Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverksplatser gick upp i rök

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ganska nyligen skaffat mig en Macbook Pro till jobbet. Startade upp och kopplade upp till vårat trådlösa nätverk. Genast dök våra gemensamma nätverksplaser upp i fliken DELAT i Finder vilket jag tyckte var riktigt fint och smidigt.

Detta fungerade fint i ett par-tre dagar till helt plötsligt en dag - nätverksplatserna fanns inte där längre. Delat-fliken var borta och manuell anslutning resulterade i att "Servern inte hittades" eller likn. Jag är fortfarande uppkopplad mot internet genom nätverket men platserna dyker bara inte upp.

Inga installationer eller inställningar har ändrats i brandvägg el likn. och jag har efter en del läsning på nätet försökt att tömma inställningscachen för nätverk utan resultat. Vad kan ha hänt? Kan det ha någon koppling till att jag installerade Paralells Desktop tro? Kom gärna med idéer om det finns några. Bifogar en fil med lite överblick som visar att servrarna faktiskt har funnits där, att de inte visas i Finder och att jag är ansluten.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-21 10:41

Min uppfattning är att det där med upptäckandet av enheter fungerar lite bäst det själv vill.

Själv så kör jag ett litet applescript som mappar upp de diskar jag vill mounta upp när jag är hemma.

Redigera efter eget tycke i Scriptredigeraren och kör scriptet när du vill mounta diskarna (går även att lägga upp som startobjekt):

try
	mount volume "smb://användarnamn@datornamn1/share1"
	mount volume "smb://användarnamn@datornamn1/share2"
	mount volume "smb://användarnamn@datornamn2/share1"
	mount volume "smb://användarnamn@datornamn2/share2"
end try

Delvis var ju problemet precis som du (ekstam) säger att operativet har svårt att hitta vid omstart. Men min största bov i det här fallet var att jag i ren okunskap använde http:// istället för smb://. Nu hittar jag servern.

1
Bevaka tråden