Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur städar man macen?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Med min PC brukade jag ibland köra något program för att rensa i registret (döda länkar m.m) och andra service-åtgärder för att hålla systemet så fräscht som möjligt.
Behövs/finns det något liknande till Mac?
Till min PC använde jag TuneUp Utilities.

Nej, det behövs inte. Det som behöver göras sker automatiskt. Det enda som inte görs automatiskt är att installera programuppdateringar, men det dyker upp ett fönster som låter dig göra det när de finns tillgängliga.

Aldrig fel att reparera rättigheter ibland...

Ursprungligen av LCR:

Aldrig fel att reparera rättigheter ibland...

Det skulle jag nog påstå att det faktiskt kan vara. När Skivverktyg återställer filers rättigheter så utgår det från en referensfil i Receipts-katalogen. Det händer att t. ex. ett installationsprogram använder postinstall-script för att sätta andra rättigheter på filer och kataloger och det tar inte Skivverktyg hänsyn till när den återställer dem. Det kan i vissa fall användas vid felsökning om något inte är som det ska, men bör inte användas i förebyggande syfte.

  • Medlem
  • 2009-05-22 11:21

Precis! Gör inget så länge du inte behöver göra något. Möjligtvis en omstart då och då om du har för vana att aldrig stänga av datorn.

Det är typiskt PC att man måste sitta och gräva i datorn och "underhålla" den hela tiden för att den skall fungera.

Använd tiden till att GÖRA saker med din maskin istället, man har förutom en effektivare dator (OS X) också en bunt program som man kan göra mycket i.

Gör ett bildspel med musik och bränn ut på en DVD.
Redigera dina bilder. Gör musik. Utforska Podcaster, iTunes University....
Häng en sväng i Second Life / WOW eller ngt annat onlinespel.
Bygg panoraman av bilder, skapa en hemsida åt familjen.

Underhåll är överdrivet. Som Giggs säger, ngn omstart i månaden är väl bra.
Själv stänger jag aldrig av datorn öht, den går i vila när den behöver eller när jag klappar igen locket.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-05-22 14:55

If it ain't broke, don't fix it.

  • Medlem
  • 2009-05-22 20:42

Det är klart att även macen samlar på sig slagg från olika håll, beroende på vad man gör med den. En del program lägger upp gigantiska tempfiler som de inte raderar (nån version av QXP tex).
Det är inte för inte det finns flera bra och nyttiga underhållsprogram, som Onyx. Det rensar typsnittscache, swapfiler mm. Testa det om du vill rensa lite.

Mina barn kör Mac (så klart) och man tror att en MacBook och en MacBook Pro borde klara av att visa filmer, spela Spotify, webspelande utan att säcka mer och mer.

Om jag inte ska reparera rättigheter, och definitivt inte köra TechTool Pro (som flertalet här har sagt), vad ska man då göra när omstarter inte gör att de går lika bra som efter en ominstallation?!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-22 22:07

Om det går segt kan man alltid ta sig en titt i Aktivitetskontroll. Där kan man t.ex. sortera alla befintliga processer efter hur mycket processorkraft eller RAM de drar för tillfället och se om det är någon som ligger och segar ner datorn i onödan. Det kan hända att man installerat något skräp någon gång som lagt in ett startobjekt i form av en demon som körs konstant.
Så, rensa alltså bland processerna i Aktivitetskontroll och i Systeminställningar > Konton > Startobjekt. Och se även till att har några GB ledigt på hårddisken, eftersom hanteringen av det virtuella minnet blir mer omständig om det är för lite utrymme, vilket segar ner.

Man kan även kolla att man inte har några gamla program som körs i rosetta-emulering.
Ett bra tag var det så att Microsofts Updater var ett PPC-program och kördes under emulering på Intelmaskiner. Kul att hela Rosetta-emuleringendrogs igång för att MS-Updater vill kolla upp om det kommit ngn liten uppdatering till Office....

Svar nej, bara x86 native mjukvara...

Är Mac evangelist, men inte genom lika "rose-tinted" glasögon längre...

1
Bevaka tråden