Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Wake On LAN via iPhone

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2009-05-24 00:53

Hej. Jag vill kunna väcka min mac ur vila med iPhonen.

Har lagt in en app som heter RemoteBoot men får inte det att funka.

Har aktiverat WOL i strömsparar-inställningarna på macen, skrivit in mac adress och ip i RemoteBoot. Konfigurerat routern på port 50000 men det funkar inte.

Nån som fått det att funka eller har några ideer??

1. Datorn måste vara kopplad till routern via kabel.
2. Din ISP måste ha gett dig en publik ip-adress och är den dynamisk underlättar det om du registrerar ett gratis DNS alias hos t ex. DynDNS.com - Services -- Dynamic DNS Free (DDNS) Service
2. Extern port (WAN) på routern har du satt till 50 000.
3. Det WOL paket som kommer in via port 50 000 ska skickas vidare (NAT:as) till din interna IP-adress som tillhör din iMac, här underlättar det att ställa in i routern så att alltid samma ip-adress delas ut till din iMac.
4. Vilken port på din iMac pekar du på internt? (port 7 funkar för mig).
5. Det måste finnas en brandväggsregel som släpper igenom UDP trafiken. Enklast är att tillåta any i fältet för källan (source ip) om du vill kunna väcka datorn från vilken plats som helst. Vill du t ex enbart kunna väcka datorn från vissa platser måste det skapas en separat regel för varje plats... överkurs kanske men det ger en högre säkehet.

Jag har konfigurerat min router för att fungera med denna WOL webtjänst:
Depicus

Det var väckning när du inte var hemma det, ska du väcka datorn hemifrån med iPhone över WiFi får du skapa en plats till i RemoteBoot med den interna ip-adressen och porten på din iMac...

Testade själv RemoteBoot på min iPhone och det är ett sådant program som själv inte sätter igång en begäran av ip-adress via 3G.

Något program måste först göra detta, typ Safari genom att surfa till Google eller whatever. Sen kan man starta RemoteBoot och det går iväg ett WOL paket. (FStream är ett annat program som fungerar likadant, det går inte att starta webradion utan att ha surfat först)

RemoteBoot Lite gör vad det ska och jag kan väcka datorn från 3G och Wifi hemma.

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2009-05-25 08:38

Inte konstigt att det inte funka för mig. Trodde ju att det skulle gå att väcka en dator som va ansluten via WiFi vilket såklart inte funkar om man tänker efter

Men tack för bra svar!!!

Ursprungligen av Pascoe:

Inte konstigt att det inte funka för mig. Trodde ju att det skulle gå att väcka en dator som va ansluten via WiFi vilket såklart inte funkar om man tänker efter

Men tack för bra svar!!!

Jodå, nu går det. Provade just Mac Wake som väcker min macbook från iPhone. Tycks funka bra, men kolla in systemkraven innan ni köper. (airportnätverk, inte för gammal dator osv)

Ursprungligen av o z o n e:

1. Datorn måste vara kopplad till routern via kabel.
2. Din ISP måste ha gett dig en publik ip-adress och är den dynamisk underlättar det om du registrerar ett gratis DNS alias hos t ex. DynDNS.com - Services -- Dynamic DNS Free (DDNS) Service
2. Extern port (WAN) på routern har du satt till 50 000.
3. Det WOL paket som kommer in via port 50 000 ska skickas vidare (NAT:as) till din interna IP-adress som tillhör din iMac, här underlättar det att ställa in i routern så att alltid samma ip-adress delas ut till din iMac.
4. Vilken port på din iMac pekar du på internt? (port 7 funkar för mig).
5. Det måste finnas en brandväggsregel som släpper igenom UDP trafiken. Enklast är att tillåta any i fältet för källan (source ip) om du vill kunna väcka datorn från vilken plats som helst. Vill du t ex enbart kunna väcka datorn från vissa platser måste det skapas en separat regel för varje plats... överkurs kanske men det ger en högre säkehet.

Jag har konfigurerat min router för att fungera med denna WOL webtjänst:
Depicus

Det var väckning när du inte var hemma det, ska du väcka datorn hemifrån med iPhone över WiFi får du skapa en plats till i RemoteBoot med den interna ip-adressen och porten på din iMac...

Lyckas inte konfigurera min router (D-link DIR-615) till att släppa igenom WoL-paketet till min Mac Mini... (använder Virtual Server-funktionen för NAT).
Försöker skicka paketet direkt till Minin utan broadcast (så som du beskriver).
Inga problem att väcka den internt på LAN.
Ingen aning om vad jag skall testa härnäst...

1
Bevaka tråden