Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sätta upp Data source för FM till MS Access ?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2003-04-16 10:56

Hej,

jag har en fråga som jag hoppas ngn kan hjälpa mig med.

Vårt kontaktregister på jobbet är gjort i MS Access. En av anledningarna är att kör vi ett program som heter Dencom Global Address Book som genererar en fil GAB-fil som alla Outlook-klienter på nätverket använder.

Accessregistret är fruktansvärt dåligt och jag försöker få sysadminen att inse att Filemaker passar oss mycket bättre., bla kan jag bygga ett bra register lätt och ingen kan Access på jobbet.

Han är med på det men vill då kunna importera poster från FM-registret till Access för att enkelt kunna generera GAB-filen.

Jag har letat runt i FM6 för Windows för att hitta ett sätt att sätta upp en ODBC-datasource från FM som Accessen kan importera via.

Det finns en del ODBC-drivrutiner för olika databaser med i FM6 för PC men jag hittar ingen för Access. Går detta att köpa eller skall man göra på ngt annat sätt? Att exportera CVS-fil för import i Access är för krångligt eftersom den skall uppdateras hyfsat ofta. Det är dock bara en tabell som behöver importeras.

Att importera till FM från Access via ODBC funkar givetvis felfritt att scripta, men hur gör man åt andra hållet?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2003-04-18 11:59

Jag har samma problem......
Har en FM6-databas som skall ge information till två olika Access-applikationer i ett Windows-system.....och får bara hudutslag när jag skall försöka få till det i Windows.
Har sökt på nätet efter svar, men hittar dåligt med lösningar..

http://www.users.wineasy.se/ola.andersson/my_courses/fm_to_sql/odbc_in_fm.html

Har även testat på Studentlitteraturs FM-forum....

Hjälp !!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-04-26 19:00

Det verkar som det kanske kan gå med kommandot 'Execute SQL' i Scriptmaker.

Jag har kommit så långt att kommandot har kontakt med en User DSN för Access (File DSN verkar inte funka).

Jag behöver bara en SQL-sträng att testa med. Hur skriver man SQL för att:

Kopiera alla poster från fält A (i FM) till fält B i tabell A (i Access)

Ngn som vet?

Egentligen vill jag ha kommandot för 'lägg till nya poster och uppdatera existerande men det känns lite väl avancerat.

1
Bevaka tråden