Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inkommande men inga nya email

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-22 17:39

Hej allihopa,

Jag har precis registrerat en domän på www.domain.com (www.jageland.com för att kunna ha email adressen hampus@jageland.com) och jag har upplevt konstiga problem.

Jag har kört ett par olika email konton i mail programmet förut men har inte stött på det här förut.

Allting funkar prima, jag kan skicka mail från mitt .com konto men jag kan inte skicka email till det. Enda gangen det funkar är om jag loggar in på webmailen och skickar till min sjalv. Då ploppar de upp i inboxen på webservern men när jag ska tanka ner dem till mail laddas bara "Incoming messages 1/1" utan att det läggs till några nya email.

En annan lustig sak är att under deras hjälp sektion står det att pop ska vara satt på po.jageland.com men när jag loggat in och går in bland mina konton står det att man ska sätta den till mail15.domain.com. Förstår ingeting...

Jag är jätte sugen på att få igång det här kontot så om någon kan hjälpa mig hade det varit väldigt uppskattat!

Mvh,
Hampus

10 min senare...
Startade om mail programmet och mailet som låg på mailservern tankades ner direkt. Dock återstår problemet att jag inte kan maila TILL .com adressen alls. Mailen kommer inte ens upp pa servern. Men som sagt, om jag anger precis samma .com adress inloggad pa servern och skickar darifran sa funkar det... SÅ konstigt.

Senast redigerat 2009-05-22 17:52
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-22 17:55
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-22 18:02

Ja ett par gånger nu och jag håller på att bli galen. Här står det som sagt att man ska sätta pop på pop.jageland.com vilket jag testat och det funkar inte. Däremot mail15.domain.com funkar när emailen äntligen hamnat i sververns mailbox. Så mitt problem ligger egentligen inte i mail längre utan i att min .com adress inte tar emot email om den inte skickat det till sig själv från servern.

efter ytterligare 10 min...
testade jag att skapa ett konto till och att skicka mail däremellan över inloggningen på webmailen och det funkar prima men såfort det har att göra med mail utanför mina egna jagelan.com adresser så funkar det inte...

Att logga in pa webmail via deras link pa www.domain.com funkar inte heller utan jag måste gå via mina domän inloggningar och sedan manage emails osv... konstigt...

Senast redigerat 2009-05-22 18:14
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-22 18:26

Jag måste säga att jag inte riktigt begriper vad du har för problem. Förklara gärna lite tydligare, mer metodiskt.

Som jag förstår det så har du fått mottagningen av mejl att fungera, du kan med andra ord läsa de mejl som skickas till din nya domän. Däremot kan du inte skicka mejl till din mejladdress. Det får mig att undra om du har använt rätt inställningar till din sändserver (SMTP). Ofta är det din internetleverentörs inställningar (Telia, Tele2, Comhem, el motsv) som ska användas (sök efter SMTP på detta forum).

För att vara säker på att det fungerar, prova att skicka ett mejl till en adress som du vet fungerar, typ en hotmailadress. Fungerar detta ändå inte så kan du ge dig den på att det är sändningsservern som spökar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-22 18:32

Det är lite konstigt att den här kommer upp när jag loggar in via domän manage sidan:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-22 18:40

Problemet ligger inte i inställningarna i Mail utan i inställningarna hos leverantören.

Jag har testat att logga in på webmail for hampus@jageland.com från www.domain.com och när jag väl kommer in kan jag skicka mail till min egen hampus@jageland.com. Har även testat att skapa en info@jageland.com och det funkar att ta emot mail ifrån den också (om jag varit inloggad på webmail för info@jageland.com när jag skickat mailet. Men så fort jag skickar ett mail från en utomstående mail, dvs min hotmail eller hampus@jageland.com ifrån Mail, så kommer inte mailet fram.

Mail funkar fint nu för så fort ett mail kommit fran till webmail så droppar det ner i Mail.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-22 18:44

Jag vet inte om det kan ha med det att göra men jag ändrade mina name servers till NS1.NAMERESOLVE.COM osv för att kunna forwarda www.jageland.com till en annan sida...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-22 18:50

Där kan du mycket väl ha ett problem. Hur har du gjort med MX-pekaren?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-22 18:59

Har inte rört den såvitt jag vet. Ändrade bara NS1.DOMAIN.COM till NS1.NAMERESOLVE.COM men har nu ändrat tillbaka till NS1.DOMAIN.COM osv för all nu så jag får se om det funkar om ett par timmar.

Måste bara fundera ut hur jag kan forwarda min www.jageland.com adress till www.hampusjageland.com sen då eftersom man verkar tvungen att ändra det där om det ska funka. Har också en www.hampusjageland.se som inte vill forwarda även om jag använder NS1.NAMERESOLVE.COM

Men bara mailen funkar så är jag nöjd!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-22 19:03
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-22 19:07

Har testat det...
Så antagligen kan jag inte använda jageland.com med registrerade mail konton om jag forwarda den till en annan hemsida

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-22 19:09

Men du kan ju inte använda nameresolve.com som namnserver om du vill att domain.com ska ordna det åt dig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-22 19:12

Jag har aldrig gjort det här förr så jag gör bara vad jag läser mig till och om det står att jag ska ändra namnserverna till nameresolve.com för att kunna forwarda så gör jag det låter konstigt dock

Men nu sedan jag ändrat tillbaka till domain.com som namn server så funkar webmail inloggningen. Om jag låter det bearbetas ett tag kanske mailen funkar fint sen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-22 19:27

Nej nu blir det att hoppa i säng, kl är 3.27 härborta i Sydney nu.

Tack ska du ha för hjälpen jahve! Tror det löst sig till viss del nu, ska bara låta namnservrarna få sin tid att uppdatera sig.

1
Bevaka tråden