Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X hittar inte extern hdd --> går ej att formatera

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-17 17:00

Hej!

Jag har en 80 GB SATA hdd från en macbook, den satt som originaldisk innan Macoteket bytte ut den till en större åt mig. Jag antar att operativsystemet finns kvar på den med andra ord. Eftersom jag ville göra om den till en portabel hdd har jag lagt in den i ett externt kabinett och tänkte formatera den lilla rackaren.

Problemet är att OS X inte hittar disken. När jag kopplar in den kommer det upp ett felmeddelande som säger att datorn inte kan läsa från disken och ger mig valen "Formatera", "Ignorera" och "Mata ut". När jag väljer formatera öppnas skivverktyget men disken dyker inte upp.

Provade att ha skivverktyget igång när jag kopplar in disken. Då dök disken upp, men bara i typ en halv sekund innan den försvann igen... Har även provat att välja "Ignorera", med samma resultat.

Någon som vet en lösning på detta?

Mvh
/Andreas

PS.
Använder USB 2.0. Sladden som följde med har två USB-kontakter i ena änden, och jag får samma resultat med en/två inkopplade kontakter i datorn.
DS.

Senast redigerat 2009-05-17 18:03
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-17 23:30

Det är väl ett ganska välkänt problem att vissa mac laptops har dålig strömstyrka i USB uttagen.
Tror du får bättre lycka om du ansluter disken till en liten usb hubb med separat ström.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-17 23:38

Jo jag funderade på det, men jag tror inte att det är det som är problemet :S

Dels lyser en lampa på hdd:n, och macen hittar ju disken så tillvida att den fattar att det är en disk inkopplad, men att den inte kan läsa från den (i min värld fungerar inte en apparat öht om den får för lite ström)

Dels har jag provat att ansluta en strömadapter till disken, utan att det blir bättre.

Jag har även kopplat in den på min flickväns Acer Apire 1690 / Ubuntu 8.10 och den ser inte heller disken!

Fler förslag någon?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-25 20:59
Ursprungligen av mry:

Det är väl ett ganska välkänt problem att vissa mac laptops har dålig strömstyrka i USB uttagen.
Tror du får bättre lycka om du ansluter disken till en liten usb hubb med separat ström.

Det var nog det som var problemet iaf! För er som funderar och söker i forumet: skaffa inte ett 2,5" S-ATA kabinett (USB2.0 & eSATA, 299 kr) från Kjell & Co till din vita macbook!

Ursprungligen av Frood:

Det var nog det som var problemet iaf! För er som funderar och söker i forumet: skaffa inte ett 2,5" S-ATA kabinett (USB2.0 & eSATA, 299 kr) från Kjell & Co till din vita macbook!

Men, jag tror inte felet ligger i kabinettet som sådant.
Snarare i att disken drar för mkt ström.

Man kan köra med dubbel-kontakt på USB'n, men då tappar man ju lite av finessen att det skall vara enkelt, lätt och snabbt. Kabeln ser ut som apa...
Fungerar inte i alla lägen iom att ibland är det ÄNDÅ inte tillräckligt.

Alternativ B som jag själv gjort i dessa lägen (hade en 80GB drive som drog mkt ström förut) - man skaffar en extern låda (dyrare) som kan köras vi FW.
FW klarar lämna betydligt mera ström i uttaget än USB.

Kräver ju då såklart att man har FW i datorn/datorerna dit den skall kopplas.

Inte alla Macar har det och på PC-sidan är det ett extra - i praktiken tämligen sällsyt alltså...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-26 11:42
Ursprungligen av Goflorp:

Men, jag tror inte felet ligger i kabinettet som sådant.
Snarare i att disken drar för mkt ström.

Man kan köra med dubbel-kontakt på USB'n, men då tappar man ju lite av finessen att det skall vara enkelt, lätt och snabbt. Kabeln ser ut som apa...
Fungerar inte i alla lägen iom att ibland är det ÄNDÅ inte tillräckligt.

Jepp, provade som sagt med dubbla kontakter in i datorn, men det gav inte tillräckligt mkt kräm det heller.

Men det är klart, det lär ju inte vara kabinettet som inte klarar av att leverera tillräckligt med ström (alla kabinett borde nog vara ungefär lika bra på att ta till vara på datorns tillgängliga ström) utan min disk som drar för mycket, så jag ändrar mig till:

Använd inte en Hitachi 80 GB som suttit internt i en Macbook i ett externt USB-kabinett

Prova FW eller USB-hub med separat strömförsörjning istället

1
Bevaka tråden