Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Handelsbanken öppnar för OS X

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Handelsbanken har äntligen bestämt sig för att öppna sin internetbank för OS X användare - men det dröjer uppemot ett halvår innan alla förberedelser är klara. Enligt ett pressmeddelande öppnar Handelsbanken för OS X under 4:e kvartalet 2003.

Nexus AB har fått i uppdrag att utveckla lösningen.

Läs hela pressreleasen här:
Nexus och Handelsbanken öppnar upp för OS X användare

-- tack till Desmodus för tipset --

Jag bytte just bank, detta skulle de gjort för 2 år sen. De har säkert förlorat lite kubnder under tiden.

Härligt... undrar just när det kommer fungera i Linux/BSD/Solaris/handhelds ?

Snacka om att skapa falsk trygghet i att skapa ett eget jättesäkert program som bara fungerar i några av de mest osäkra operativsystemen som finns. :rolleyes:

Jag rekommenderar folk att byta till SEB, de har perfekt stöd för alla operativsystem och är dessutom trevliga. De lovade stöd för Safari (jodå, deras support kände till webläsaren bara några dagar efter den släpptes) när den blir version 1.0.

Ciryon

jag kör nordea (nordbanken) med safari, vilket funkar klockrent.

dock funkar inte postgirot (som ägs av nordea) med safari, så där är man illa tvungen att dra igång old IE..

detta är good news för min chef, bla. toppen!

Senast redigerat 2003-04-24 10:22

Wheee!

...om nu bara SPCS portar sitt ekonomisystem så kan vi sluta kör Windows helt i min lilla firma...

...fast det är klart; Vi utveckar ju i Windows-miljö också... :rolleyes:

Jag har Handelsbanken därför att jag tycker att den totalt sett är bäst, med lägsta avgifter etc. Visst vore det bra om det redan nu fungerade med OSX, men de få gånger som man ska utföra banktjänster kan man väl dra igång Classic och Netscape. Att byta bank bara av den anledningen tycker jag är att överreagera.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-04-24 10:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon

Jag rekommenderar folk att byta till SEB, de har perfekt stöd för alla operativsystem och är dessutom trevliga.
Ciryon

Hm, trevligt.
På HBs kontor jag brukar besöka då och då (p g av bankfack) de är mycket trevliga de också.
Har aldrig haft problem med Handelsbanken sen jag tog kontakt med de 1986.
Mycket trassel däremot med Sparbanken och SEB.
Dessutom Handelsbanken (om ni minns) var det enda banken som ej behövde ha stöd i miljardkronorsklassen som andra banker efter bankkrisen i slutet av 80talet.

Jag kan leva med Classic och Netscape 4.7 vid sidan om OSX några månader till.
Starta Classic och Netscape tar faktisk kortare tid än hålla på och klyda med olika sorts dosor.

För mig är viktigare hur en bank hanterar mina pengar än en liten detail som Safari stöd.

Citat:

Skrevs ursprungligen av malen
Har aldrig haft problem med Handelsbanken sen jag tog kontakt med de 1986.
Mycket trassel däremot med Sparbanken och SEB.
Dessutom Handelsbanken (om ni minns) var det enda banken som ej behövde ha stöd i miljardkronorsklassen som andra banker efter bankkrisen i slutet av 80talet.

För mig är viktigare hur en bank hanterar mina pengar än en liten detail som Safari stöd.

Jag håller med dig Malen. Jag har mycket bra kontakt med det lokala bankkontoret i min hemby (som jag flyttat ifrån). Dessutom så är de mycket trevliga.

Och just att Handelsbanken inte spekulerade bort en massa miljarder i slutet av 80-talet gör att jag litar mer på den banken än till exempel Nordea som var konkursmässig. De krävde miljardbelopp för att överleva.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-24 11:14

Kan delge er mina erfarenheter från FöreningsSparbanken. Har hittills inte upplevt några som helst problem med deras banktjänst i kombination med Mac.

Att den dessutom ser perfekt ut även i Safari (som jag förstås använder) gör inte saken sämre.

FSB:s internetbank rekommenderas varmt!

Citat:

Skrevs ursprungligen av AUTOMATTI
jag kör nordea (nordbanken) med safari, vilket funkar klockrent.

dock funkar inte postgirot (som ägs av nordea) med safari, så där är man illa tvungen att dra igång old IE..

detta är good news för min chef, bla. toppen!

Camino fungerar på Postgirot.

Det är ju suveränt att SHB tar tag i detta men efter lite funderingar så dyker en fråga upp i skallen.

Det verkar som SHB lagt ut detta uppdrag nyligen. Har inte deras support gett oss svar tidigare av typen "vi jobbar på detta" och "vi har stött på problem med webbläsare" etc etc?

Har de suttit i två år och bara gett oss kunder BS tillbaka eller har någon annan försökt fixa detta men gett upp?

:rolleyes:

  • Medlem
  • 2003-04-24 16:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av AUTOMATTI
jag kör nordea (nordbanken) med safari, vilket funkar klockrent.

dock funkar inte postgirot (som ägs av nordea) med safari, så där är man illa tvungen att dra igång old IE..

detta är good news för min chef, bla. toppen!

Ehhh, Jeg har kjørt postgirot med safari seiden den første betan kom ut, og har aldrig hatt noen problemer med det......

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-04-24 16:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Det är ju suveränt att SHB tar tag i detta men efter lite funderingar så dyker en fråga upp i skallen.

Det verkar som SHB lagt ut detta uppdrag nyligen. Har inte deras support gett oss svar tidigare av typen "vi jobbar på detta" och "vi har stött på problem med webbläsare" etc etc?

Har de suttit i två år och bara gett oss kunder BS tillbaka eller har någon annan försökt fixa detta men gett upp?

:rolleyes:

Jag tror att med "vi" menar de firman som utvecklade systemmet de anlitade hittils.
HB har tagit till sig kritiken (hoppas jag), har tröttnat på firmans kompetens och get de sparken.
Eller?

Citat:

Skrevs ursprungligen av malen
Jag tror att med "vi" menar de firman som utvecklade systemmet de anlitade hittils.
HB har tagit till sig kritiken (hoppas jag), har tröttnat på firmans kompetens och get de sparken.
Eller?

Man får hoppas att det ligger till på det viset.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2003-04-24 17:13

Vet någon hur det ligger till med alla Internetbanker? (Skandia, Länsförsäkringar, Ica mm)

  • Medlem
  • International user
  • 2003-04-24 17:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av niki
Vet någon hur det ligger till med alla Internetbanker? (Skandia, Länsförsäkringar, Ica mm)

Kolla här

Senast redigerat 2003-04-24 17:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Björnström
Handelsbanken har äntligen bestämt sig för att öppna sin internetbank för OS X användare -

nice

  • Oregistrerad
  • 2003-04-24 18:52

Detta är bra. Glöm nu inte att skriva och uppmuntra dem för att de gör rätt! Det har jag gjort, för tidigare har jag klagat.

Mig har dom då inte svarat med dom jobbar på det. Svaret har varit "det finns inget stöd för OSX planerat ännu" Låter som ännu har kommit och gått!
'snus

Senast redigerat 2003-04-25 21:44
  • Oregistrerad
  • 2003-04-25 17:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Rudolfson
Mig har dom då inte svarat med dom jobbar på det. Svaret har varit "det finns inget stöd för OSX planerat ännu" Låter som ännu har kommit och gått!
'snus

Jag fick just svar av dem där de tackar för att jag tackade, kan man säga.

Observera att dom i pressreleasen skriver: "Beräknad lansering sker under 4:e kvartalet 2003" Ordet "beräknad" är nog bra att lägga på minnet här.

Med det tempo dom visat upp de senaste två åren skall vi nog inte ropa hej förrän...osv...

Citat:

Skrevs ursprungligen av benela
Jag fick just svar av dem där de tackar för att jag tackade, kan man säga.

Mitt "tack" tiil dem blir nog att jag inte skriver och är sné och sur. I alla fall inte förrän efter 4:e kvartalet 2003.;) /M

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ermedahl
Observera att dom i pressreleasen skriver: "Beräknad lansering sker under 4:e kvartalet 2003" Ordet "beräknad" är nog bra att lägga på minnet här...

Mitt beräknade bankbyte är planerat till 1:a kvartalet 2004. Så där ja. Nu fick de lite press på sig!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-04-25 19:13

Har man väntat så länge så det känns som det kvittar. Det är inte det viktigaste.
Någon gång i veckan kan man sätta igång Classic och Netscape.
Mest rättar mig de förbannade buggar i OSX Jaguar som gör att jag inte kan jobba med GoLive och Flash MX i OSX (gäller CE kodning av sidor) utan är hänvisad till det urusla Classic.

Citat:

Skrevs ursprungligen av malen
Har man väntat så länge så det känns som det kvittar. Det är inte det viktigaste.
Någon gång i veckan kan man sätta igång Classic och Netscape.
Mest rättar mig de förbannade buggar i OSX Jaguar som gör att jag inte kan jobba med GoLive och Flash MX i OSX (gäller CE kodning av sidor) utan är hänvisad till det urusla Classic.

Visst är det ju Netscape 4 som är det största problemet. Den där jäkla omritningsbuggen, den pyttelilla texten (ingen 96 dpi kompensation), avsaknaden av mina vanliga bokmärkena osv.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-04-25 19:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Visst är det ju Netscape 4 som är det största problemet. Den där jäkla omritningsbuggen, den pyttelilla texten (ingen 96 dpi kompensation), avsaknaden av mina vanliga bokmärkena osv.

nej, här pratar jag om buggen i Jaguar som gör att sidor kodade i Golive med CE kodningen tappar sina specifika tecken. Allt var OK fram till 10.2.
Sen började eländet, Adobe skyllde på Apple och viceversa och till sist kom man med ett erkännandet att visst det finns en bug i OSX men när den kommer att åtgärdas det vet ingen (no high priority). Jag hoppades på det i samband med 10.2.5 men nix. Så jag får nu hoppas på 10.3.
Det är nog Adobes fel också för Dreamweaver MX har inga såna problem, däremot Flash MX har problem om man använder Postscript typsnitt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av malen
nej, här pratar jag om buggen i Jaguar som gör att sidor kodade i Golive med CE kodningen tappar sina specifika tecken. Allt var OK fram till 10.2.
Sen började eländet, Adobe skyllde på Apple och viceversa och till sist kom man med ett erkännandet att visst det finns en bug i OSX men när den kommer att åtgärdas det vet ingen (no high priority). Jag hoppades på det i samband med 10.2.5 men nix. Så jag får nu hoppas på 10.3.
Det är nog Adobes fel också för Dreamweaver MX har inga såna problem, däremot Flash MX har problem om man använder Postscript typsnitt.

Det var bra att få reda på det där. Har tänkt börja pula lite med Flash framöver, men jag syftade på en annan bugg.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Visst är det ju Netscape 4 som är det största problemet. Den där jäkla omritningsbuggen, den pyttelilla texten (ingen 96 dpi kompensation), avsaknaden av mina vanliga bokmärkena osv.

Bokmärken!! Du behöver väl bara Handelsbankens i Netscape 4. I övrigt använder du väl något annat.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Alf Nilsson
Bokmärken!! Du behöver väl bara Handelsbankens i Netscape 4. I övrigt använder du väl något annat.

Det jag menar är att när jag surfar in på min bank i framtiden så kan jag samtidigt surfa på andra ställen i samma browser. En tab med 99mac och en med banken. Allt på samma ställe.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Det jag menar är att när jag surfar in på min bank i framtiden så kan jag samtidigt surfa på andra ställen i samma browser. En tab med 99mac och en med banken. Allt på samma ställe.

I framtiden, ja. Då kör du ju inte Netscape 4. Jaja, jag vet, men lite gnäll är det.

Bevaka tråden