Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DiskWarrior, Drive Genius eller Techtool Pro?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
i senaste numret av brittisk MacFormat rekommenderar man på olika ställen i tidningen olika typer av program för att serva håddisken.

engelsk sammanfattning
1. DiskWarrior (page 39). It seems to repair things and make the mac faster.
2. Then on page 94 Macformat states taht Drive Genius 2 is a strong contender for must have status, and it is also a great disk utility (4.5/5 is the score).
3. However, in the buyer's guide section under Home Office Macformat suggests Micromat Techtool Pro 5 (page 123).

Jag behöver ett program som snabbar upp min hårddisk. Den känns seg. Vad bör jag köpa?
mvh Jonas Ludvigsson

  • Medlem
  • 2009-05-24 11:23

Mjaa. Alltså, enligt min ringa mening är det där program (bra sådana!) som reparerar filsystemet. Dels i förebyggande syfte och dels när något gått i putten. Det är alltså snarare så att de löser problem som hindrar Macen att fungera normalt, än att de ger någon extra skjuts.

Om din hårddisk (om du inte egentligen syftar på Finder?) känns långsam kan det bero på många saker. Hårddisken går bara i 5400 rpm, du har för lite arbetsminne, processorn är för trång, eller att hårddisken är för full. Själv tyckte jag att jag min dator slutade kännas långsam först när jag hade sparat ihop till en Mac Pro med jätteallt.

Ett litet (obekräftat) tips jag läst någonstans är att inte förvara så mycket på Skrivbordet. OS X är avsett att användas på ett särskilt sätt (som förmodligen His Jobsness kontrollerat i detalj), och ju mer man anpassar sig till det, desto mer blir man belönad. Samla all bråte i Dokument, lägg eventuellt alias till mappar du ofta använder på skrivbordet.

Ett annat gammalt tips är att inte ha så många typsnitt aktiverade, eftersom OS X måste plugga in allihopa innan det kan komma och träffa dig. Det gällde mer förr i tiden, men har du en 2-3 tusen fonter igång kan det bli tungrört.

DiskWarrior har räddat mig många gånger, trots att det inte är någon universallösning. Köp köp!

Det är fel väg att gå... lägg pengarna på en snabbare disk och bra backup.

1
Bevaka tråden