Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlöst nätverk och hårddisk

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-27 14:08

Hej!
Jag har köpt mig en Macbook pro och i stället för att lägga över allt gammalt jag har från min gamla dator så tänkte jag köpa en extern hårddisk. I stället för att dra en massa kablar så tänkte jag även fixa ett trådlöst nätverk. Har spanat in timecapsule.. men det är väl bara till för backup? Jag är mest intresserad av att lagra filer...

Någon som kan ge mig råd på produkter?

Senast redigerat 2009-05-27 22:38

Timecapsule är inte bara tänkt för backup. Du kan ha den till att lagra filer, men tänk på att du bara kan köra trådlöst. Varför inte ha en lös disk med både FW800 och USB och sen koppla den till en Airport Extreme. Och när du ska lagra många GB, kör du med FW800. Och annars kan du låta den sitta i Extremen. Så kan du ju använda båda sätten.

Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Timecapsule är inte bara tänkt för backup. Du kan ha den till att lagra filer, men tänk på att du bara kan köra trådlöst. Varför inte ha en lös disk med både FW800 och USB och sen koppla den till en Airport Extreme. Och när du ska lagra många GB, kör du med FW800. Och annars kan du låta den sitta i Extremen. Så kan du ju använda båda sätten.

Timecapsule KAN användas för annat än backup men dess tänkta funktion är backup då timemachine sväljer all disk och du kan inte dela disken i partitioner om du inte bryter upp höljet. Du kan hänga på en extern hårddisk utöver utrymmet genom usbkoppling och därmed separera timemachine från vanlig hårddisk vilket löser detta problem.

Timecapsule har tre Gigabit Ethernet-LAN-portar för anslutning av datorer eller nätverksenheter vilket funkar bra för direktkoppling.

Om det är lagring av filer som mest är intressant skulle jag titta på en nätverksraidhårddisk för att slippa förlust av filer att hänga på din trådlösa router.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-27 22:42

Tack för alla tipsen! Det låter nog som ni säger, att det är en extern hårddisk jag är ute efter. Har aldrig blivit av med info än (peppar, peppar), så någon backup känns överflödigt för närvarande.

Har någon tips på en snabb men tyst disk? (1-2 TB)

Senast redigerat 2009-05-30 12:53
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-30 12:53

Vad tror ni om den här: Western Digital My Book Studio
http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=341418

1
Bevaka tråden