Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Via Finder hämta bilder som finns i Aperture

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag vill lägga upp bilder på tex min blogg eller skicka till nån så väljer jag browse och media (till vänster). Jag kan då välja mellan iPhoto, Aperture och Photobooth.

Men kan jag inte välja bilder som är i stacks? Jag kan bara se den översta bilden? Så då måste jag gå in i aperture, öppna stacksen och gå tillbaka till "välj fil"-fönstret?

Finns det något bättre sätt att välja en bild ur en stack genom finder?

Vet inte om jag riktigt förstår vad du gör och vill göra...men jag vill i alla fall säga att Stacks inte existerar utanför Aperture. Det är en "virtuell låda" som Apertures databas hittar på - den existerar inte i Finder eller någon annanstans.

om du ska browsa för en fil genom ett annat program så finns det ofta ner till vänster en flik som heter "Media" och där under kan man välja "photos" "music" "movies", klickar man då på photos kan man leta sig igenom hela sitt aperture-library, iphoto-dito och photobooth. Välja den man vill ha och klicka ok.

Dock visas bara den översta bilden i en stacks och den verkar inte kunna expanderas.. så det är väl snudd på onödigt att göra stacks då...

Aha...Mediabrowsern (eller vad den nu heter)...en del tredjepartare har visst implementerat den också (den var ju bara för Apples egna program i början). Om bara Adobe ville få tummen ur häcken och även dom implementera denna utmärkta funktion.

Jaså - bara "översta" bilden i en stack syns?! Det är ju uselt. Här får Apple rycka upp sig

Ursprungligen av klarabara:

om du ska browsa för en fil genom ett annat program så finns det ofta ner till vänster en flik som heter "Media" och där under kan man välja "photos" "music" "movies", klickar man då på photos kan man leta sig igenom hela sitt aperture-library, iphoto-dito och photobooth. Välja den man vill ha och klicka ok.

Dock visas bara den översta bilden i en stacks och den verkar inte kunna expanderas.. så det är väl snudd på onödigt att göra stacks då...

Fortsätter i den här tråden för det är ganska relaterat, jag tog nämligen en bild i iphoto och stängde fort ner (ville inte titta på mig själv) och skulle sen maila den bilden jag just tagit genom Gmail. Så jag skulle bläddra efter bilden och gick enligt tidigare inlägg, Media (i fältet till vänster) och valde photobooth... men där finns den inte alls? Egentligen är det en massa som saknas? Ska man inte kunna hitta samma bilder där som de man ser i Photobooth, längs med nedre kanten?

Nån som vet råd?

I medie bläddraren markerar du aperture och trycker på den lilla grå pilen bredvid "aperture" markera sen "library" och använd dess gråa pil, därunder hittar du sen "all photos" du kan inte komma åt dina bilder den vägen då? jag ser även mina versioner i den och de ligger i en stack... nackdelen är att det inte är lika lätt att hitta just bilden du vill ha om det är många bilder i ditt bibliotek eftersom du just tittar på alla bilderna.

Nu har jag ju redan gett upp aperture..men som jag minns det så kunde jag inte på något vis se de underliggande bilderna om de var staplade i en stack, bara den översta..

  • Medlem
  • Kristinestad Finland
  • 2009-06-09 15:57

Om jag vill skicka ett foto eller lägga upp ett foto på en hemsida från Aperture så tar jag tag i fotot och för det till skrivbordet. Där finns det sen i jpg format även om det är i Aperture raw.

Ja så kan man också göra, jag bara undrar vad då poängen är med att ha möjligheten att hämta saker genom findern (som jag har beskrivit) när man ändå måste öppna o låta filerna mellanlanda nån annanstans först?

1
Bevaka tråden