Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljuduttaget lyser rött, ljud fungerar bara med högtalare kopplat

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

TJenare,
Min fråga är angående min Macbook som jag köpte för ett halv år sedan..
Igår så bara uttaget till ljudet via högtalare lysa och har man ingen högtalare inkopplad så fungerar det ej att spela via datans högtalare utan att ljudet blir liksom avstängt:S
Någon som vet vad man kan göra ? Eller är det bara till att gå till Apple Butiken?

Så sjukt! Precis idag fick jag samma fel på min MacBook Pro! Det kom efter att jag hade kopplat in ett par hörlurar (som den funkar med) och sen fattade den på något vis inte att jag tagit ut lurarna

Ett par omstarter och att jag gick in i Ljud/Midi-inställningarna förändrade något, och nu funkar det igen, men exakt vad det var som gjorde att det plötsligt började funka igen vet jag inte.

OKejdå... Tack för ditt svar... det konstiga är när jag startade om den så fungerade det.. men imellan åt så kommer det upp. får ge den ett försök annars får apple fixa till det!

Ljudutgången är ju en "dubbelkontakt" då man förutom en vanlig kontakt även kan stoppa in en toslink (optisk kabel). Uttaget ska "känna av" vad som sitter i den, och skicka ut en optisk signal (rött ljus) om det sitter en toslink-kabel i uttaget. Det verkar som att delen som känner av vad som sitter i uttaget är lite glapp eller liknande, och den tror att det sitter en optisk kabel i uttaget när du sliter ut din högtalarkabel. Som sagt bör en omstart fixa det, men om det uppstår ofta är det nåt fel/glapp i uttaget gissar jag.

Klassiker i Macsammanhang.

Sök en sväng på forumet. Det här är avhandlat flera ggr tidigare.
Att försiktigt peta med en tandpetare i hålet kan lossa på den lilla metall-fjädern där inne.

http://www.99.se/powerbook-macbook-pro/252431-skumt-med-ljud-hoerlursuttag.html

http://www.99.se/ibook-macbook-macbook-air/249392-ljudenhet-i-ibook.html

  • Medlem
  • Solna
  • 2012-04-07 10:36
Ursprungligen av MartinJr:

TJenare,
Min fråga är angående min Macbook som jag köpte för ett halv år sedan..
Igår så bara uttaget till ljudet via högtalare lysa och har man ingen högtalare inkopplad så fungerar det ej att spela via datans högtalare utan att ljudet blir liksom avstängt:S
Någon som vet vad man kan göra ? Eller är det bara till att gå till Apple Butiken?

Jag löste problemet genom att spraya in lite kontaktsprej (50 kr, biltema) i uttaget och sen jucka med hörlurspropp. Då släpper kontakten. Att bara jucka runt eller peta med nål räckte inte för mig då den hela tiden fastnade igen.

1
Bevaka tråden