Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kernel Panic på PowerMac G5

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu skapar jag en ny tråd eftersom jag vill ha mer klarhet i mitt dilemma.

Jag har alltså råkat ut för en kernel panic på min PowerMac G5 (7,3) observera att det rör sig om en PowerMac och inte en iMac.

Här är specen:
4 gig i Ram
CPU-Dual 2Ghz
Två hårddiskar på 160 respektive 500 gig
L2-Cache 512

Jag kan inte starta den på vanligt vis. Jag kan dock få igång den i safe boot läge (shift efter apple-fanfaren). Jag kan också få igång den om jag håller ner äpple+alt-P+R innan jag startar, har förstått att det kallas PRAM. Dock låser den sig förr eller senare och jag får stänga av maskinen manuellt.

Det här är vad jag har gjort hitills:

Jag har plockat bort och satt tillbaka minnena utan någon märkbar skillnad.

Jag har gjort en ominstalation (spara/arkivera)

Jag har gjort skivbehörighetskontroll samt reparation.

Jag har skrivit i en annan tråd med liknande ämne och fått en del bra tips men kände att det nu var dags att starta en ny tråd eftersom jag behöver mer hjälp. Har sett att det skrivits en del om dåliga kondingar i iMac G5 men har det någon koppling till PowerMac G5? Det är väl ändå två skilda saker eftersom den ena är stationär medans den andra är en laptop, eller har jag fel?

Så är det någon som kan komma med några tips till en som inte vet vad han ska göra härnäst?

Mycket tacksam för hjälp här...

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-05-26 22:54

Har du kört Apple Hardware Test från installationskivan? Det kan ju vara så illa att du har nåt fel på logikkortet.

Eftersom jag köpte datorn begagnad så har jag inte den där cd-n med hårdvarutestet...

Kan passa på att tillägga att jag har OS X 10.4 (Tiger)

Tagit bort och satt tillbaka minne, men har du provat att bara köra med originalminnena ?

Man brukar kunna se vilka de är.

Har du installerat Tiger från egen skiva ? Är skivan avsedd för denna maskin ?
Frågan rör systemvaran, inte skivans legalitet!!!

LCR

Nu verkar det totalkört. Jag tror att jag klantade till det igår. Programmuppdateringen hämtade hem några uppdateringar och i min trötthet lät jag den instalera de och sen skulle jag starta om och då gick det såklart inte, men vad som är värre är att jag nu inte ens kan få igång datorn med äpple+alt+P+R-kommandot. Vad göra nu?

Jag har nu testat att endast ha originalminnena kvar men nu verkar allting som sagt vara totalkört. Vad tar man sig till nu? Går det att göra en total ominstalation, det viktigaste har jag back up på. What to do, what to do?

Ursprungligen av LCR:

Tagit bort och satt tillbaka minne, men har du provat att bara köra med originalminnena ?

Man brukar kunna se vilka de är.

Har du installerat Tiger från egen skiva ? Är skivan avsedd för denna maskin ?
Frågan rör systemvaran, inte skivans legalitet!!!

LCR

Ja jag har instalerat Tiger från egen skiva. Har ingen aning om den är avsedd för maskinen eller inte, hur vet jag det? Jag tror inte riktigt jag förstår frågan...

Ursprungligen av carljonas:

Ja jag har instalerat Tiger från egen skiva. Har ingen aning om den är avsedd för maskinen eller inte, hur vet jag det? Jag tror inte riktigt jag förstår frågan...

Jag tror LCR syftar på att du inte installerat Tiger från en skiva anpassad för en annan dator än den du installerat på. Exempelvis en iMac eller en PowerMac med annorlunda konfiguration.

Okej jag visste inte att det fanns olika Tigrar till olika datorer. Jag tror att min Tiger hänger ihop med min PowerBook G4 som jag sitter vid just nu. Menar ni alltså att detta skulle kunna vara en möjlig orsak till kernel panic? Jag har kört med denna variant av Tiger på G5:an i säkert två års tid nu utan några problem.

Nu har för övrigt G5:an börjat gå igång igen, efter att jag tryckte lite på moderkortet vid Ramminnena, ingen aning om det är relevant... Den blir väldigt fort varm tycker jag och låser sig gärna efter någon halvtimma typ.

Kommer nu ihåg att jag i början hade problem med att G5:an hängde sig varje gång den försatte sig i vila. Jag löste det genom att ändra i schemat för när den skulle gå in i vila. Ingen aning om det har något med detta att göra men det kanske kan vara värt att nämnas.

Tack för svaren förresten!

Ursprungligen av carljonas:

Okej jag visste inte att det fanns olika Tigrar till olika datorer. Jag tror att min Tiger hänger ihop med min PowerBook G4 som jag sitter vid just nu. Menar ni alltså att detta skulle kunna vara en möjlig orsak till kernel panic? Jag har kört med denna variant av Tiger på G5:an i säkert två års tid nu utan några problem.

Nu har för övrigt G5:an börjat gå igång igen, efter att jag tryckte lite på moderkortet vid Ramminnena, ingen aning om det är relevant... Den blir väldigt fort varm tycker jag och låser sig gärna efter någon halvtimma typ.

Kommer nu ihåg att jag i början hade problem med att G5:an hängde sig varje gång den försatte sig i vila. Jag löste det genom att ändra i schemat för när den skulle gå in i vila. Ingen aning om det har något med detta att göra men det kanske kan vara värt att nämnas.

Tack för svaren förresten!

Läst annorstädes i forumet att det finns lödningar på kretskortet som släpper efter ett par års användande. Just kring minnena skall finnas ngn punkt som det nöts lite extra på med varmt / kallt hela tiden.

http://www.99.se/power-macintosh-mac-pro/264513-min-g5-vaegrar-starta.html

kolla inlägg #9

Tack för alla svar!

Jag undrar om det inte är det där med någon svag lödpunkt i närheten av ram-minnena. Igår tryckte jag lite på måfå runt just ram-minnena och idag gick datorn igång på det vanliga sättet utan några som helst konstigheter. Just nu spinner den som en katt.

Nu har jag dock råkat ut för ett annat litet biproblem och det är att mitt Logic Pro inte går att starta. Vet inte om det kan ha någonting att göra med ominstallationen? Som kuriosa kan jag nämna att det är en betalvariant av LP. Alla andra program funkar fint men just LP går inte att starta varken från programmappen eller genom att dubbelklicka på ett Logic-projekt. Är det någon som kan ha en aning om vad detta kan bero på?

Logic Express kan jag öppna, men Garage band ville att jag skulle uppdatera min QuickTime. Får se om det där med uppdateringen av QT kan ändra något med LP problematiken.

Slutligen är det någon som känner till någon som har åtgärdat den där lödningsmissen vid ram-minnena? Skulle vara kul att veta hur det har gått...

Jippie nu funkar även mitt Logic Pro! Antar att det var det där med QT-uppdateringen.

Nu gäller det bara att vänta och se hur länge det här håller... men allt känns väldigt stabilt i nuläget.

Otroligt stort tack till er som har bemödat er om att svara och komma med ideér och upplägg till vad det kan vara för fel. Som sagt jag ska kanske inte öppna champagnen ännu men det känns som att jag har lokaliserat felet och det känns verkligen skönt.

Jag är fortfarande väldigt nyfiken på att få reda på vad andra har gjort för att försöka årgärda denna lödningsmiss...

Jag återkommer med uppdateringar allt efter som.

Ytterligare en uppdatering, jag är till 99% säker på att det är något slags glapp eller liknande vid ram-minnena. Efter att den hade stått på i någon timma imorse låste den sig igen. Jag stängde av den manuellt och försökte starta den igen men då gick den in i Kernel Panic.

Jag stängde då av den och väntade några timmar, försökte sedan starta den på vanligt vis igen, men den gick in i KP då med. Jag öppnade då datorn och tryckte lite runt ram-minnena, och se sen gick den igång hur bra som helst. För att låsa sig igen efter ca en kvart.

Så det betyder att jag känner mig väldigt säker på var var någonstans felet är. Nu är det bara frågan om exakt vad det är som ör fel och om det finns någon permanent lösning på detta dilemma?

Eller är man dömd till att öppna burken en gång i halvtimmen och peta runt lite vid ram-minnena?

Det har ju förekommit en del snack om att kontakta någon typ av mekaniker eller tekniker som eventuellt skulle kunna göra något åt saken. Genom att antingen byta ut några defekta komponenter eller något liknande, men är det någon som har något mer konkret att börja med? Som typ ett namn eller en verkstad eller en rubrik att googla på.

Tacksam för svar...

Oftast så går det inte att installera med "fel" skiva, men då jag inte
har provat alla olika kombinationer så finns det ju en risk att vissa
installationer fungerar, jag har själv råkat ut för konstiga effekter,
så jag kör bara med retailskivor med mina.

LCR

Ursprungligen av LCR:

Oftast så går det inte att installera med "fel" skiva, men då jag inte
har provat alla olika kombinationer så finns det ju en risk att vissa
installationer fungerar, jag har själv råkat ut för konstiga effekter,
så jag kör bara med retailskivor med mina.

LCR

Förtydligar.

Retailskiva; Om man går in i en butik och köper en Mac OSX-skiva.
Retail finns med "katterna" Tiger, Panter osv.

Maskinspecifik; Den skiva som följer med, oftast skräddarsydd för just den maskinen.
Kan ibland (men inte alltid) användas på ngn annan maskin med varierande resultat.
- allt från "funkar 100%" till... "nja, den bootar...ibland...."

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-05-27 18:59

Du säger att den blir varm, har du kollat så att ingen fläkt pajjat?

Hur kollar jag om det är någon fläkt som har pajat? Gör jag det rent manuellt medans datorn är på eller går det att se via datorn på något sätt?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-05-27 22:37
Ursprungligen av carljonas:

Hur kollar jag om det är någon fläkt som har pajat? Gör jag det rent manuellt medans datorn är på eller går det att se via datorn på något sätt?

Ja det blir okulärbesiktning, de spinner ju upp när du startar datorn.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-05-28 17:38

Tack för länken Jetwash! jag lämnar in den där så snart jag kan...

Fick svar igår från lan master och det var en G5:as dödsdom. Logikkortet var på väg att ge sig plus att sex??? av mina åtta (512 mb) ramminnen var trasiga. Jag har väldigt svårt att förstå, hur sex stycken ram-minnen bara kan lägga av att fungera...

Dessutom sa de att den ena eller båda processorerna inte var helt hundra? Ja ja då vet man i alla fall hur det ligger till. Det blir till att börja leta efter en ny dator helt enkelt.

Tack för all hjälp jag har fått på vägen!

Everything will be fine in the end, if it´s not fine it´s simply not the end...

1
Bevaka tråden