http://www.themacaddress.com/pnews.php?page=cooling

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelle Sten
Processorfläkten är den enda fläkt som drar in luft i Quicksilvermodellerna nu.

Det verkar ju inte så smart eftersom det måste till ett jäkla blås på den fläkten om den ska räcka till för att förse hela lådan med sval luft. Att luften också måste passera processorn först är ju helt galet.

En sak som jag undrar över är varför man inte tar några steg tillbaka och funderar på termodynamikens lagar; t.ex. att varm luft stiger och kall luft sjunker. De första maccarna var helt baserade på denna princip och i dem behövdes ingen fläkt.

Nu är det ju lite skillnad på hur mycket värme en Plus och en Quicksilver alstrar , men jag tycker ändå att man borde dra större nytta av det naturliga luftflödet. Som länken som du skickade visade borde man rent teoretiskt sätta en fläkt högst upp på maskinen eftersom den varma luften stiger och samlas där. I botten borde man låta den svala luften sugas in. Visst, de har tänkt lite i de banorna, men man kunde säkert utnyttja denna effekt bättre.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Thomas Kahn Det verkar ju inte så smart eftersom det måste till ett jäkla blås på den fläkten om den ska räcka till för att förse hela lådan med sval luft.

Jag lyssnade efter lite extra nu och upptäckte att det inte var strömförsörjningsfläkten som lät mest, som jag trodde, utan just processorfläkten. Kanske inte så bra att dra in all kalluft till datorn via en metallskiva med små hål på. Nästa steg kanske är att såga upp en ordentlig öppning för processorfläkt så den inte behöver arbeta så mycket för att dra in luften.

Så!

Nu är jag klar med de första stegen till en tystare G4 sawtooth. Det jag märkte som gjorde mest skillnad var att byta ut hårddisken mot en tystare variant. Förrut hade jag dessutom två stycken - dubbelt oljud med andra ord.

Papst fläktarna funkar alldeles strålande och utblåsluften från nätaggregatet blir sällan varmare än 31 grader. Det kan bero på att utblåsfläkten vid nätagget är thermistorstyrd och den börjar sin varvtalsökning vid 30 grader. Processorn ligger på stabila 27 grader, så även 120 mm fläkten i chassit verkar klara biffen. Dock har jag inte stresstestat den på riktigt än.

En positiv grej är att när jag hade installerat den nya hårddisken så kunde jag märka att även fläktarna var tystare; de hade bara överröstats av hårddiskarna tidigare. Känns hur bra som helst!

Nu återstår att se om jag vågar mig på att modda grafikkortet. Risken är ju att jag sabbar det, men jag tror inte att chippet på det är så värst känsligt.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-04-26 20:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av Thomas Kahn
Så!

Nu är jag klar med de första stegen till en tystare G4 sawtooth. Det jag märkte som gjorde mest skillnad var att byta ut hårddisken mot en tystare variant. Förrut hade jag dessutom två stycken - dubbelt oljud med andra ord.

Papst fläktarna funkar alldeles strålande och utblåsluften från nätaggregatet blir sällan varmare än 31 grader. Det kan bero på att utblåsfläkten vid nätagget är thermistorstyrd och den börjar sin varvtalsökning vid 30 grader. Processorn ligger på stabila 27 grader, så även 120 mm fläkten i chassit verkar klara biffen. Dock har jag inte stresstestat den på riktigt än.

En positiv grej är att när jag hade installerat den nya hårddisken så kunde jag märka att även fläktarna var tystare; de hade bara överröstats av hårddiskarna tidigare. Känns hur bra som helst!

Nu återstår att se om jag vågar mig på att modda grafikkortet. Risken är ju att jag sabbar det, men jag tror inte att chippet på det är så värst känsligt.

brukar kunna vara rätt hårhänt med dom.. har bänt bort diverse kylare på pc kort med skruvmejsel å sen har dom funkat

Citat:

Skrevs ursprungligen av Buckner
brukar kunna vara rätt hårhänt med dom.. har bänt bort diverse kylare på pc kort med skruvmejsel å sen har dom funkat

Har du ersatt dem med andra kylare?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Thomas Kahn
Papst fläktarna funkar alldeles strålande och utblåsluften från nätaggregatet blir sällan varmare än 31 grader. Det kan bero på att utblåsfläkten vid nätagget är thermistorstyrd och den börjar sin varvtalsökning vid 30 grader. Processorn ligger på stabila 27 grader, så även 120 mm fläkten i chassit verkar klara biffen.

Att jämföra med min MDD där nätdelen sprutar ut med 51°C och vid procesorerna med 37°C - då under enkelt normalarbete. Noterbart är att det ligger spänning på även då den (MDD) är avstängd och nätdelens temperatur går ALDRIG ned UNDER 33°C. Någon i denna tråd var på väg att sätta in en fläkt som gav ett i mina ögon väl lågt luftflöde, betänk att MDD ursprungligen levererades med en fläkt som sprutade ut 150 CFM - så kolla specarna innan burken överhettas.

Specar för MDD - som jämförelse:

The old fan is a Delta AFB1212SHE, peak 12.6 watt, 150 CFM.
The new fan is a Papst 4212H, peak 5.3 watt, 108 CFM.

  • Medlem
  • 2003-04-29 19:01

Gjorde en liknande modd på en kompis G4 Sawtooth (tror jag den kallades.. ) med 8xx MHz processor. Papst 12dbA fläkt in i nätdelen och byte ut 120mm Delta fläkten mot en papst 26dbA som är betydligt tystare trots att den inte är temperaturstyrd som originalet. Vi klippte bort plåtgallret i nätdelen och behöll den yttre plasten, nätdelen låter verkligen INGENTING. Lade även gummibussningar mellan 120mm fläkten och plåten som håller den eftersom det var gott om plats. Fäste även en extra disk (IBM GXP60 om jag minns rätt) ordentligt i vaggan ovanför originaldisken (Seagate Cuda IV)

Ingen åtgärd på CPU fan (60mm?) eller grafikkortsfläkt (ej original kort, ett radeon tror jag med lååååång PCB). Efter uppstart hörde man en hel del resonansljud som verkade ha dolts innan/skapats av ändrat diskmontage så vi drog i (kapade) gummibussningar mellan den övre disken och 3,5" jiggen också, då försvann dessa. Någon som vet varför den ena diskplatsen är ca: 10mm bredare än den undre? Att flytta disken var inte en option eftersom IDE kabeln var för kort.

Är van vid diverse OEM PC och server lådor, G4 är en intressant lådkonstruktion får jag säga och lite lurig innan man insett i vilken ordning allt skulle tas ut.

Fläktarna hade som någon annan skrev en annan (3p) strömkontakt än apple original (2p) men det var lätt att klippa/löda/krympslanga.

Hela operationen går att genomföra på max 2h för den som har lite mekarvana o helst har öppnat en G4 förut.

Parts:
Papst 4412FGL 120mm 225:- (databutiken.se, Linnegatan)
Papst 8412NGLV 80mm 200:- (- " - )
Bussningar 22-139 30:-/10st (Clas O)

man behöver egentligen inte den temperaturstyrda NGLV versionen men det var den enda som fanns inne. xp-data på pusterviksgatan är mkt bra på fläktar etc

Citat:

Skrevs ursprungligen av Qwest
Papst 12dbA fläkt in i nätdelen och byte ut 120mm Delta fläkten mot en papst 26dbA som är betydligt tystare trots att den inte är temperaturstyrd som originalet. Vi klippte bort plåtgallret i nätdelen och behöll den yttre plasten, nätdelen låter verkligen INGENTING.

Jag har gjort precis likadant - behöll plastnätet eftersom det kändes lite väl brutalt att såga bort det. Om man vill kan man montera bort hela bakstycket (plasten). Jag har inte testat det, men kommer att göra det tror jag. Datorn står ändå under skrivbordet så det spelar ingen roll hur den ser ut.

Dock håller jag inte med dig om att nätdelen blir helt ljudlös. Jag hör ett surrande, men som alltid med ljud är allt relativt. Jag bor i ett väldigt tyst område och har generellt ganska tyst hemma, i alla fall när vår dotter på 3 månader sover. Det gör att man hör även låga ljud väldigt tydligt.

Citat:

Lade även gummibussningar mellan 120mm fläkten och plåten som håller den eftersom det var gott om plats.

Tack för tipset om gummibussningar. Jag var faktiskt på Clas Ohlson och letade efter sådana, men hittade inga. Nu har jag ett produktnummer att gå på.

Citat:

Fläktarna hade som någon annan skrev en annan (3p) strömkontakt än apple original (2p) men det var lätt att klippa/löda/krympslanga. Hela operationen går att genomföra på max 2h för den som har lite mekarvana o helst har öppnat en G4 förut.

Precis. Är man lite händig så klarar man det. En avbitartång och en lödkolv för elektronik är allt som behövs.

Bevaka tråden