Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skriva SMS på datorn genom Iphone?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tjena!
Sen jag har införskaffat min iphone så har jag dragit mig från att skicka sms. Det är utav skälet att det tar sån förbaskad tid. Därför letar jag efter något software till datorn när det är möjligt att plugga in iphonen med usb-kabel och sedan skriva sms från datorn genom iphonen.
Någon som har hört om något liknande program?
Har windows Xp om det spelar någon roll.

MVH Kalle

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-17 22:29

Nej det går inte. Kanske blir det möjligt i framtiden men för tillfället går det inte.

//Rob

  • Oregistrerad
  • 2009-05-17 22:49

Det borde gå utmärkt via BT, jag hade ett sånt program till nån telefon för ett antal år sedan.
På mac gör du såhär http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=51779-fr

Har inte testat om det fungerar med iphone.

Edit: Det fungerar inte med skräp-iphone då den inte har BT stöd "på riktigt".

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-05-28 21:46
Ursprungligen av studiox:

Varför dom tog bort detta från Adressboken är ett mysterium...

  • Oregistrerad
  • 2009-05-28 22:18
Ursprungligen av frazze:

Varför dom tog bort detta från Adressboken är ett mysterium...

Det har dom inte, du har bara inte parat ihop en telefon som klarar det. Köp vilken jävla telefon som helst (förutom apples skräp) så kommer det fungera.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-28 23:02
Ursprungligen av studiox:

Det har dom inte, du har bara inte parat ihop en telefon som klarar det. Köp vilken jävla telefon som helst (förutom apples skräp) så kommer det fungera.

Den funktionen finns inte sen Leopard kom ut. Och det spelar ingen roll vilken mobil du använder.

//Rob

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-05-29 01:49
Ursprungligen av Robo-X:

Den funktionen finns inte sen Leopard kom ut. Och det spelar ingen roll vilken mobil du använder.

Precis. Sedan Leopard så är dess saga all.

  • Oregistrerad
  • 2009-05-29 10:59
Ursprungligen av frazze:

Precis. Sedan Leopard så är dess saga all.

Ok det visste jag inte, då jag "uppgraderat" till en iphone sedan 10.5.

Som tur finns det alternativ, tom som en trevlig widget
http://www.apple.com/downloads/dashboard/email_messaging/emitsms.html

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-17 23:39

En smidig variant är att skriva SMS i Skype och ange iPhonens nummer som avsändare. Du slipper problem me åäö och ü, ß och ç å sånt. Du behöver ett Skype out konto och registrera telefonnumret för SMS. Svaren kommer ju att hamna i iphonen så du kommer inte att få en dialog i följd som med iphonens inbyggda program.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-18 15:44

Om du har en jailbreakad telefon kan du via cydia lägga in veency som är en vnc-server, sedan kan du styra telefonen via valfri vnc-klient för att exempelvis skriva sms. Fungerar utmärkt.

googla veency för mer info.

  • Oregistrerad
  • 2009-05-18 17:46
Ursprungligen av gaimasa:

Om du har en jailbreakad telefon kan du via cydia lägga in veency som är en vnc-server, sedan kan du styra telefonen via valfri vnc-klient för att exempelvis skriva sms. Fungerar utmärkt.

googla veency för mer info.

VNC som är totalt värdelöst och laggigt, det lär nog gå snabbare och skriva det på en iphone direkt.

Iphone har faktiskt en mycket bra stavningskontroll.

väldigt synd att det inte går att skriva sms via datorn o skicka via iphonen :/

  • Oregistrerad
  • 2009-05-28 15:06
Ursprungligen av Phat^Trance:

väldigt synd att det inte går att skriva sms via datorn o skicka via iphonen :/

Ja, tror inte det kommer support för "riktig" BT i 3.0 heller tyvärr.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-28 16:44

Vad är det för nackdel med skype-varianten?

Ursprungligen av judasprell:

Tjena!
Sen jag har införskaffat min iphone så har jag dragit mig från att skicka sms. Det är utav skälet att det tar sån förbaskad tid. Därför letar jag efter något software till datorn när det är möjligt att plugga in iphonen med usb-kabel och sedan skriva sms från datorn genom iphonen.

Jag tycker att det är lite lustigt att du tycker att iPhonen är lite besvärlig att skriva SMS med....

... men samtidigt kan du tänka dig att plugga in telefonen i datorn med sladd och sedan skriva. Spontant känns det som om du skriver snabbare SMS direkt i telefonen. Det är lite av en vanesak att skriva SMS på iPhone. Vänj dig.

Sen kan man ju bara beklaga att sur-Apple låst telefonen så j***a mycket! Jag skickade SMS via datorn över Bluetooth förr. Enkelt och snabbt!

hmm inget program än som stödjer o skicka sms från datorn --> iphone?

Vill väcka den tråd igen... Iphone, inte jailbreak... Skriva sms på datorn från iPhone utan vnc.. (testat med vnc men det fungerade inte att skriva sms!!!

Tack på förhand // W

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-09-07 22:04
Ursprungligen av wilhelmsson:

Vill väcka den tråd igen... Iphone, inte jailbreak... Skriva sms på datorn från iPhone utan vnc.. (testat med vnc men det fungerade inte att skriva sms!!!

Tack på förhand // W

Om du inte gillar iphonens tangent bord.
Ladda hem ShapeWriter appen som funkar även om du inte har jailbreakat.
Det funkar precis som swype som finns till en del mobiler. (med ord listan och allt för svenska)
Enda skillnaden är att du får trycka på en knapp som du kopierar det du skrivit sen får du klistra in det i sms appen.
Om du skaffar pro versionen av ShapeWriter så kan du välja om du vill skriva ett sms/mail/osv så slipper du byta app själv för det gör den själv.

Detta kan ju vara ett alternativ om du vill ha något annat tangentbord.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-07 21:40

Nej det går fortfarande inte.
/ Stefan

(skrivet på en iPhone 4 utan dator eller annat externt tangentbord)

Funktionen att skriva via Adressboken var sjukt smidigt, verkligen tråkigt att den försvann.

Jag använder ibland Pastebot när jag vill skriva text på datorn och få över den till telefonen snabbt, men det är ju betydligt krångligare än om man hade ett program på datorn som skickade SMS:et direkt (mha telefonen).

Det var denna funktion som gjorde att jag länge stannade kvar vid min Sony Ericsson. Programmet bluephoneelite är helt fantastiskt men Apple känner inte att deras bluetooth ska stödja sånt tyvärr.

Jag har inte tröttnat på iPhones t-bord, skriver skadat snabbt på den så det är inte det...

Tycker bara det är osmidigt och behöva ta fram mobilen varje gång jag vill svara/skriva sms när man ändå sitter vid datorn!

Verkligen synd att de tog bort den funktionen från Adressboken

Skulle LÄTT betala pengar för att ha en fungerande app till datorn för att skriva sms, synd bara att det kostar nästan en krona och smsa från skype!!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-08 11:21

Har inte din Operatör någon web sms tjänst?
Telenor har det t.ex. och där ingår 30 sms kostnadsfritt per månad.

Hittade denna sidan...

SMS for the iPad for Mobile Operators

dock endast windows ser de ut som!

En gång i tiden *gammal skröplig röst* fanns det gott om gratis SMS-tjänster på nätet som verkligen fungerade, även för oss i Sverige. Tror till och med det fanns via ICQ om jag inte minns helt fel. Jag antar att det var operatörerna som höjde priser och ändrade villkor så att alla sådana tjänster försvann.

men för att "haxa" lite... när man utvecklar program på t.ex. iPhone, ser man inte iPhone's skärm i datorn då? Kan man inte göra det på något sånt sätt genom utvecklarnas verktyg? *desperata skrik*

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-09-08 22:49

Skaffa ett bluetooth keyboard bara.
Slipper du koppla in till datorn via sladd och krångla.

YouTube - 9to5mac - iPhone OS 4 Bluetooth Keyboard Connection!

Har själv letat lite för att försöka få tag på ett sådant där "coolt" laser tangent bord som dom använder i alla serier när dom ska göra något på en dator.
Det lyser upp ett rött tangentbord i laser på vilken yta du vill.

Laser t-bord är riktigt häftigt! Sett det några gånger, men ändå för omständigt! Han på filmen kunde ju inte ens byta app med t-bordet? Så för att shifta mellan t.ex. sms konversationer måste jag ändå sträcka mig fram till ifån och trycka på den... Löser ju egentligen ingenting om man inte kan ha mus till den

  • Oregistrerad
  • 2010-09-09 00:05
Ursprungligen av wilhelmsson:

Laser t-bord är riktigt häftigt! Sett det några gånger, men ändå för omständigt! Han på filmen kunde ju inte ens byta app med t-bordet? Så för att shifta mellan t.ex. sms konversationer måste jag ändå sträcka mig fram till ifån och trycka på den... Löser ju egentligen ingenting om man inte kan ha mus till den

Om man skulle skriva sms via datorn hur skulle du då få datorn att byta app på telefonen hade du tänkt

Ursprungligen av studiox:

Om man skulle skriva sms via datorn hur skulle du då få datorn att byta app på telefonen hade du tänkt

hehe jadu;) Just det inlägget handlade ju om laser t-bord till ifån!

WHAAA kan inte nån bara göra en app så det fungerar??

Bevaka tråden