Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sökes: VST för autonivå i stereobild.

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Håller på att restaurera lite gamla bandinspelningar.

Problemet är att kassettband är nåt jävla skit rent ut sagt och det pannar hit och dit lite som det vill, ibland försvinner halva diskanten i ena sidan och ibland är det 100% pannat till ena sidan.

Jag har redan laddat ner en del kompressorliknande pluggar, men jag vill egentligen inte förstöra materialet med mer kompression.

Vad jag letar efter är en snabb plugg som ser till att medelnivån är lika i höger och vänster, utan att låta komprimerat.

En bonusfunktion vore att om något brett frekvensband sänktes i materialet på någon sida, så skulle detta antingen automatiskt kompenseras eller kopieras från andra sidan. Det ska kort och gott hålla en hyfsad rak frekvensgång i stereo genom hela förloppet.

Jag har aldrig stött på nåt liknande. Finns det?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-20 23:29

Hur blir det om man kodar om alltet till m/s? Det gör ju nån Bootsie-plugg rätt bra i alla fall... om det inte funkar så kan du säkert använda pluggen till nåt annat

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-21 14:04

Jag gissar att SAFE1978 tänker på Rescue/RescueAE där man kan separera och komprimera mono/stereo-informationen (fm-radiosändningar fungerar på samma sätt) men tror inte riktigt att den metoden funkar eftersom den inte komprimerar vänster eller höger extrainformation för sig självt utan dess summa.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-21 19:03

Mja det var nåt sånt jag tänkte, men jag undrar vad den egentligen tar upp för "mid"-signal när saker rör sig lite hursomhelst? Jag har inte nån riktig pejl på vad som händer när man separerar ett vanligt stereospår (inte mid/side-mikat dvs) till m/s som ju flera mastringstekniker jobbar - utan tänkte att exprimentet kunde tillföra magi & svartkonst så att ordningen blev återställd

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-05-21 19:33

kan man inte köra ljudet på 2 spår , kesett ljudetå sen en sumerad mono samtidigt så mosar den liksom upp nivån , tappar ju stereobild å andra sidan...

1
Bevaka tråden