Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En av datorerna får inte längre kontakt med routern

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-05-20 13:11

Hej

Jag har en vit macBook hemma, modellen som kom innan nuvarande aluminiummodell. För att kunna surfa trådlöst på den jag jag fixat en Wippies-router, en kanonbra router som man får gratis mot att man delar ut sin bandbredd till andra Wippies-medlemmar. Till routern är även vår eMac inkopplad med ethernet-sladd. Routern är alltså även en hubb.

Fram till och med 2-3 månader sedan (kan tyvärr ej vara mer exakt) har denna kombo fungerat ypperligt. Förutom att koppla upp mig mot routern med hjälp av macBooken, har jag även kopplat upp min iPhone. Inga problem någonstans (som det ska vara med mac;))
Plötsligt en dag (kan vara efter en säkerhetsuppdatering) slutar macBooken att koppla upp sig mot routern. Jag provade då att ändra olika säkerhetsinställningar etc, men nej. Ringde därefter Wippies-support som efter mycket om och men till och med skickade ut en ny router till mig. Men problemet kvarstår. eMacen och iPhonen fungerar felfritt, men macBooken vägrar.

Har någon här koll? Måste jag ladda hem något för att få det hela att fungera? Måste jag ändra på någon inställning? Jag och min sambo skulle vara djupt tacksamma för en lösning...:)

Vilka nätverksinställningar har du i MacBooken?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-05-21 20:48

Mina nätverksinställningar

Vet inte exakt vilka nätverksinställningar man ska titta på för att kunna avgöra var felet finns (och därför kan jag inte fixa detta själv...).

Gjorde dock några skärmdumpar på inställningar som känns relevanta.
Saknar ni något?

Tacksam för all hjälp...

http://picasaweb.google.se/erik.horned/Natverksinstallningar?feat=directlink

På bild 2, där det står Router 19.168.0.1, bör det nog vara 192.168.0.1 i stället.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-05-21 21:20

Tack!

Det fungerade klockrent!

Nu kan alla burkarna fungera igen och familjefriden är räddad...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-21 22:12

Förresten, behöver du verkligen köra manuell inställning? Se om du inte hellre kan köra även IPv4 automatiskt.

1
Bevaka tråden