Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inkommande audio beter sig märkligt

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-05-21 20:23

Vad är det som händer?

Plötsligt beter sig inkommande ljud helt märkligt. Först funkar det som det ska, men sedan blir det bara sämre och sämre. Sprakar, knastrar och ibland blir det ett fult delay på det hela också. Gör jag sedan en ändrig inne i preferences->audio så jag får trycka på "apply changes" så funkar det igen. En liten stund, sen blir det skit igen.

Har lagt upp ett exempel på ett snabbt ihopsatt och skojigt litet beat på XR10:an.

Fattar inget. Vad är detta?

Senast redigerat 2009-05-22 01:21
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-05-21 20:38

....och det beter sig exakt likadant i Ableton Live när jag kollar där...

Ljudkortet? Någon konflikt av något slag?

Det var sådant här jag skulle slippa med Mac...

Vad är det för ljudkort?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-05-21 22:01

Ett Maya44. Har fungerat prickfritt sedan -05, så jag vetekatten... aldrig det minsta problem innan.

I don't get it.

Har du installerat nya drivrutiner? Ändrat något i hårdvaran? Uppdaterat Mac OS X nyss?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-05-21 23:54
Ursprungligen av geminister:

Uppdaterat Mac OS X nyss?

Well... det var någon uppdatering tidigare i veckan, men jag kommer inte ihåg vad det innebar...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-05-21 22:43

Näää.... jag tror inte det... ska prova med att ta ut alla usb-kontakter och köra med minsta möjliga antal och se vad som händer...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-21 22:45

Det låter som att du sakta fyller någon buffert innan det går dåligt, det kan bero på att du har många program i gång och minnet tar slut(kolla med activity monitor), eller så kan det vara något galet med hårddisken(håller på att bli full, trasig, sitter något annat på samma buss).

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-05-21 22:47

Jag skrev inte det, men cpu- och hårddiskmätarna ger knappt utslag, så det är inget som går i taket alls,

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-05-21 23:03

Vet inte om de här ser ut som de ska, men det är ju någon slags peak på hårddiskaktiviteten...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-05-21 23:09

Spelade ingen roll att jag drog ut alla usb och bara körde på ljudkortet... fan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-21 23:14

Dra igång disk utility och kör en verify på hårddisken bara för att vara säker på att allt står rätt till med den.

Är det någon skillnad om du bara pausar inspelningen och provar igen mot att du faktiskt ändrar någon inställning innan du testar igen?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-05-21 23:17

Bara pausa hjälper inte vad jag märker i alla fall. Jag måste ändra på något och trycka "apply changes" så funkar det ett litet tag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-21 23:32

Mycket märkligt...

Har du provat PC-tricket, att boota om...? Det är ungefär det sista jag brukar prova, men något har ju gått galet med ditt ljudkort här, det borde utesluta all annan hårdvara(vilket vi redan gjort typ...).

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-05-21 23:38

Jag får bara badboll när jag ska köra skivkontrollen... ska man få det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-21 23:53
Ursprungligen av Skilling:

Jag får bara badboll när jag ska köra skivkontrollen... ska man få det?

Det kan bli så när man verifierar systemdisken märkte jag nyss, men det tar bara någon minut. Jag tror inte att det är det som är problemet. Något måste vara vajsing med ljudkortet om det enda som hjälper är att fippla med inställningarna.

Förresten, har du testat repair permissions(vet inte vad de kallar det på svenska, knapparna på andra sidan om verify i disk utility)? Det är väl lite som att boota om en windowsmaskin...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-05-21 23:57
Ursprungligen av Frebrik:

Förresten, har du testat repair permissions(vet inte vad de kallar det på svenska, knapparna på andra sidan om verify i disk utility)? Det är väl lite som att boota om en windowsmaskin...

"Reparera skivbehörigheter"?

Låter lite som något jag inte vågar klicka på..

Ursprungligen av Skilling:

"Reparera skivbehörigheter"?

Låter lite som något jag inte vågar klicka på..

Det är alltid bra att göra.

Har du googlat på problemet?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-05-21 23:39

Jag har startat om datorn ett antal gånger. Man har ju haft PC förr...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-21 23:59

Precis!

Jag var tvungen att göra det efter en uppdatering av Macos i vintras på en av mina gamla powerbooks sedan det trådlösa nätverket tappade inställningarna hela tiden. Vet inte varför det blir dåligt ibland.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-05-22 00:07

Inte hittat något när jag googlade, men jag hade en massa fel på behörigheterna, så jag reparerar nu. Får se om det händer något.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-05-22 00:25

Hjälpte inte...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-05-22 00:36

...hmmm... får nog ta hit ett annat ljudjort och se om det fungerar bättre...

Det händer att uppdateringar av Mac OSX pajar installationen, och då får man installera om och slänga på uppdateringen igen.

Finns smidiga (och gratis!) backuplösningar, skicka PM om du vill veta mer!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-05-23 14:29

Just ja! Ny synt att leka med så jag glömde bort problemen.

Jag ska kolla med ett annat ljudkort om någon timma. Funkar det är det lika bra att bita i det sura äpplet och införskaffa ett nytt. Inga uppdateringar på Mayakortet sedan 2004 (tror jag) så det är antagligen dags...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-05-24 12:03

Och jodå, lånade hit ett M-Audio FW Solo och det funkar perfekt.

Blir att köpa nytt. Ett Mackie Satellite.

Har du testat Maya-kortet på en annan dator och verifierat att det inte är kortet som spökar?
Jag råkade nämligen ut för något liknande med min PC och Echo Gina 24/96-kort. Fick sprak och knaster på utgång 3 (eller om det var 3 och 4). Visade sig att ljudkortet pajat, men jag hade garanti kvar, så jag skickade in det och fick ett nytt som funkat finfint i många år sedan dess.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-05-28 19:14

Jo, men det var kortet som inte verkar hänga med längre (inga uppdateringar sedan 2004, som jag skrev ovan). Lika bra, det var dags att uppgradera sig på den fronten.

Senast redigerat 2009-05-28 21:05
1
Bevaka tråden