Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini mediacentrum i hemmet - Segt

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Administratör
  • Lund
  • 2009-05-26 00:37

Hej, Jag har de senaste åren läst runt om Mac Minins olika nyttoområden här på 99.
Det jag kommer att ta upp nedan har jag inte kunnat hittat beskrivet utifrån vad jag har behöver hjälp med någon annanstans så därför startar jag en ny tråd om det.

Först, vilka olika produkter som kommer vara med att leka.
en MacMini CoreDuo 1.66Ghz (ej n)
en MacBook Pro Core2Duo, 2,16Ghz (ej n aktiverat)
en Airport express (ej n)
Två stycken externa seriell kopplade 250GB 3,5" HDD
(en IBM ThinkPad) (används bara till att surfa på nätverket)
(en Acer TravelMate 8000 serien) (används bara till att surfa på nätverket)

Hårddiskarna är kopplade till Mac Minin som i sin tur är kopplad till TV´n, en Samsung (LE32R86WD) Frontrow är det program som jag anväder mest här.
Mac minin är schemainställd på att gå i vila mellan 01:00 och 07:00. i övrigt startas den bara om när den krånglar.
Airport expressen är kopplad till internetuttaget och delar ut ett låst nätverk som alla datorerna är uppkopplade på (+en iPhone och en iPod Touch)
MacBooken följer med mellan hem och skola varje dag.

Nu har jag lagt all musik (ca 90GB) och film på en av de externa hårddiskarna
Jag har kopplat ihop iTunesbiblioteken efter macworlds guide för att ha samma iTunes på flera Macar. med mac minin som den dator där själva itunes bibliotekfilen ligger.
Jag har även gett mig behörighet på Macminin att från Macbooken få total tillgång till de externa diskarna. Dessa diskar "mountas" till skrivbordet varje gång som jag startar upp Macbooken.

Nu till den tråkiga delen, när jag försöker att starta iTunes på min Macbook så går det otroligt långsamt. Jag får badboll hela tiden, jag kan inte scrolla i itunes utan att badbollen kommer upp.
Jag försöker att arbeta med filer som ligger på dessa två externa diskar. men det tar för lång tid, allt är som 90tal.
Att koppla ipod eller iphone till min Macbook för att synca där med itunes som ligger på de externa diskarna är bara att glömma. Att spela upp film hackar, musik fungerar dock

Vari ligger problemet, för utifrån det som jag har läst om andras sådan här uppsättningar så ska det inte vara något problem. Är det expressen som är för svag för att orka bära upp allt, ska det införskaffas en Airport extreme istället, eller ligger problemet någon annanstans i uppsättningen?
En Airport Extreme delar ut USB diskar, Firewire är snabbare men skulle det ändå vara bättre med en Airport extreme?
Ska man koppla internet direkt till mac minin och sedan dela ut nätverk från den och förstärka signalen med Airport expressen?
Frågorna är många, Jag hoppas på att jag kan få lite svar här.

Thor

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-05-26 08:51

Vad har du för externa diskar?
Jag misstänker att problemet ligger i överföringen mellan diskarna och Mac minin.
Du skriver att de är seriellt kopplade? Hur har du lyckats med det om det är USB-diskar?

En snabbare FireWire-disk vore nog den rätta lösningen.

  • Administratör
  • Lund
  • 2009-05-26 10:06

Fasen, försökte vara så tydlig som möjlig, Jo diskarna är Firewire, valde FW just för att de är snabbare än USB och MacMinin hade FW ingång. Det är en (märket okänt för mig) MacMini lookalike Hårddisk, en sådan som ser ut som en MacMini som man kan stapla under MacMinin, på grund av att det oftast blir för varmt då, har jag valt att ha dem bredvid varandra. den andra externa disken är en Lacie Porche FW

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-26 10:30

Jag kör ungefär som du. Man måste vara noga med att ALDRIG ha två iTunes startade samtidigt mot samma bibliotek, annars så KOMMER MAN att förlora information (inte låtar) i biblioteket. Var noga med att avsluta iTunes ORDENTLIGT innan den bärbara går i vila.

Jag har biblioteket på USB-diskar kopplade till Minin. Minin är kopplad med kabel till en Airport Extreme. Sedan surfar jag in trådlöst med min Powerbook för att t.ex. synka iPhone.

Hastigheten på min Mini är helt OK. Om din hastighet på Mini är bra så har du inte problem med diskarna.

Hastigheten via min Powerbook är lite sådär. CoverFlow kan man glömma. Ibland laggar det åtskilliga sekunder, särskilt vid start/stopp av iTunes. Det går bra att spela låtar. Synk till iPhone tar en massa tid, men jag låter det gå i bakgrunden medan jag gör något annat.

Lösningen känns inte jättebra men det funkar. Min personliga misstanke är att AFP (Apples fildelningsprotokoll) inte är något fartmonster.

Vill du testa om snabbare nätverk skulle lösa något för dig är det ju enkelt att koppla en ethernet-kabel mellan din bärbara och din Mini. Se till att Mini delar ut internet via ethernet, samt att Airport på din bärbara är avstängt. Kolla hur snabbt det går med detta nätverk. Snabbare än så kan du aldrig få trådlöst. Jag tror att du fortfarande kommer att tycka att det är lite segt, men jag vet inte så prova gärna och berätta!

1
Bevaka tråden