Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IP-telefoni - hur bra är det nu för tiden?

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2009-05-24 22:10

Jag funderar på att skaffa IP-telefoni i stället för fast telefon. Hur är det med den saken nu? det var ju inte så roligt i början har jag förstått.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-24 22:33

Nu när mobiloperatörerna börjar erbjuda möjligheten att flytta det fasta numret till mobilen är det kanske inte längre så aktuellt med fast ip-telefoni för konsumenter. Så det skulle ju kanske kunna vara något. Men det fungerar nog inte om man är ute efter att ha en lur som hela familjen kan tävla om att svara i.

Räddningstjänsten kan nog fortfarande inte se vem det är som ringer om det är en IP-lur (antag exempelvis att ditt barn ringer upp i en nödsituation men inte kan uppge adressen korrekt).

Ursprungligen av johan_tanying:

Räddningstjänsten kan nog fortfarande inte se vem det är som ringer om det är en IP-lur (antag exempelvis att ditt barn ringer upp i en nödsituation men inte kan uppge adressen korrekt).

FEL. de flesta stora svenska operatörer ger dessa upgifter till SOS. Så länge man ser till att sin operatör har rätt uppgifter så ska de inte vara några problem.

Jag har aldrig haft annat än ip-telefoni sedan jag flyttade hemifrån. Kör med en egen asterisk televäxel och har sedan 2 telefoner kopplade till denna. Fördelden med att ha en egen växel är att jag tex kan ringa 2 samtal ut samtidigt och samma sak med inkommande samtal. Sedan har jag byggt en egen lösning som blockerar telefonförsäljare och ber dom knappa in lite saker ifall det är ett svartlistat nummer som ringer.

Jag kör med alltele (fd rixtelecom). Då betalar jag 75 kr i månaden och får sedan ringa hur mkt jag vill till fasta telefoner utan minut eller uppkopplingsavgift.

Ursprungligen av =JoNaZ=:

FEL. de flesta stora svenska operatörer ger dessa upgifter till SOS. Så länge man ser till att sin operatör har rätt uppgifter så ska de inte vara några problem.

Bra att det fungerar så nuförtiden. Utomlands är detta ingalunda självklart fortfarande.

  • Medlem
  • 2009-05-25 18:04
Ursprungligen av johan_tanying:

Bra att det fungerar så nuförtiden. Utomlands är detta ingalunda självklart fortfarande.

Räknas Skåne till "utomlands"...

Ursprungligen av Baron:

Räknas Skåne till "utomlands"...

Japp

Ursprungligen av Baron:

Räknas Skåne till "utomlands"...

Det skall bli passkontroll på Hallandsåsen...

Skämt åsido, har haft Comhem i ett år. Det som altid fungerat har vart telefonen.
På den har jag inget att anmärka. Ljudkvalité helt ok.

De som inte är så insatta i tekniken märker ingen skillnad.
Vi har en liten låda där allt är inkopplat (TV, Bredband, Tfn), enda skillnaden.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-26 22:55
Ursprungligen av =JoNaZ=:

FEL. de flesta stora svenska operatörer ger dessa upgifter till SOS. Så länge man ser till att sin operatör har rätt uppgifter så ska de inte vara några problem.

Jag kör också med SIP.

Din operatör kan väl bara känna till din fakturaadress, inte vart telefonnumret egentligen befinner sig. För telefonen kan jag ju ta med vart jag vill i världen, där det finns internet och svara på mitt "hemnummer", utan att någon vet vart jag fysiskt är.

Ursprungligen av planB:

Räknas Comhems telefoni via modem som "IP-telefoni"?

Com Hem är väl knappast egentligen att betrakta som IP-telefoni i den bemärkelse som man normalt förknippar med IP-telefoni.

  • Medlem
  • 2009-05-27 11:59
Ursprungligen av =JoNaZ=:

Kör med en egen asterisk televäxel och har sedan 2 telefoner kopplade till denna. Fördelden med att ha en egen växel är att jag tex kan ringa 2 samtal ut samtidigt och samma sak med inkommande samtal.

Vad är det där för nåt? Kan du utveckla det lite?

Ursprungligen av =JoNaZ=:

FEL. de flesta stora svenska operatörer ger dessa upgifter till SOS. Så länge man ser till att sin operatör har rätt uppgifter så ska de inte vara några problem.

Jag har aldrig haft annat än ip-telefoni sedan jag flyttade hemifrån. Kör med en egen asterisk televäxel och har sedan 2 telefoner kopplade till denna. Fördelden med att ha en egen växel är att jag tex kan ringa 2 samtal ut samtidigt och samma sak med inkommande samtal. Sedan har jag byggt en egen lösning som blockerar telefonförsäljare och ber dom knappa in lite saker ifall det är ett svartlistat nummer som ringer.

Jag kör med alltele (fd rixtelecom). Då betalar jag 75 kr i månaden och får sedan ringa hur mkt jag vill till fasta telefoner utan minut eller uppkopplingsavgift.

Gillar framför allt den där biten om att nummer på en blacklist måste knacka lite siffror innan de kommer fram....

Kan du berätta mera?

(Du kanske skall starta en egen tråd; "Växeln Hallå Hallå?" )

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-05-25 05:53

Räknas Comhems telefoni via modem som "IP-telefoni"?

  • Medlem
  • 2009-05-25 11:41
Ursprungligen av planB:

Räknas Comhems telefoni via modem som "IP-telefoni"?

Det tror jag väl?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-05-25 16:43
Ursprungligen av Baron:

Det tror jag väl?

Comhems telefoni fungerar i alla fall tillfredsställande för mig (enstaka rapporter om "Numret ej tillgänligt" förekommer dock, men sällan). Och med bredbandet och tv:n på samma abb slipper jag den fasta avgiften. Ringer jag för en krona betalar jag en krona.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-25 17:18

Skype ger dig också ett egen tel nummer. Kostar inte heller så mycket och med skype to go kan du t o m ringa billigt från din mobil. Med iPhone kan du ringa gratis med skype för iPhone över wlan.

//Rob

jag har just kopplat in min IP-telefoni-mojäng från Tele2. Borde ha varit enkelt men eftersom jag ville använda min egen router, och lite portforwarding så att jag kan komma mina burkar utifrån så var det ett riktigt litet helvete att få allt att funka som det skulle.

Men nu är allt uppe och rullar och det känns stabilt. Bra ljudkvalitet etc. Det enda jag märkt är att det tar lite längre tid att koppla fram samtalet, dvs. från det att jag slår numret tills jag får svarston hos mottagaren.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-05-25 18:41
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det enda jag märkt är att det tar lite längre tid att koppla fram samtalet, dvs. från det att jag slår numret tills jag får svarston hos mottagaren.

Jag har samma fenomen på jobbet där det är ip-telefoni(, men inte hemma med comhem). Riktigt lång tid t o m men det är skillnad om man slår numret för första gången och om det är externt.

Skype - 43 kr/mån - eget nummer - ringa gratis till fasta telefoner i Sverige. Alltså gratis - ingen uppkopplingsavgift. Gratis. För 500 spänn per år.
För dom som har en iPhone (och wifi hemma) så finns det ju inget som kan slå detta när iPhone-updaten kommer som väcker Skype-appen när någon ringer. (Idag måste man ju aktivera Skype-appen för att använda den...och det är ju bara rationellt om man själv ska ringa. M.a.o. ett skämt.)
När denna update kommer (snart tror jag) så ger jag bort min dyra (1800 kr. om jag inte minns fel) Skype-telefon och har då bara en iPhone för ALLT.

Funkar Skype? Jo, jag har inte haft några problem i ett år nu. När man ringer en annan Skype-telefon så ska det buffra i några sekunder innan full duplex kickar igång - detta gäller inte om man ringer en fast/vanlig telefon dock (skumt men sant). Detta är dock inget som jag lider av. Har dessutom märkt att allt verkar bättre med Skype-appen i iPhone än med min dyra Skype-certifierade telefon (Philips). Detta är ju också skumt...men sant. :-D.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-05-26 23:33
Ursprungligen av Zimmerman:

Skype - 43 kr/mån - eget nummer - ringa gratis till fasta telefoner i Sverige. Alltså gratis - ingen uppkopplingsavgift. Gratis. För 500 spänn per år.
För dom som har en iPhone (och wifi hemma) så finns det ju inget som kan slå detta när iPhone-updaten kommer som väcker Skype-appen när någon ringer. (Idag måste man ju aktivera Skype-appen för att använda den...och det är ju bara rationellt om man själv ska ringa. M.a.o. ett skämt.)
När denna update kommer (snart tror jag) så ger jag bort min dyra (1800 kr. om jag inte minns fel) Skype-telefon och har då bara en iPhone för ALLT.

Funkar Skype? Jo, jag har inte haft några problem i ett år nu. När man ringer en annan Skype-telefon så ska det buffra i några sekunder innan full duplex kickar igång - detta gäller inte om man ringer en fast/vanlig telefon dock (skumt men sant). Detta är dock inget som jag lider av. Har dessutom märkt att allt verkar bättre med Skype-appen i iPhone än med min dyra Skype-certifierade telefon (Philips). Detta är ju också skumt...men sant. :-D.

Även jag vill slå ett slag för skype, iphone och abbonemang

Än så länge får jag en hel del dropped calls tyvärr men annars är det hur smidigt som helst.

Jag har fram till månadsskiftet Megaphone internettelefoni och det har i ärlighetens namn fungerat sådär. Det har inte varit särskilt tillförlitligt och Megaphones support är inget vidare heller. Det finns bättre, kanske inte billigare, men bättre lösningar. Men internettelefoni som sådant tror jag verkligen på!

  • Medlem
  • 2009-05-27 07:43

Skype är inte ett alternativ. Jag och min familj vill ha upplevelsen av en "normal" telefoni med flera lurar runt om i huset. Hade jag varit ensamstående kanske jag hade funderat på att inte ha fast telefon alls.

Skype är för min dotter Själv använder jag knappt telefoni alls. Mail och SMS och en iPhone är allt jag behöver. Jag ligger mellan 10-20 minuter tal i månaden enligt mina räkningar från Telia. Ett samtal snittar under minuten.

Ursprungligen av Baron:

Skupe är inte ett alternativ. Jag och min familj vill ha upplevelsen av en "normal" telefoni med flera lurar runt om i huset. Hade jag varit ensamstående kanske jag hade funderat på att inte ha fast telefon alls.

Det man kan säga är väl att det inte har några direkta fördelar gentemot "vanlig" telefoni, annat än priset då.

En sak jag personligen finner irriterande är att behöva ha YTTERLIGARE en elektronisk mojäng med strömadapter - herregud alla dessa kablar! *gubbagnäll*

Jomen...den "vanliga" telefonen åker ju ut så det blir ju ingen tillökning. Har man iPhone och Skype så blir det en pryl mindre dessutom. Sådant gillar jag...jag är också allergisk mot härvan med prylar.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

En sak jag personligen finner irriterande är att behöva ha YTTERLIGARE en elektronisk mojäng med strömadapter - herregud alla dessa kablar! *gubbagnäll*

Ursprungligen av Zimmerman:

Jomen...den "vanliga" telefonen åker ju ut så det blir ju ingen tillökning. Har man iPhone och Skype så blir det en pryl mindre dessutom. Sådant gillar jag...jag är också allergisk mot härvan med prylar.

Nja, en traditionell telefon får ju både signal och ström i samma sladd, men för din skype/IP-telefon måste du ju ha separata kablar för ström respektive signal. Oftast är det ju någon klumpig och ful adapter till enheten ifråga också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-28 08:03

vi har precis bytt från Telia till BBB och det funkar men jag är inte lyrisk direkt. Vi bytte pga höga fasta kostnader hos Telia som kändes onödiga. Förhoppningsvis sänker vi kostnaderna över året.

Jag tycker att telefonin är nere ganska ofta. Ibland händer det att det inte går att ringa in. Och ibland går det inte att ringa ut. Irriterande när man upptäcker det, men iofs ingen större fara eftersom vi igentligen använder mobilerna mest.

Vill bara påpeka att det kan vara mycket strul jämfört med vanlig telefoni.

/matt

Jag beställde Telias IP-telefonilösning för konsumenter idag. Får väl se om några veckor hur det fungerar. Hade det inte varit för att jag har bredband och TV från dem också så hade jag nog nöjt mig med mobiltelefonin. Den vanliga telefonen används mest för att beställa från den lokala pizzerian...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-27 15:36

Jag har en iPhone, ja inte apples utan en WiFi IP-telefon från cisco om någon kommer ihåg den, i kombination med ett kontantabonnemang från digisip. Månadsavgiften är 0:- och minutavgift mm samma som telia, man fyller på när pengarna tar slut.

För mig som i princip bara har hemtelefonen för föräldrarnas skull samt när man ska stå i lång telefonkö så är det perfekt. De senaste åren har jag bott i bla Stockholm, Umeå och nu senast Dublin och jag kan fortfarande både svara i och ringa ut från mitt svenska "hemnummer". Genialiskt

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-05-28 08:10

Jag har länge funderat på att säga upp mitt fasta abonnemang. Nu när Telia höjer avgiften så måste jag göra slag i saken. Men comhems haveri för 14 dagar sen gjorde mig lite tveksam.

Annars så funkar det bra att ringa med comhem.

Det som i första hand måste betänkas är om man bor i en stad där det finns en stabil elförsörjning så är det inga problem men om man bor ute på landet eller i mindre orter som kan drabbas av strömavbrott så han man ingen telefon när strömmen försvinner och tex ADSL modemet lägger av... Det problemet har man inte med en "vanlig" telefon då telestationen har batteribackuper som håller i åtskilliga timmar och oftast tills strömmen har återvänt.
Men man kan ju göra egna batteri backupper som man matar sitt ADSL modem och telefonadaptern med, enklast är det om sakerna man har går på 12 VDC, för då kan man använda standard bilbatterier och en bilbatteriladdare med underhållsladdnings funktion.

Bevaka tråden