Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har du uppdaterat till 10.5.7? Gick det bra?

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .

I en annan tråd blev det lite debatt huruvida 10.5.7 var en bra eller dålig uppdatering. Jag blev lite nyfiken på omfattningen av de eventuella problemen. Därför tänkte jag att man kanske skulle skapa en omröstning...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-05-25 19:01

Inga som helst problem. uMBP 2.4

Ursprungligen av Kasaen:

Inga som helst problem. uMBP 2.4

Koppla till en extern skärm så får du se.

Alla som kopplar till en TV eller extern monitor får problem med upplösningen på dessa efter 10.5.7 uppdateringen. Gäller följande datorer, macbook Pro, macbook och iMac.
1000tals arga användare kan inte ha fel, eller är det bara ett hjärnspöke eller synfel på oss drabbade?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-25 22:25
Ursprungligen av Firechild:

1000tals arga användare kan inte ha fel, eller är det bara ett hjärnspöke eller synfel på oss drabbade?

Det tror jag ingen hävdar. Tror mer att tråden handlar om att visa att det är ett fåtal som drabbas och de alltid hörs högst.

Ursprungligen av acke:

Det tror jag ingen hävdar. Tror mer att tråden handlar om att visa att det är ett fåtal som drabbas och de alltid hörs högst.

>13% (12 av 91) av de som uppdaterat har fått problem... är det ett fåtal?

Ursprungligen av Gilbert 2:

>13% (12 av 91) av de som uppdaterat har fått problem... är det ett fåtal?

Det är alltid svårt att göra en bedömning av sån här "statistik".

På den här typen av frågor brukar det alltid vara en överrepresentation av "de missnöjda". De som är nöjda bryr sig kanske inte på samma sätt om en sån här tråd.

T.ex så är det många som har tittat på tråden utan att rösta. Bland dessa finns säkert några som uppdaterat utan problem. Jag tror alltså att andelen med problem faktiskt är något mindre än vad siffrorna visar. Men eftersom vi inte vet om mörkertalet är 1 eller 10 eller 100 personer, så kan vi aldrig veta hur mycket mindre.

Och sen vet vi inte heller graden av problem man har fått. Och sen är det också svårt att värdera hur olika människor upplever ett problem. Något som jag tycker är en bagatell, kanske upplevs av någon annan som ett stort problem.

Jag hade hoppats att de som har fått problem skulle berätta lite mer om det i tråden, så att vi kunde se vilka problem det egentligen rör sig om, och hur allvarliga de egentligen är.

Min bedömning så här långt är nog att 10.5.7-uppdateringen är lite "värre" än de flesta andra uppdateringar. Men den är också en av de största uppdateringarna, så det är kanske proportionellt...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det är alltid svårt att göra en bedömning av sån här "statistik".

Men sedan är det väl också så att inte alla "nöjda" har gjort det som
framställer felet och skulle därför vara missnöjda om de böhövt den
funktionen.

LCR

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-26 19:22
Ursprungligen av Gilbert 2:

>13% (12 av 91) av de som uppdaterat har fått problem... är det ett fåtal?

Men det där innefattar alla småfel som uppstått. En sak om alla 13% beror på ett och samma fel. Då är det ett stort problem. Nu är det alla fel, stor skillnad. Men det förstår ju du med men du kanske bara vill gnälla av dig lite?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-26 23:05

Jag tycker att 13% är mycket, oavsett fördelning och typ av fel.

Ursprungligen av acke:

Men det där innefattar alla småfel som uppstått. En sak om alla 13% beror på ett och samma fel. Då är det ett stort problem. Nu är det alla fel, stor skillnad. Men det förstår ju du med men du kanske bara vill gnälla av dig lite?

Ursprungligen av thomk:

Jag tycker att 13% är mycket, oavsett fördelning och typ av fel.

Av de 13%, hur många fel tror du beror på uppdateringen?
Hur stor andel beror på tusen andra saker i en dator.

Det kan ju mkt väl vara som så att ProgrammetX som funkar bra under 10.5.6 är så kasst skrivet att när man uppdaterar till 10.5.7 så knäar datorn.
Att i det läget skylla på 10.5.7 är ju det enklaste och det som alla gör.

Säg att en fjärdedel beror på Apples oförmåga och tre fjärdedelar på annat?
vad har du då? 13/4 = ungefär 3,25% av de totala felen.
Hälften? Ja då strular det i 6,5% av de totala felen.

Mycket?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-27 13:00
Ursprungligen av Goflorp:

Av de 13%, hur många fel tror du beror på uppdateringen?
Hur stor andel beror på tusen andra saker i en dator.

Det kan ju mkt väl vara som så att ProgrammetX som funkar bra under 10.5.6 är så kasst skrivet att när man uppdaterar till 10.5.7 så knäar datorn.
Att i det läget skylla på 10.5.7 är ju det enklaste och det som alla gör.

Säg att en fjärdedel beror på Apples oförmåga och tre fjärdedelar på annat?
vad har du då? 13/4 = ungefär 3,25% av de totala felen.
Hälften? Ja då strular det i 6,5% av de totala felen.

Mycket?

Bra skrivet. Det jag tänkte skriva men inte orkade.

Ursprungligen av Firechild:

Koppla till en extern skärm så får du se.

Alla som kopplar till en TV eller extern monitor får problem med upplösningen på dessa efter 10.5.7 uppdateringen. Gäller följande datorer, macbook Pro, macbook och iMac.
1000tals arga användare kan inte ha fel, eller är det bara ett hjärnspöke eller synfel på oss drabbade?

Hände mej på min Mac Mini kopplad till en Sony Bravia via DVI/HDMI. Fick återgå till 10.5.6 och rensa bort lite cachar och annat skräp innan det funkade.
Flera timmars jobb i onödan. Kasst, Apple!

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-05-25 22:33
Ursprungligen av Firechild:

Alla som kopplar till en TV eller extern monitor får problem med upplösningen på dessa efter 10.5.7 uppdateringen.

Fungerar utmärkt här.

MacBookPro4,1
GeForce 8600M GT

Senast redigerat 2009-05-25 22:59
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-27 19:03
Ursprungligen av Firechild:

Koppla till en extern skärm så får du se.

Alla som kopplar till en TV eller extern monitor får problem med upplösningen på dessa efter 10.5.7 uppdateringen. Gäller följande datorer, macbook Pro, macbook och iMac.
1000tals arga användare kan inte ha fel, eller är det bara ett hjärnspöke eller synfel på oss drabbade?

Samma här!

Hos mig gick själva uppdateringen smärtfritt, men fick däremot problem i efterhand.
Problemet är att fläktarna går igång på högvarv titt som tätt under tiden som safari är igång och det är absolut inga tunga sidor jag besöker, men ändå kommer fläktarna upp i 4000-6000 rpm en kort period, sedan till normalt ca 2000 rpm.

Kan inte minnas att jag hade detta fenomenet under tiden jag körde 10.5.6, utan har lagt märke till det först nu efter uppdateringen. Har ingen direkt lösning på det heller

Ursprungligen av daniels:

Hos mig gick själva uppdateringen smärtfritt, men fick däremot problem i efterhand.
Problemet är att fläktarna går igång på högvarv titt som tätt under tiden som safari är igång och det är absolut inga tunga sidor jag besöker, men ändå kommer fläktarna upp i 4000-6000 rpm en kort period, sedan till normalt ca 2000 rpm.

Kan inte minnas att jag hade detta fenomenet under tiden jag körde 10.5.6, utan har lagt märke till det först nu efter uppdateringen. Har ingen direkt lösning på det heller

Nu när du säger det: samma här! Jag hade inte tänkt på det innan men nu när du säger det, fläktarna går mycket mer nu än innan.

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Nu när du säger det: samma här! Jag hade inte tänkt på det innan men nu när du säger det, fläktarna går mycket mer nu än innan.

Där ser man!
Jag har dock inte testat ännu att köra firefox för att se hur fläktarna beter sig då.
Kan återkomma med det imorgon.

  • Medlem
  • 2009-05-25 19:10

Jag har samma problem som med alla dylika uppdateringar hittills: Jag märker ingen som helst skillnad. Men det kanske är en bra sak.

Ursprungligen av MfAP:

Jag har samma problem som med alla dylika uppdateringar hittills: Jag märker ingen som helst skillnad. Men det kanske är en bra sak.

Samma sak för mig, har aldrig märkt någon skillnad mellan 10.5.x uppdateringarna.

Inga som helst problem för mig heller, har uppdaterat MBP 2.1, samt X-serve samt ett antal Mac Pro på jobbet, peppar peppar än inget strul i alla fall

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-05-25 20:59

Vet inte om det är min dator det är fel på eller OS X, men det är så att ibland hänger sig docken och gör så att jag inte heller kan tabba alls. Alla fönster finns kvar och så men jag kan inte göra något i princip.

Detta började i 10.5.5 och sen vidare nu 10.5.6 och 10.5.7 .. Har fått köra en norsk omstart och så har allt varit frid och fröjd igen.. Konstigt mysterium.

Ursprungligen av dayweed:

Vet inte om det är min dator det är fel på eller OS X, men det är så att ibland hänger sig docken och gör så att jag inte heller kan tabba alls. Alla fönster finns kvar och så men jag kan inte göra något i princip.

Detta har inträffat för mig i samband med användning av Transmission. Jag bytte ut klienten mot uTorrent och sedan dess har jag inte haft det som återkommande problem. Kan det såleds bero på dålig programkod?

  • Medlem
  • Södertälje, Sweden, Sweden
  • 2009-05-25 19:55

Macbook, iMac G5 20", iMac Core 2 Duo 24" alla 3 helt utan problem...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-25 20:50

Jag har uppdaterat 25-30 maccar utan något problem.

Tidigare låste sig Finder ibland när jag drog ur den externa skärmen men än allt väl. Nu har det bara gått några dagar så vi får se.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-25 22:13

Inga problem; har uppdaterat iMac, MacBookPro och MacPro...
Samtliga maskiner jobbar i nätverk mot server och kommunicerar också med en PC (windows Vista). Kopplar också in digitalkameror, scanners, bläckstråleskrivare, mobiltelefoner och trådlösa modem mot burkarna - inga somhelst problem någonstans!

Kör en MacBookPro4,1 och allt funkar bra.

(Jag har inga problem med extern skärm eller min LCD-TV efter uppdateringen, gäller detta bara de senaste unibody? min är ju en generation innan den)

MacBook Pro 3,1 (Jobbdator)

Råkade ut för "Sleep once, freezes second time"

http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=2005687&tstart=0

Mac Pro 1,1 & MacBook 1,1 uppdaterades hemma utan problem.

Problem med vila-funktionen!

Ursprungligen av o z o n e:

MacBook Pro 3,1 (Jobbdator)

Råkade ut för "Sleep once, freezes second time"

http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=2005687&tstart=0

Mac Pro 1,1 & MacBook 1,1 uppdaterades hemma utan problem.

Jag fick samma problem. Lösningen, som var superenkel, fick jag från Macfixit (via Apple Support):
http://www.macfixit.com/article.php?story=20090518095106449

I korthet: Systeminställningar/Nätverk/Ethernet =gör inaktiv. Starta om datorn. Gå sedan in och gör Ethernet aktiv igen. Klart.

Ursprungligen av Andreas Th:

Kör en MacBookPro4,1 och allt funkar bra.

(Jag har inga problem med extern skärm eller min LCD-TV efter uppdateringen, gäller detta bara de senaste unibody? min är ju en generation innan den)

instämmer

Bevaka tråden