Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inofficiella portning av spel

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-08-02 09:04

Runt om på nätet poppar det upp inofficiella portning av spel från Windows-världen, s.k Cider-portningar (funkar bara på Intel Macar). Exempel:

GTA 3 Vice City
Collin Mac Rae 2005
Battlefield Vietnam
Far Cry
Hitman Contracts

Någon som har provkört några sådana här spel på en Mac? Vore intressant att höra hur pass bra det fungerar.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-08-03 08:32

Ännu ett

Nu ligger även FIFA 2003 ut för Intel Macar.

Har spelat ganska mycket Need for Speed Underground, vilket funkar över alla förväntningar. Jag kan inget om fps eller likannde, eller ja, jag förstår det och så, men jag räknar inte de hela tiden med något extraprogram.
Vissa buggar finns såklart, om jag höjer detaljrikedomen, från låg till högre kan jag få det näst högsta steget. Om jag däremot råkar höja för mycket blir spelet vitt och jag måste sänka ganska mycket för att få tillbaks bilden. Men men, detf lyter på precis lika bra som oroginalversionen gjorde tycker jag och jag är mycket späånd och intresserad av vad Cider kommer att bjussa på!

(Har SJÄLVKLART en legal, köpt version också.)

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-08-03 14:27

Skulle precis rapportera om det när jag såg nyheten på Hardmac. På videon verkar det flyta på bra. Listan blir längre:

Battlefield 2142
Battlefield Vietnam
Collin Mac Rae 2005
Far Cry
GTA 3 Vice City
GTA San Andreas
GTR 2
Hitman Contracts
Need for Speed Most Wanted
Need for Speed Underground 2
Rallisport Challenge

Senast redigerat 2007-08-03 15:15

Jag är inte med vad som menas här riktigt. Det är alltså inte speltillverkarna själva som har portat spelen? (som han för EA eller vilka de va som presenterade detta på senaste keynoten). Vilka är det då som gör det, och hur får man tag i spelen?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-08-03 15:44
Ursprungligen av Anders Båth:

Jag är inte med vad som menas här riktigt. Det är alltså inte speltillverkarna själva som har portat spelen? (som han för EA eller vilka de va som presenterade detta på senaste keynoten). Vilka är det då som gör det, och hur får man tag i spelen?

Nej, det är spelare i allmänhet som har gjort det själva, så det är inte lagligt. Transgaming som säljer Cider till spelföretagen måste täppa till "säkerhetshålet" snart, lägga in kopieringsskydd eller nåt, annars förlorar dem pengar. BF 2142 som EA ska ge ut är ju redan ute, men å andra sidan finns allt annat också redan ute olagligt. Både Cider och spelen finns på flera ställen för nedladdning. Hur du får tag i dem behöver jag knappast tala om för det är bara att...;)

Jag är med. Läste på lite om hela grejen nu. Tycker ju det verkar lysande att det är såpass "lätt" att göra portningar, borde ju betyda att i stort sett alla spel skulle kunna släppas för Mac! Någon här som har testat nåt Cider-portat spel och vill berätta lite om hur det funkar?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-08-03 16:50

Det finns några lagliga titlar som är portade med Cider om man vill testa: Heroes of Might and Magic V, Myst Online: URU Live, X3: Reunion. Inga demos tyvärr.

Vart kan man ladda ned Cider?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-05-24 19:31
Ursprungligen av Hillis17:

Vart kan man ladda ned Cider?

Cider kan du inte ladda ner.
Mer info om Cider http://www.transgaming.com/business/cider/

1
Bevaka tråden