Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Magnet från Eye TV-antenn kraschade datorn?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

provade EYETV med tillhörande antenn. jag ställde av misstag en antenn med tillhörande magnet på datorn till vänster om styrplattan. det brummade ilsket i 3-4 sekunder sen vart datorn död.

nu är det en grå skärm, äpplet och hjulet som snurrar och snurrar. VAD GÖRA??

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-05-21 22:23
Ursprungligen av staffankt:

VAD GÖRA??

Kanske byta hårddisk? Den sitter monterad där till vänster om styrplattan.

Hårddisken har dött.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2009-05-22 00:27

Samma sak inträffar (enligt tidigare tråd här på 99.se) om man sätter en iPod med hårddisk (dvs Classic) mot en sån där mobilmagnet man har i bilen..

Det var hemskans vilken stark magnet du har! Minns ett avsnitt av Mythbusters som inte lyckades döda en hårddisk förrän dom tog till en elektromagnet som tillvardags lyfter skrotbilar...

Men visst, om hårddisken var igång och den gav ifrån sig ett obehagligt ljud verkar det onekligen som om du mördade den.

  • Medlem
  • Lysekil
  • 2009-05-27 19:30

Jag råkade göra samma sak på min gamla PB.. var bara in på service och få en ny hårddisk!

Jag har också lyckat havererera en MacBook-hårddisk med EyeTVs antennmagnet.

Pinsamt värre.

Jag tror inte det är data som raderas utan antingen är det skalet som deformeras tillräckligt för att ngt skall ta i eller så är det väl ngn rörlig del som får spader. Skivan kanske lyfter tillräcligt för att huvet skall gå i. Magneter och magnetsik media är inte bra.

den där HD'n som mythbuster testade var väl inte igång eller?

En analogi på läs/skrivhuvudet som jag hört; är att ta en Concorde och dra i max hastighet 12cm över asfalten...
En rökpartikel mostvaras av att ngn ställt en tegelsten på högkant mitt i vägen....

1
Bevaka tråden