Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook os-10.4.1 AEX och Banhof- Funkar ej!

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-05-21 21:09

Försöker komma igång med ny ISP, Bahnhof.

Jag får det inte att funka.

Bahnhof är otroligt ohjälpsamma på supporten och ber mig ringa mac för hjälp då problemet MÅSTE ligga i min MB.

Jag sitter på följande utrustning:

Macbook os-10.4.1 AEX

Har testat att koppla in nätverkssladden direkt i MBn- alltså utan AEX.
Funkar inte heller-

Jag får upp IP-adresser men kan inte komma ut på nätet eller till Bahnhofs regsida.

Är de tnågon som ha erfarenhet elle rtips?

MvH

E

Är du säker på att du kör 10.4.1 ?

I så fall kan du börja med att köra in alla uppdateringar, upp till 10.4.11.

Om du inte kommer ut på internet via den datorn, så kan du ju ladda ner uppdateringarna via den dator som du använder för att skriva här...

Återkom sen om problemen kvarstår.

  • Medlem
  • 2009-05-24 10:27

Ok, tack, jag börjar där och återkommer sen.

  • Medlem
  • 2009-05-24 10:42

Ok, det jag försöker göra är att komma in på : Bahnhof - Störst på stadsnät

(Där ska jag registrera mig för att sen kunna komma ut på nätet.)

Det funkar inte. Så här ser mina Nätverksinställningar ut: Se bilaga.

Jag har kopplat direkt från uttaget i väggen till min MB.

Airport är avstängd, har startat om alla delar och har förnyat DHCP-tilldelning många gånger.

  • Medlem
  • 2009-05-24 10:43

Så här skriver Bahnhof:

  • Medlem
  • 2009-05-24 10:58

Glömde säga at allt är uppdaterat nu.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-05-24 11:01

Betyder det att allt fungerar nu? Eller har du uppdaterat via en annan anslutning?

  • Medlem
  • 2009-05-24 11:02

Fungerar kabeln?

  • Medlem
  • 2009-05-24 12:38

Jag har uppdaterat via en annan anslutning.

Det fungerar fortfarande inte.

Kabeln fungerar.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-05-24 18:04
Ursprungligen av ERB:

Jag har uppdaterat via en annan anslutning.

Det fungerar fortfarande inte.

Kabeln fungerar.

Kan du vara lite mer detaljerad? Om man ser dina inlägg så är jag inte säker på vad "kabeln fungerar" innebär. Betyder det att du har full/normal access till Internet? Och att det trådlösa inte fungerar? Kan du berätta/visa skärmdumpar?

  • Medlem
  • 2009-05-24 18:36

Sorry, det jag menade var att jag har bytt kabel, för att testa om kabeln var trasig.

Har ingen internet åtkomst.

Får fortfarande en 169 ip-adress när jag kopplar direkt mot uttaget i väggen.
Kommer inte ut.
Bahnhof hävdar att det funkar från deras håll.

  • Medlem
  • 2009-05-24 17:53

Tack för ditt svar, jag har verkligen grottat ner mig i "IP 169"- problem utan att ha hittat en lösning.

Vad bör mitt nästa steg vara?

Bahnhof hänvisar mig till Mac,
jag har ingen AppleCare eller garanti kvar,
dator är 2 år gammal och köpt på macoteket.

Helt lost,

Hjälp!

Fungerar din Macbook på annat internet nånannanstans? Med sladd..

  • Medlem
  • 2009-05-24 21:37

Du kanske ska testa med nån annan dator?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-25 00:18

Erb,

Blir det någon skillnad om du stänger av IPv6…!?

-Torkel

  • Medlem
  • 2009-05-26 20:40

Hej, tack för all hjälp, problemet kvarstår dock.

- MBn funkar bra på andra uppkopplingar.

- Har provat med en annan dator- ingen skillnad- Får en 169 IP-adress.

- Har testat att stänga av 1pv6- ingen skillnad.

- Testade att koppla in en: router mellan MBn och uttaget i väggen, fick då en
IP-adress som började på 192. Men fortfarande ingen nätåtkomst. Vad kan det betyda?

Blir galen,

E

Senast redigerat 2009-05-26 21:02
Ursprungligen av ERB:

- Testade att koppla in en: router mellan MBn och uttaget i väggen, fick då en IP-adress som började på 192. Men fortfarande ingen nätåtkomst. Vad kan det betyda?

Har du fått denna adress på din dator? I så fall är det en adress som din router delar ut lokalt i ditt eget nätverk, och den påverkas inte av Bahnhof. Då måste du kolla statusen på din router och se om den i sin tur har internet från leverantören. Annars kan du givetvis inte komma åt internet i vilket fall.

Ärligt talat så tror jag att problemet med ditt internet ligger i stadsnätet. I alla fall om du inte får en IP-adress med varken din router eller din dator. Jag tror att det är väldigt liten risk att båda enheterna är trasiga eller krånglande på något sätt. Då har du bara maximal otur. Se till att det blir en felanmälan och undersökning även om du riskerar att få betala en avgift om det visar sig att det verkligen är din utrustning.

Du ska få en 10.x.x.x adress först om jag inte minns fel ( sitter på bahnhof med en iMac ), då kommer du åt reg-sidan hos bahnhof. Sedan när du reggat din dator vänta en stund och förnya ip adress tilldelningen så ska du få din publika adress.

I ditt fall låter det inte som om du kommer i kontakt med Bahnhofs DHCP servrar - troligast är väl att det är nåt tjall hos stadsnätet, dvs de har inte fixat rätt VLAN hela vägen fram till ditt uttag.
Det är väl fortfarande Bahnhofs ansvar iofs - att felanmäla mot stadsnätet.

  • Medlem
  • 2009-05-26 21:20

Ok, har bett Bahnhof felanmäla.

Inget dom verkar vilja göra hur som helst- hotar med att det kommer bli en kostnad för mig om felet sitter i datorn.

Suck.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-26 22:03

ERB,

Vilket stadsnät kör du??

När jag i början på året flyttade in i ny hyresrätt med OpenNet-stadsnät hade jag inledningsvis problem med anslutningen.

Felet visade sig bero på att det var fel fiberkabel (2 att välja mellan) som var ansluten till fiberomvandlaren (Packet Front).

Så fort jag skiftade fiberkabel gick allt igång…

- Torkel

  • Medlem
  • 2009-05-27 17:45

Ok, schysst.

Jag har också OpenNet.
Min router har dock bara en kabel, och har testat att byta.

Jag ska se om jag kan komma ur mitt abonemang med Bahnhof- det här går inte. Dom är otroligt ohjälpsamma.

//E

Senast redigerat 2009-05-27 18:29

Fungerar någon annan dator med ditt BH nät?
Är de inte så att BH använder statiska IP-adresser, i sådana fall så är det inte så konstigt om du får ett egenutdelat ipnummer.

Ursprungligen av snouser:

Fungerar någon annan dator med ditt BH nät?
Är de inte så att BH använder statiska IP-adresser, i sådana fall så är det inte så konstigt om du får ett egenutdelat ipnummer.

Bahnhof använder till stor del DHCP av en rad olika skäl. På en del orter finns möjligheten att köpa till en fast IP-adress. Sist jag kollade så fanns det nog inga orter i Bahnhofs utbud som får en fast IP-adress per automatik.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Bahnhof använder till stor del DHCP av en rad olika skäl. På en del orter finns möjligheten att köpa till en fast IP-adress. Sist jag kollade så fanns det nog inga orter i Bahnhofs utbud som får en fast IP-adress per automatik.

Bahnhof använder sig av "fattigmans statisk ip", dvs du kommer få behålla din publika IP adress på datorn du registrerar så länge den är aktiv med jämna mellanrum ( kopplat till mac-adressen ) , du kan maximalt använda 10 publika IP adresser.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-28 11:43

ERB,

Eftersom du liksom jag kör OpenNet utgår jag ifrån att du har en fiberanslutning med en fiberomvandlare placerad i hallen.

Vilka lampor/symboler lyser på "ovansidan" av fiberomvandlaren??

Bör vara 2 st:

- Ström
- Upplänk (Att omvandlaren har kontakt med yttervärlden)

Undrar,

- Torkel

P.s.

Var bor du förresten…?

  • Medlem
  • 2009-09-28 10:30

Försökte hjälpa en bekant som bor i Hammarby Sjöstad och har exakt samma problem. Hur löste du problemet ERB? TROR att det har något med lilledannes inlägg att göra. Bahnhof måste registrera mac-adressen från routern (airport i ditt fall) för att släppa in och detta ske i normalt fall automatiskt dock inte med apple-prylar.

hejhopp. ralp

1
Bevaka tråden