Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fonter renderas annorlunda på Samsung

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-05-22 10:23

Halloj

Jag har bara kört mina macar mot apples egna skärmar tidigare, men började på nytt jobb nyligen där jag för tillfället har en Samsung SyncMaster 2043BW.

Det jag upplever som lite märkligt är att typsnitten i vissa program ser inte kloka ut på denna Samsungskärmen. Exempelvis Adium och Textmate utmärker sig mest, där typsnitten är mycket tunnare. Det ser ut ungefär som att jag ändrat från normal till tunn på fonten.

Är det någon som vet varför det blir såhär? Är det olika täthet på panelerna eller något? Det är ju inget jätteproblem, men det gör det lite svårare för mig att läsa vad jag kodar i Textmate.

Är skärmen inställd på rätt upplösning (1680x1050)?

Är det samma dator som ger olika resultat på olika skärmar? Om det handlar om olika datorer så kan de ju ha olika inställningar för kantutjämning t.ex.

Sen är det ju faktiskt ganska stor skillnad i bildkvalitet på en TN-panel (som din Samsung), och S-IPS-paneler (som Apples Cinema-skärmar)

  • Medlem
  • 2009-05-22 13:14

Jo, skärmen är inställd rätt, och det är samma dator ja. Just denna maskin jag har nu har jag bara testat på min nya 24" Cinema förvisso, och den är ju rätt bra. Samt då denna samsung-skärmen.

Antagligen är det väl helt enkelt så att skärmarna är olika bra. Det är inget jätteproblem, jag bara tyckte det var intressant att det renderade så att jag ändå såg skillnaden så lätt.

Dock så ser jag att kantutjämningen står på automatiskt. Kanske kan det ge olika resultat på de olika skärmarna? Dock så ser jag ingen skillnad när jag ändrar den, måste jag logga ut/starta om för att kantutjämningen ska ändras efter att jag ändrat inställningen?

Vilket OS kör du? Själv fick jag exakt det problemet när jag uppdaterade min Mini till 10.5.7...

1
Bevaka tråden