Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ingen kontakt med Airport Extremekort

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har nyss införskaffat två stycken airport extremekort till min PowerMac G4 (MDD) men jag får inte datorn att hitta korten. Hur ska de sitta egentligen? Vilken sida ska vara upp resp ned? Jag har anslutit den lilla antennsladden bak och installerat drivrutiner. Sätter jag kortet så att kretsarna på kortet sitter mellan de guldpläterade stiften i sloten vägrar datorn att starta. Jag får boot-ljudet men sen är skärmen svart. Jag har provat att växla mellan korten men ingen kontakt.

Jag tänkte få kortet att jobba ihop med min Airport Express.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-05-26 14:43

Klarar verkligen PowerMac G4 MDD av Extreme (802.11g, 54Mbps)? Jag trodde att den bara klarar av dom gamla korten (802.11a/b, 11Mbps). Annars brukar vissa inte våga trycka i kortet hela vägen.

Enligt säljaren så skulle korten passa till PPC G4. Jag har försökt att vända kortet på alla möjliga kombinationer men datorn vägrar starta.

Så här ser korte ut och enl. spec. ska de passa min dator.

http://www.tradera.com/2-st-Apple-AirPort-Extreme-Card-EJ-ANVANDA--auktion_92103114

Senast redigerat 2009-05-26 15:24
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-05-26 16:08

Men läser du listan över AirPort-kort (11Mbps) så hittar du din MDD. I listan för Extreme-kort finns den ju inte med. Hur menar du att du hittar din dator i listan över Extreme-kort?

PS. Du borde ha ställt frågan i Hårdvara>Power Macinstoch/Mac Pro.

Jo, datormodellen finns med (PowerMac G4 FW800) men jag har en PowerMac G4 MDD vilket borde vara en snarlik modell. Tittar jag specifikt på min dator står det som tillbehör Airport Card (802.11b) och för FW800 Airport Extreme Card (802.11b/g).

Ändå är dessa maskiner nästan identiska.

Ursprungligen av Christian S:

...PowerMac G4 MDD vilket borde vara en snarlik modell. (...) Ändå är dessa maskiner nästan identiska.

Det finns många exempel där olika generationer Power Macar ser nästan likadana ut på utsidan, men är väldigt olika på insidan.

Ska man kolla tekniska specifikationer, så måste man titta på exakt rätt modell. Då funkar det inte med "borde" och "nästan".

Det kortet fungerar inte till din dator, om du läser informationen på denna sida ser du att din dator endast kan använda sig av apples 11 Mbps kort.
http://support.apple.com/kb/HT1621

Okej! Det var just typiskt... då får jag leta efter Airport Card istället.

1
Bevaka tråden