Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time Machine backup och separat iPhoto bibliotek på samma externa disk, går det?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-25 20:55

Letade på apples hemsida och här i forumet men hittade ingen som har funderat i samma banor som mig.

Jag vill använda Time Machine för backup men även flytta hela mitt iPhoto-bibliotek till en extern disk (pga platsbrist).

Vet någon om jag kan jag använda en och samma hårddisk för båda dessa ändamål?

Tacksam för hjälp!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-25 22:52

Det går att använda samma disk men det är olämpligt eftersom du då inte får någon backup på dina foton. Det kommer dessutom att bli jobbigt då disken blir full av backuper och du vill importera nya bilder.

Jag rekommenderar att köpa ytterligare en disk för iPhoto eller att uppgradera disken i din dator. Se till att TM-disken är tillräckligt stor för att kunna backa upp alltihop.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2009-05-25 22:53

EDIT: pesc hann före, han hade bättre svar

Ja det kan du, men det rekommenderas inte att ha fler saker på Time Machine-disken (varför kan jag inte svara på men ). Men du kan alltid partitionera hårddisken och ha en del för time machine och en till iPhoto.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-26 07:57
Ursprungligen av ledin:

...men det rekommenderas inte att ha fler saker på Time Machine-disken (varför kan jag inte svara på men )...

Jag ser ingen teknisk anledning till att det skulle vara olämpligt att ha saker på samma disk som TM. Jag har t.ex. stora slask-filer (t.ex. då jag videoredigerar) där.

Det finns två nackdelar man bör tänka på:
- Saker du lägger där blir ju inte backupade. Med backup menas att du har samma saker på minst två olika hårddiskar så att inget går förlorat när (inte om) hårddisken pajar.
- TM växer kontinuerligt (långsamt) tills disken är full. Därefter börjar TM automatiskt att ta bort äldre backuper. I detta läge är det ju besvärligt att använda disken till något annat.

Externa diskar är idag enormt stora för ganska små pengar. Jag rekommenderar att köpa fler diskar snarare än att knöka runt med dem man har. Och var noga med att allt viktigt ALLTID finns på minst två olika hårddiskar.

Jag har en Time Capsule, på den kan man ansluta en extern USB-drive.
Då kan man ha en extern drive som båda våra datorer kommer åt trådlöst.
Så, trådlös koppling till diskyta, trådlös backup av data. Funkar kanon.

Värt mycket slippa sladdar.
Hastigheten är däremot lite halvbra...

  • Medlem
  • 2009-05-26 08:10

Men det går att göra det trådskaparen vill göra. Partitionera disken först.

Ursprungligen av Baron:

Men det går att göra det trådskaparen vill göra. Partitionera disken först.

Javisst. Precis som du säger. Partitionera disken först.

MEN. Allt om Backup och bristen på denna gäller ju.

Jag avråder. Men visst går det.

Kan man partitionera disken "non destructive", alltså utan att TM-kopian ryker så kan det väl vara värt jobbet. Men ryker ens TM-kopia i samma sväng... då hade jag låtit bli.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-26 16:06

Tack för alla svar!

Tänkte inte på att det såklart går att partionera disken - det skulle passa mig jättebra.
Jag greppar vad en backup är men tack för er omtanke

Grejen är att jag snart inte har plats för bilderna på min interna 160 GB. Det är därför jag vill flytta biblioteket till en nätt Lacie Litte Disk på 500 GB (någon som har erfarenhet av den? bra köp?) och det känns som att det vore praktiskt att ha TM på samma disk istället för att köpa en extra att släpa på när jag reser runt.

Iom att jag kommer att ta bort iPhotobiblioteket från den interna disken kommer det naturligtvis inte vara backupat, men det hade jag tänkt att lösa med någon slags onlinelagring.

Och visst är nya interna diskar och time capsule bättre lösningar men den ena är för jobbig och den andra har jag inte råd med!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-01 17:03

LaCie Little Disk 500GB

Nu ligger den det en LaCie Little Disk på 500 GB och spinner på skrivbordet

Tänkte bara meddela för framtida sökningar att den fungerar skitfint med en vit MacBook (feb 08) och behöver ingen ström från (medföljande) extra USB/strömkabel utan klarar sig bra med enbart den inbyggda kabeln inkopplad!

1
Bevaka tråden