Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför bara lokal skärmdelning?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tror jag aldrig har lyckats med skärmdelning över internet, utan bara över samma nätverk.

Hur gör man? Vad behöver man för siffror?
I den vanliga "Skärmdelning" skriver jag in min andra dators IP-nummer, men det fungerar bara över samma nätverk.

Det fungerar alldeles utmärkt över internet. Använd ditt me-konto eller aol etc. Du kan fjärrstyra en annan dator över internet om den personen godkänner det.

Ett annat sätt borde vara att sätta upp "port-forwarding" i routern på respektive ställe.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-25 08:24

Man gör på samma sätt, fast med ett externt ip (jag brukar skriva vnc://ip i safari - man kan leta rätt på själva applikationen också har jag för mig).

Vill du ha lite ökad säkerhet kan du använda ssh för att logga in och forwarda porten (5900) som Leopard använder för screen sharing.

Det finns förmodligen beskrivet på detta forum redan men garanterat detaljerade guider på andra platser, är det något specifikt som du går bet på?

Du måste öppna portar i din router (brandvägg), precis som d99gnu skriver.

Men inte bara 5900. VNC använder port 5900 för första anslutningen, och dessutom följer en port per skärm. Så har du en session öppen ska du öppna TCP-portarna 5900-5901.

Har du fler än en skärm antar jag att du måste öppna fler portar, men jag har bara testat mot server med en skärm själv.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-25 10:03

VNC använder enbart en port per session. Använder du den inbyggda Screen Sharing (på default port 0) så räcker det med port 5900. Väljer man av någon anledning att lägga upp en vnc-server på t.ex. 5942 så ansluter man till dator:42 och då räcker det med att port 5942 är öppen, 5900 behöver inte längre vara det.

Jag känner inte till att man kan starta multipla (virtuella) skärmar med Screen Sharing, det går givetvis sätta upp manuellt med egen VNC-server men vanligen är det ju inte det man vill. Oftast vill man ansluta till den befintliga sessionen som är på remote-datorn - dvs inte starta en ny parallellt.

För att undvika missförstånd har det inget alls med att göra hur många riktiga skärmar du har kopplat till din dator.

Om jag med min macbook vill ansluta till min iMac (över internet) som har extern skärm så använder jag ssh och vidarekopplar port 5900 till lokal port 5900 och ansluter till localhost:0 i Safari.

Dvs först i terminalen ungefär nedanstående

ssh -L 5900:localhost:5900 mitt_username_på_imac@mitt_externa_ip_till_imac

därefter i Safari anger jag url:en vnc://localhost:0

Jag har anslutit via iChat många gånger, men jag kan inte svara "ja" på förfrågan om skärmdelning när jag inte är vid datorn.

Och här kommer väl svaret på att jag inte vet hur man gör, när det inte bara går att skriva in ett nummer och sedan logga in på min dator. Varför inte så enkelt? Är det av samma enledning jag aldrig lyckas ansluta till min dator, så jag får upp filerna, var jag än befinner mig? Routerns fel?

Jag har inte tillgång till min router i och med att jag inte har tillgång till min dator för tillfället. Finns det något sätt att komma i kontakt med den utan att modifiera routern?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-25 13:31
Ursprungligen av martin_stenmark:

Jag har anslutit via iChat många gånger, men jag kan inte svara "ja" på förfrågan om skärmdelning när jag inte är vid datorn.

Och här kommer väl svaret på att jag inte vet hur man gör, när det inte bara går att skriva in ett nummer och sedan logga in på min dator. Varför inte så enkelt? Är det av samma enledning jag aldrig lyckas ansluta till min dator, så jag får upp filerna, var jag än befinner mig? Routerns fel?

Jag har inte tillgång till min router i och med att jag inte har tillgång till min dator för tillfället. Finns det något sätt att komma i kontakt med den utan att modifiera routern?

Du behöver ställa in att man skall använda lösenord istället för att bli tillfrågad i systeminställningarna.

Jag vet inte riktigt vad du menar ansluta till din dator så du får utveckla det lite mer specifikt. Däremot om du har en router så behöver du förmodligen verifiera att allt som kommer in till routern (ditt externa ip) skickas vidare till rätt dator. T.ex. se till att ssh anrop (port 22) alltid går till den datorn du vill. Det finns en del guider kring hur man gör detta också.

Om din dator befinner sig bakom en router (och du inte kan konfigurera routern remote) är det nog rätt svårt att göra något åt det i nuläget.

Ursprungligen av d99gnu:

Du behöver ställa in att man skall använda lösenord istället för att bli tillfrågad i systeminställningarna.

Jag vet inte riktigt vad du menar ansluta till din dator så du får utveckla det lite mer specifikt. Däremot om du har en router så behöver du förmodligen verifiera att allt som kommer in till routern (ditt externa ip) skickas vidare till rätt dator. T.ex. se till att ssh anrop (port 22) alltid går till den datorn du vill. Det finns en del guider kring hur man gör detta också.

Om din dator befinner sig bakom en router (och du inte kan konfigurera routern remote) är det nog rätt svårt att göra något åt det i nuläget.

Så man kan ställa in att iChat ska svara "ja" på allt om man skriver in lösenord? Det skulle räcka för min del. Min mamma (tror inte hon kan konfigurerar portar på en router) är vid datorn.

Det andra tror jag jag får lösa när jag kommer till min dator igen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-25 16:34
Ursprungligen av martin_stenmark:

Så man kan ställa in att iChat ska svara "ja" på allt om man skriver in lösenord? Det skulle räcka för min del. Min mamma (tror inte hon kan konfigurerar portar på en router) är vid datorn.

Det andra tror jag jag får lösa när jag kommer till min dator igen.

Mja, man kan väl förenkla det och säga att så är det iaf Jag googlade lite för att hitta en screenshot på vart man ställer in exakt (sitter på en window terminal) och hittade en sida jag tror kan guida dig rätt bra då den beskriver flera av stegen som nämns ovan;

http://lowendmac.com/zisman/08az/leopard-screen-sharing.html

  • Medlem
  • 2009-05-25 18:08

Jag skulle vilja slå ett slag för Team Viewer. Många gånger är det alldeles utmärkt, och räcker för de allra flesta behov, skulle jag gissa.
Man behöver inte kludda med portar eller annat, det är bara att köra.
Dessutom spelar det ingen roll om man har mac os eller windows.

http://www.teamviewer.com/index.aspx

Jag skulle vilja slå ett slag för Adobe Connect. Det är så jävla grymt. Sopar banan med allt!

Har man något CS4-program och ett Adobe ID (gratis) så behöver bara mottagaren ha Flash player i sin browser, och sen kan man glömma resten.

Tokbra!

Är det något nytt enkelt sätt för att skärmdela Lion till Lion dator över internet ?
Gratis programmet Crossloop fungerar inte bra mellan mackar men bra mellan PC´s...

1
Bevaka tråden